Kniferr Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Hei alle sammen, da er jeg tilbake igjen. nå har jeg endelig fått alle delene til min nye pc (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191360&hl= noen av delene er byttet ut.) og satt alt sammen sammen, etter litt tull med strøm forsyneren(tok sikringen (dedikert 10A... så måtte sendte tilbake) RAM G.SKILL Ripjaws 4GB DDR3 Kit (2x2GB) PC312800 1600MHz 7-7-7-24 CL7 Hovedkort MSI P55-GD80, P55 (BIOS oppdatert til ver. 1.7) (har ikke gjot noe annet enn å sette tidspunktet i BIOS, alt er standard) PSU Corsair HX 850W CPU Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 skjermkort XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (865MHz) (tror dette skulle være det mest essensielle) på hovedkortet mitt så er det 4 ram porter (2 kanaler) og jeg har 4 ram brikker på 2 GB hver. 1 2 3 4 ch1 ch2 ch1 ch2 ._...._...._...._.. |..|.|..|.|..|.|..|. |_|.|_|.|_|.|_|. ....................... 2 av brikkene fungerer helt fint i channel 2, men ikke i channel 1 de 2 andre fungerer ikke ikke i det hele tatt, viser bare FF (power on and first initialize CPU)på hovedkortet, og så lenge den stopper på FF så kommer jeg ikke inn i bios. hvis jeg har en av de som fungerer i channel 2 og en som "ikke" fungerer i den andre slotten i channel 2 så fungerer begge. virker som om det fungerer så lenge det er en de som fungerer er i. hvis jeg har de 2 som fungerer i channel 1 og en som ikke fungerer i channel 2 (altså har jeg bikker i 1,3 og 4) så viser biosen at jeg har brikker i 2,3 og 4 og jeg har bare 4 GB av 6... =S hvis jeg har alle brikkene i så viser den bare FF også. added note: av og til hvis jeg er heldig så får jeg de som "ikke" virker til å fungere, var heldig og fikk alle 4 til å fungere når jeg skulle prøve det, men startet maskinen på nytt så var det ikke så bra lengre. tok da ut en brikke så fungerte det det virker som om det er noe i veien med hovedkortet siden de 2 som fungerer ikke fungerer i alle, men det virker også som om det kan være noe feil med ram brikkene. brikkene er 1600 MHz 7-7-7-24 men i bios kjører de på 1333MHz og 9-9-9-24 (1333 er hva hovedkortet støtter uten OC genie) har akkuratt installert windows 7, får starta OSet med 2 brikker inne, men ikke 3 (kommer forbi bios, men henger seg på loading screen) med 4 kommer jeg ikke til bios en gang. av og til hvis jeg er heldig så får jeg de som "ikke" virker til å fungere, var heldig og fikk alle 4 til å fungere når jeg skulle prøve det, men startet maskinen på nytt så var det ikke så bra lengre. tok da ut en brikke så fungerte det vet at dette muligens var litt vanskelig å forstå, men ikke helt hvordan jeg skal forklare det... jeg har oppdatert BIOS til den nyeste versjonen som ligger på MSI sin hjemmeside (fra 1.4 til 1.7) men det hjalp ikke noe på feilen. Takker for alle svar Med Vennlig Hilsen Kniferr edit, endre overskrivt, gjelder hovedkort ikke skjermkort. Endret 27. februar 2010 av Kniferr Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 http://www.gskill.com/products.php?index=226 Kjører du på 1.6v? Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 akkurat nå står alt på auto, og da står default voltage: DRAM voltage:.........1.530V DDR_VREF_CA_A.........0.750V DDR_VREF_CA_B.........0.750V DDR_VREF_DA_A.........0.750V DDR_VREF_DA_B.........0,750V det nærmeste jeg kommer til 1,6 er 1,605V Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 jeg har nå fått til det å kjøre med 4 brikker, etter lang til med miksing mellom ram brikkene... kommer hvertfall til bios, men win7 starter ikke. satt hovedkortet til å bruke OC genie og da fungerte det, la merke til at win7 startet (etter biosen og all den teksten på starten ble borte) så hoppet cpuen mellom power phaze 2,3 og 4... og stoppet opp på 2 når loadingen stoppet. etter jeg skrudde på OC genie så sto den på 8 hele tiden (skala fra 1-8) nå som jeg er inne i win7 og det ser ut til å fungere så står det at det er kun 4 av 8 GB ram usable, og det er et 64 bits system =S Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 jeg har nå fått til det å kjøre med 4 brikker, etter lang til med miksing mellom ram brikkene... kommer hvertfall til bios, men win7 starter ikke. satt hovedkortet til å bruke OC genie og da fungerte det, la merke til at win7 startet (etter biosen og all den teksten på starten ble borte) så hoppet cpuen mellom power phaze 2,3 og 4... og stoppet opp på 2 når loadingen stoppet. etter jeg skrudde på OC genie så sto den på 8 hele tiden (skala fra 1-8) nå som jeg er inne i win7 og det ser ut til å fungere så står det at det er kun 4 av 8 GB ram usable, og det er et 64 bits system =S Ta en titt her: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=131134.0 For at den skal se 8GB, sett i en brikke om gangen - start windows - slå av sett i brikke no 2 etc.... - Raise Vdimm to 1.65V, its still a save voltage for the board and this way the memory gets a little more power and in 99% of the cases, this will solve the issue. - Try booting/installing with one stick first in DIMM1 on the board (see above). - If it boots/installs, let it go all the way till windows is done. - Turn off pc and add a second DIMM in DIMM slot 3, restart and let i boot all the way again in windows till its done. - Do the same again for DIMM2 and last DIMM4. Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) ok, jeg kan prøve dette jeg har en diskusjon gående på Gskill(de som produserer ram brikkene jeg har) sitt forum også. http://gskill.us/forum/showthread.php?t=4132 det som er er at i windows såfinner den alle 4 brikkene nå, men 2 av dem (altså 4gb) står som hardware reserved er dette på grunn av denne feilen også? jeg sa på det andre forumet at jeg skulle starte en memetest på en og en brikke bare for å sjekke det også. Endret 20. februar 2010 av Kniferr Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Sjekk i Bios om du har en tab som det står "Remapping memory" Sett den til "enabled" Jeg har denne funksjonen i min BIOS, og den skal brukes ved 4GB eller mer. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg ville også forsøkt som beskrevet hos MSI. Sett volt på brikkene til 1.6 Sett 1333MHz på ram. Manuell timing 9-9-9-24 (Hvis det fungerer, kan du prøve 7-7-7-24 senere) Sett i 1 brikke i slott merket med 1. Start opp maskinen til windows er oppe - skru av igjen. Sett i 1 brikke i slott merket med 2. Start opp maskinen til windows er oppe - skru av igjen. Sett i 1 brikke i slott merket med 3. Start opp maskinen til windows er oppe - skru av igjen. Sett i 1 brikke i slott merket med 4. Start opp maskinen til windows er oppe. Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) jeg satt en av brikkene i 1. det fungerte, så jeg gikk til bios, satte DRAM V til 1.65 timingen står på 9-9-9-24-74... som default uten xmp eller oc genie på. etter jeg satt dette startet jeg maskinen fullstendig 2 ganger uten problem. satte i brikke i slot 2 (som på bildet over) det fungerte helt fint, jeg startet maskinen en gang til bare for å sjekke om det ikke bare var tilfeldig. satte en brikke i plass 3, da fikk jeg D4 (initialize memory) maskinen starter på nytt av seg selv igjen og igjen etter 4 ganger slo jeg av maskinen. tok ut den jeg sist satt inn, fikk FF. tok ut slik at jeg bare hadde en i, da fungerte det. satte den samme tilbake i plass 2, OK satte den siste brikken (den som jeg ikke hadde brukt hittil) i plass 3 istede, fikk d5 (initialize memory) startet ikke på nytt, men bare sto der. prøvde da og putte en av de som ikke var medvillige i plass 1 og la den som sto i plass 2 stå der. startet, OK satt så en av de som ikke var medvillige i plass 3 og en av de som fungerte fint i plass 4 slik at alle ar fylt opp (ikke noe i bios er forandret, fortsatt 1.65V 1333 9-9-9-24-74) og nå fungerte det, viser alle brikkene i OS alle kan brukes. men hvis jeg bytter possisjonen på noen av brikkene så får det til helv... som jeg akkurat gjorde... jeg byttet om plass 1 og 2 da fikk jeg at 4 av 8 gb kan brukes i OS, byttet tilbake så fungerte det ikke, (4/8 gb kan brukes) men jeg fikk startet maskinen. edit:jeg sjekket i bios om jeg hadde denne innstillingen, fant den ikke noen steder. så tror ikke jeg har den der. Endret 21. februar 2010 av Kniferr Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 grunnen til at det ikke fungerte etter jeg byttet og byttet tilbake brikkene er mest sannsynligvis pga jeg byttet feil tilbake...har nå greid å replikere slik at jeg har 8Gb minne, har nå: "defekt" i 1 og 3 og fungerende brikker i 2 og 4. men de må også være riktig innen for dette. så hvis jeg byttet 1 og 3 så får jeg enten at den ikke starter eller 4 av 8 GB ram jeg må si at jeg ikke helt skjønner dette Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 grunnen til at det ikke fungerte etter jeg byttet og byttet tilbake brikkene er mest sannsynligvis pga jeg byttet feil tilbake...har nå greid å replikere slik at jeg har 8Gb minne, har nå: "defekt" i 1 og 3 og fungerende brikker i 2 og 4. men de må også være riktig innen for dette. så hvis jeg byttet 1 og 3 så får jeg enten at den ikke starter eller 4 av 8 GB ram jeg må si at jeg ikke helt skjønner dette Høres ut som en av brikkene ikke er bra. Kjør minnetest på brikkene (en og en i andre slott fra CPU) Jeg har hatt lignende problem med en def OCZ brikke, hvor maskinen var ustabil. Når jeg satte brikken med feil i alene, ville den ikke engang boote. Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 er det jeg holder på med nå har kjør en brikke i 24 runder. men som sagt så fungerer ikke 2 av dem og boote med så jeg satt inn den som jeg akkurat sjekket og en av de som ikke booter alene for en test nå. så hvis det komme en feil så er sannsynligheten at det er den jeg ikke har testet hittil som det er feil med. men jeg syns fortsatt det er rart at det ser ut til å fungere helt fint hvis jeg har riktig rekkefølge på brikkene Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 men jeg syns fortsatt det er rart at det ser ut til å fungere helt fint hvis jeg har riktig rekkefølge på brikkene Min fungerte med brikken som var corrupt, så lenge den ikke satt i slott 0. Holder en finger på at en av brikkene ikke er helt stabil. (Kan være den "tilsynelatende" virker når den sitter i en av de andre slottene, og ikke er i fysisk bruk) Lenke til kommentar
Kniferr Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) har kjørt memtest på alle brikkene nå, siden 2 av den ikke booter så måtte jeg kjøre 2 runs med 2 brikker. jeg kjørte alle brikkene i minst 25 runs hver, når jeg hadde 2 brikker kjørte jeg dem i minst 50 runs. men fikk ingen feil... 2 av brikkene botter fint 1 stopper på FF (power on and first initialize CPU) 1 stopper på D4/D5 (initialize memory) og går i en infinite reboot loop. jobber med å lage en sak hos gskill og MSI nå EDIT: ser ikke noen grunn til å bumpe denne opp. men jeg takker for alle svar. ser ut som om jeg sender RAM brikkene tilbake til forhandler og venter på svar fra MSI(la inn ticket i dag...) akkurat nå har jeg 8 GB, men 2 booter ikke så er noe feil der... TAKK =) Endret 27. februar 2010 av Kniferr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå