Gå til innhold

nothing + time = everything?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stråmannsargumenter og overforenkling/løgn er jo noe kreasjonister er kjente for. Det er ingen seriøse kosmologer som mener det personen i filmen påstår.

En fin start vil være å lese denne linken her. Forskere mener ikke det de mener kun for å gjøre livet surt for religiøse.

http://www.talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html

Edit: vet det er litt stygt å linke til en stor vegg med tekst, men det er en fordel å hvertfall vite hva man kritiserer. I det minste, les på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Big_Bang

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Stråmannsargumenter og overforenkling/løgn er jo noe kreasjonister er kjente for. Det er ingen seriøse kosmologer som mener det personen i filmen påstår.

Men hvordan mener de det skjedde da? Leste litt på linkene uten å greie å finne så mye svar. Har hørt litt forskjellige teorier om big bang. Noen sier det hverken hverken tid, rom, masse eller energi før big bang. Mens andre snakker om det lille singularitetpunktet som inneholdt all massen og energien verden består av som eksploderte. Så hvor kom det punktet fra, eller big bang fra ut av ingenting?

Lenke til kommentar

Big bang teorien handler ikke om universets opprinnelse, men universets utvikling. En gang for 13,72 milliarder år siden, var universet svært tett og svært varmt. Siden den gang har universet blitt mindre tett og kaldere. Dette følger bla. fra einsteins likninger om generell relativitetsteori samt Hubbles observasjoner om at galaksene beveger seg bort fra hverandre. Hvordan det hele startet er det så vidt jeg vet få mennesker som foreløpig har et sikkert svar på. Så du kan antakeligvis putte inn den guden du måtte ønske, uten å direkte bryte med etablert viteskap.

Dog skal det sies at det jeg skrev her fint kan leses ut fra teksten jeg linket til tidligere.

Lenke til kommentar

Hvordan det hele startet er det så vidt jeg vet få mennesker som foreløpig har et sikkert svar på. Så du kan antakeligvis putte inn den guden du måtte ønske, uten å direkte bryte med etablert viteskap.

Ja det tror jeg også, hva putter du inn der vitenskapen ikke vet da?

Lenke til kommentar

Det må da være helt greit å si at man simpelthen ikke vet. Selv om ikke vitenskapen foreløpig kan gi et godt svar på det, betyr ikke det at noen av religionene har noe bedre svar.

Tenkte jeg skulle ta med et foredrag fra Lawrence Krauss, hvor han sier hvordan universet faktisk kan ha kommet fra ingen ting. Varer ca en time, men absolutt verdt det. Lærer litt om generell kosmologi også.

Lenke til kommentar

Tror dere ingenting + tid = Alt? Kan dere i såfall gi en vitenskapelig, rasjonalistisk forklaring på hvordan dette går an?

http://www.youtube.com/watch?v=wq3vsbMDJYA

Jeg tror heller på Gud enn dette her ass.

:no:

Evidense for flod? Ha ha ha ........HA!!!

Hvis du tror på dette bør du ta deg en stor pille med virkelighet og heller lese litt om det isteden for å ta disse "creationist" video folkene seriøst. Jeg kan ikke så forferdelig mye om det men jeg har fått meg med ting som at erosjon har med vann, vind og sol over tid, altså ikke en plutselig stor flom lagde dette. Jeg har fått med meg at muslingene ikke MÅ dø åpne, slik denne fysakken på videoen hevder.

Og seriøst, punktet som feller hele videoen som flopp er jo nettopp når han hevder at flere kulturer skriver om denne flommen, for hvordan i all verden kunne de det når flommen tok livet av alle bortsett fra en familie!!! Jøss for en hykler!

Det er derimot en masse beviser for at denne flommen IKKE har skjedd og det største eviset burde være størrelsen på båten slik den er beskrevet i bibelen. Den ville pokker meg ikke holdt maten de måtte hatt med seg engang og en kan "tolke" de målene som fanden leser bibelen, men det er rett og slett ikke mulig å lage et skip så stort at det ville rommet alle verdens dyr og maten de måtte ha og da her jeg ikke engang begynt på hva DNA sier oss.... :no:

Så tror du på denne historien slik den fremstår i bibelen vil jeg være så frekk å påstå at du er fryktelig lettlurt... Så vet du det. :)

Lenke til kommentar

Først og fremst er det en temmelig stor feil i argumentet:

Hvis kosmologisk evolusjon ikke stemmer, så betyr ikke det automatisk at Gud må ha stått bak det.

Med andre ord: en validerer ikke sin egen idé ved å invalidere motpartens.

Dessuten så er det bare kreasonister som tror at universet oppstod fra ingenting (hvor kom Gud fra?)

Lenke til kommentar

Det må da være helt greit å si at man simpelthen ikke vet. Selv om ikke vitenskapen foreløpig kan gi et godt svar på det, betyr ikke det at noen av religionene har noe bedre svar.

Tenkte jeg skulle ta med et foredrag fra Lawrence Krauss, hvor han sier hvordan universet faktisk kan ha kommet fra ingen ting. Varer ca en time, men absolutt verdt det. Lærer litt om generell kosmologi også.

Greit å si at man ikke vet, men jeg vil finne sannheten før det er for sent!

Virket artig han Lawrence, men fikk ikke helt taket på forklaringene(eller hadde nok konsentrasjon til å følge med på hele foredraget). Noen som skjønner hva som skal ha forårsaket big bang om ikke Gud?

Lenke til kommentar

Koste hva det koste vil liksom?

Sannheten? Vel, den var vel litt drøy, da sannheten faktisk er at vi ikke vet. Alt annet blir bare påstander og gjettninger.... Men det vil du helst ikke høre snakk om når "sannheten" skal frem? :)

Lenke til kommentar

Jeg er så glad for at jeg ikke trenger å finne noen sannhet eller høyere mening med livet. Blant alt annet man skal bekymre seg for å gruble over liksom. Nei, veldig greit å kunne si: jeg vet ikke! og være tilfreds med det :)

Den eneste tingen jeg er sikker på er at man må ta en dag av gangen og gjøre det beste ut av det. Plutselig er det over, det vet jeg desverre alt for mye om.

Lenke til kommentar

Det er det ingen som vet, og det er ikke sikkert vi finner det ut heller... Hvem skapte isåfall gud? Han kan jo ikke bare plutselig ha dukket opp fra ingenting han heller?

Hvis begge alternativene er umulige må vel konkluksjonen bli at vi ikke finnes?, vi bare tror vi eksisterer?

Skal prøve meg på en litt krampeaktig forklaring. Gud er et overnaturlig vesen, ikke fysisk, og ikke begrenset av de fysiske lovene. Og hvis Gud heller ikke er begrenset av tid og rom siden det var han som skapte tid og rom?

Så jeg tror ihvertfall at Gud startet alt.

Vel, den var vel litt drøy, da sannheten faktisk er at vi ikke vet

Men selv om ikke alle vet finnes det jo allikavel en absolutt sannhet.

Lenke til kommentar

Jeg kan være tildels enig med deg, det finnes en "gud", dog ikke den kristne, les skapelsesberetningen hans... Den henger ikke på greip i forhold til noe vi vet, desverre.

Det er mer sannsynlig at denne guden er ett proton, eller noe annet som startet alt, men det trenger ikke bety at det er noe overnaturlig i det hele tatt.

Det går ikke engang å forestille seg hvor stort universet, eller universene er, og det er klart det er ting der ute vi ikke vet hva er. Men å tro at gud knipset litt og så var alt klart, det blir bare for dumt, sorry!

Jeg synes pr nå at bing bang teorien er en god teori på hvordan universet vårt har utviklet seg, men hvordan det hele startet er umulig å i det hele tatt tenke seg.

Lenke til kommentar

Virket artig han Lawrence, men fikk ikke helt taket på forklaringene(eller hadde nok konsentrasjon til å følge med på hele foredraget). Noen som skjønner hva som skal ha forårsaket big bang om ikke Gud?

En kort oppsummering må bli: Summen av energien i universet er lik null. Dermed kan faktisk universet ha dukket opp fra ingenting uten å bryte noen fysiske lover. Innenfor kvantefysikkens verden, dukker partikler opp fra ingenting og forsvinner igjen, hele tiden. Og dette kan også gjelde universet vi lever i.

Lenke til kommentar

Bra svar Josten, men fantes det i det hele tatt tid og rom som noe kunne oppstå i da?

Men uansett tror jeg ikke alt som skjedde etterpå er mulig uten en overnaturlig intelligent designer. Hvordan kunne ellers en eksplosjon lage et så fantastisk, fininnstilt skaperverk av bare upersonlige tilfeldigheter uten noen intelligent styring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...