sinnaelgen Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 jeg har satt sammen min egen pc : hovedkort: asus p7p55D-E ram :curical ddr3 balistix 1600 MHz Cpu:intel core i5- 650 Psu:Corsair Tx 650W skjermkort : saphire radeon HD 5770 hardisk : segate Baracuda 7200.12 500 Gb OS: Windows 7 home premium No OEM . 64 bit problemet er at instalasjone ikke finner noen enhetsdrivere for CD/DVD. dette er en installasjon direkte fra oppstart. jeg har forsøkt det jeg kommer på men det virker ikke til å hjelpe. jeg har tilogmed for søkt med en annen DVD stasjon - prøvd mot begge sata kontrollerene. (den forrige var av IDE typen ) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Er SATA satt til ATA i BIOS? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 jeg har prøv med flere varianter der. under bare noen varianter finner biosen dvd leseren under oppstarten. forøvrig så var det samme problem der da jeg brukte den andre dvd leseren som er av typen ide (ATA) under MAIN - sorage configuration SATA configuration hvilket valg er best : disable,compatible,enhanched configure SATA as: IDE,RAID,AHCI her har jeg forsøkt med nr 1 og nr 3 jeg starter jo med W7 DVD-en i spilleren og instaleringen starter. under advanced menyen har men valgene j-micron SATA/PATA controller ved ide mode: disable,IDE ved AHCI mode : hvis man vil bruke advanst host controller inteface da kommer det enda et valg : JMB ROM BOOT med valgene : AUTO,enable, disabled lenger nede i valgene har man MARVEL SATA controller med valgene :disabled ,IDE mode,AHCI jeg mener bestem at hos meg kunne man bare velge AHCI til MARVEL controlleren når jeg hadde biosen oppe.denne kontrolleren er for rasker forbindelser nå sitter jeg med den gamle maskina fordi det går ikke ann å ha begge oppe samtidig - da går sikringene på den strømkursen Lenke til kommentar
TCi Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 For AHCI må man ha drivere for å bruke en enhet. Bare IDE og ATA takler å laste "uten" drivere. At ikke en IDE CD-rom ikke fungerer heller er veldig rart. Jeg kan foreslå en løsning om du har mulighet til det; Installer via en USB-stikke. Her er en guide: http://maketecheasier.com/updated-boot-and-install-windows-7-from-usb-flash-drive/2009/09/12 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 er det ikke andre løsninger ? jeg har ikke noen usb-pinne som er tilgjengelig - det vil si at jeg har en liggende men den er ikke min og de inneholder en del bilder. hvis man setter alle valgene til ATA/IDE hvorfor skal dvd leseren fungere. nå har jeg også lastet ned drivere fra asus sine sider og brent dem på en cd hovedkortet er ASUS P7P55D-E hvis det skulle ha noe å si Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 IDE og ATA kan lese nativt av operativsystemet. Resten trenger man drivere til disk-kontrolleren for. Men hvor er det alt egentlig stopper opp her? Her er en guide: http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html Kan du vise hvor det med driveren kommer opp? Aldri vært bort i at CD/DVD-rom har trengt driver selv. Du får lett tak i en minnepenn på 8GB til en hundrelapp eller noe. Enten på Elkjøp eller Expert. Foreslår det bare som en nødløsning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) jeg har helle ikke vært borte i dette før så jeg forstår ingenting. kan du garantere at det vil fungere med usb da. ( hvis jeg får bootet og lest minepinne da) dvd platen til hovenkortet inneholder også noen usb drivere jeg finner et område på den platen med drivere til windwos 7 1 av dem har med P55 å gjøre , de andre valgene blir blankt avist , men etter en stund så kommer det opp at de ikke er riktig driver likevel. hvil en usb basert DVD brenner fungere ? eller garanterer du at en usb minnepinne vil fungere ? men først skal jeg sjekke ut guiden Windows DVD-en er en original fra komplett.no. windows 7 home premium No OEM , 64 bit . det er da mengin at man skal skal - sette samen delen -installere programvaren og alt skal da vær ferdig Windows 7 installasjon skal jo finne driveren den trenger av seg selv skulle installasjon trenge noen drivere fra nett så går det ikke ann å laste den ned da siden systemet ikke er ferdig oppsatt opdate: det stopper opp mellom 6 og 7 skjermbilde uti i fra guiden det er etter 6. skjermbilde at jeg får dette maset om enhets driver til CD/DVD Endret 20. februar 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, USB fungerer så lenge hovedkortet gjør det. Rimelig sikker på at ditt fungerer. Følg guiden i post 4 du og se hvordan det går. Via USB går også mye raskere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) da må jeg vente til mandag ettermiddag når jeg er ferdig på jobb og er kommet hjem fra jobben. det er veldig irriterende siden jeg først måtte vente 14 dager til alle delen var kommet til komplett.no også en uke får jeg hadde dem i hus. nå må jeg i tillegg vente til mandag får dett kanskje går i orden. jeg sier kanskje fordi installering fra DVD-rom ( også brenner ) skal gå uten problemer når jeg bruker dette programmet i windwos xp pro 32 bit og skal over føre w7 home premium 64 bit til en usb pen hvil denne konverteringen da gå smertefritt . det var noen problemer med en tidligere versjon i følge hjemme siden nå vil vel installasjon mase om andre drivere under installeringen også og da spørs det med hensyn til å bruke DVD spilleren under installeringen for å hete inn drivere for hovedkort, skjermkort og lydkort. hvis alle er på DVD og må ligge på usb minne pennen ( hvis det er mulig å legge inn noe mere etter konverteringen) da blir 8 GB lite her lurer jeg på om jeg da trenger 2 stk ? Endret 20. februar 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Du vil ikke trenge noen drivere for å installere Windows 7 uten at du da har valgt å bruke AHCI eller IRRT (Intel Rapid Restore Technology) for SATA. 8GB til en USB er mer enn nok til 64-bit Windows 7. Brukt en på 4GB selv tidligere. Grunnen til at jeg anbefalte en 8GB er pga. jeg tror tilgjengeligheten for 4GB er noe lavere enn 8GB. Valget er uansett ditt. 64-bit Windows 7 ligger på rundt 3.5GB om jeg husker riktig. Du kan sette opp en USB på en annen måte om WinToFlash ikke fungerer optimalt i 32-bit for en 64-bit installasjon. http://maketecheasier.com/boot-and-install-windows-7-from-usb-flash-drive/2009/01/23 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 jeg lurte på om jeg trengte noen av driveren til hovedkortet under installeringen ? dere mener altså at jeg ikke gjør det. i motsetning lurer jeg på om jeg da må ha en ekstra usb pinne for å lese inn disse ekstra driverne. det var vist i noen tilfeller slik med tidligere versjoner. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) De aller fleste moderne hovedkort støtter å starte i fra USB. Dette sjekker du lett i BIOS. Er ganske sikkert på at ditt P55-kort støtter det. Og nei du trenger ikke noen som helst drivere. Endret 20. februar 2010 av TCi Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 For AHCI må man ha drivere for å bruke en enhet. Bare IDE og ATA takler å laste "uten" drivere. At ikke en IDE CD-rom ikke fungerer heller er veldig rart. jeg vet ikke om jeg helt forsto det. er det bare rene ATA tilkobling som fungerer uten uten drivere ? det går altså ikke med IDE modus ? det fungerte jo ikke hos meg. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Kan dessverre ikke forklare hvordan det ikke er mulig på din PC. Har aldri vært bort i at IDE og ATA har trengt drivere. Grunnen til det er at disse ikke kontrolleres av disk-kontrolleren som AHCI og IRRT gjør. For å lese denne kontrolleren trenger OS-et drivere. Håper bare at du klarer å installere via USB, slik at du iallefall kan få en PC som fungerer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 nå holder jeg på overføre Windows 7 installasjon til en minne pen. tro om om det kunne la seg gjøre med en harddisk på samme måte også ? dette kommer til å ta tid. maskinen har holdt på med det i flere timer nå og er ikke kommet halvveis enda. minnepenne var også dobbel så dyr som andre . det var den ens som butikken hadde Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Flere timer? Her er noe veldig galt. Lager selv slike på 10 minutter. Fra en harddisk kan du bare gjøre det i fra Windows. Kan ikke starte fra boot via harddisk. Endret 22. februar 2010 av TCi Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 jeg får skylde på at den gamle pcen er treg. hvis alt skal gå fra dvd-en til usb pinne så tar det nok litt tid . Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Har ingen erfaring med SATA CD/DVD stasjoner selv, men.. Første skjermbilde i BIOS lister alle SATA portene 1 - 6. Finn CD/DVD stasjonen og gå inn på den. I neste bilde er det en del innstillinger for den aktuelle disken. Det er en parameter der som heter "Type" satt til "Auto". Har du forsøk å forandre den til "CDROM". Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) jeg er komme dit hen at jeg fikk overført installasjonen til en minnepenn selv om det hok hele natten . maskinen finner minnepenne under oppstarten . d.v.s at den emuleres som ente cd-rom eller harddisk. like forbannet når installeringen er komme til det samme stedet blir det spurt om cd/DVD drivere jeg prøvde å disable vekk dvd spilleren som ble funnet under oppstarten uten at det gjorde noen forskjell jeg prøvd også å dispensable noe annen som kanskje hadde en sammenheng her , men det vørte bare til en feil melding. jeg prøvde til og med med en bios oppgradering/nedgradering fra dvd plata som kom med hovedkortet uten at det gjorde noen forskjell. jeg skal forsøke tipset dit Endret 23. februar 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Du er tydeligvis ikke alene om dette problemet: http://www.sevenforums.com/drivers/4872-cd-dvd-driver-missing-install.html http://www.tomshardware.com/forum/257-63-driver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå