Gå til innhold

Aksjemegler- utdanning og framtidsutsikter

kreppsen

Anbefalte innlegg

Jeg går VG1 idrett og har etter 3 år på VGS tenkt å gå et økonomistudie. Jeg er svært interessert i økonomi, er veldig sosial, flink med folk og imøtekommende, derfor tenkte jeg på et megler yrke. Min rådgiver anbefalte meg å jobbe knallhardt for NHH og dette er selfølgelig målet mitt, men jeg lurte litt på dette med studiepoeng. Si at jeg klarer få rundt en 5 i snitt, jeg har S1+S2, men ingen realfagspoeng, så får man jo noen poeng fra militæret og kjønnspoeng viss jeg husker rett, vil dette da holde til å få en plass på NHH?

Framtidsutsiktene for dette yrket vil jeg tro er sånn rimelig greie? Har jeg en siv.øk. utdannelse skal det vel ikke være et stort problem å komme inn i bransjen? Vil nesten regne med at verdensøkonomien har bygd seg opp igjen om 8 år når jeg vil være ferdig utdannet.

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får 0,5 + 0,5 realfagspoeng for S1 og S2. Du kan videre få 2 poeng fra militæret eller folkehøgskole (eller 60 studiepoeng på universitet/høgskole), men ingen du får ingen kjønnspoeng ved opptak til NHH. Fra og med det året du fyller 20 får du 2 alderspoeng i året. Hvis du drar i militæret eller på folkehøgskole, venter med å søke til det året du fyller 20 (noe du uansett må gjøre dersom du drar i militæret), og får 50 karakterpoeng (fra karaktersnittet alene), vil du totalt få 55 poeng, som hadde vært nok i 2009.

Endret av operg
Lenke til kommentar
Stemmer det, men husk at studiepoeng og konkurransepoeng er to forskjellige ting. Det er konkurransepoeng som teller når du skal søke høyere utdanning, studiepoeng sier bare noe om hvor mye fag du har tatt mens du er i høyere utdanning.

Disse konk. poengene er da realfagspoeng, poeng fra militæret, 2 alderspoeng+snittet mitt. Ett spørsmål, snittet mitt, hvordan blir det målt? Eller heller, hvilke fag teller?

Jeg går idrett og har mange idrettsfag, vil disse telle ut på snittet mitt?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å bli aksjemegler vil jeg anbefale deg å vurdere finansstudiet ved BI. NHH tilbyr ikke dette, og BIs finansstudie har syykt godt rykte på seg. NHHs studie er ganske mye mer bredt og underviser mye i hvordan bedrifter funker, ledelse og mer slike ting. I BIs finansstudie får du gå mer i dybden på det du trenger å vite for å bli aksjemegler.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker på å bli aksjemegler vil jeg anbefale deg å vurdere finansstudiet ved BI. NHH tilbyr ikke dette, og BIs finansstudie har syykt godt rykte på seg. NHHs studie er ganske mye mer bredt og underviser mye i hvordan bedrifter funker, ledelse og mer slike ting. I BIs finansstudie får du gå mer i dybden på det du trenger å vite for å bli aksjemegler.

NHH tilbyr dog en master med spesialisering i finans.

http://www.nhh.no/no/studietilbud/master-i...ll-økonomi.aspx

Lenke til kommentar
Uten at jeg vet veldig mye om det, vil jeg tro at NHH-studiet er en god del bredere (siden det er et siv. øk.-studie), mens finansstudiet på BI går en del dypere. Du får nok mer spisskompetanse på finans på BI, men lærer ikke så mye annet.

Stemmer det. På finansstudiet på BI så studerer du finans og får noen andre tilleggsfag i tillegg for å få generell forståelse for økonomi, business og administrasjon. På et siv.øk.-studie får du generell forståelse. Punktum. Men du får veldig god generell forståelse da. Forøvrig om du ikke kommer inn på NHH, så tilbyr også BI samme studie som NHH. De bruker mye de samme lærerne og er begge veldig gode studier spesielt om du tenker deg utenlands.

Som sagt. Er planen å bli aksjemegler, så velg bachelor i finans. Helt klart.

Når det kommer til framtidsutsiktene så er de bra. 9 av 10 studenter ved BI har jobb å gå til høsten etter utdanningen er ferdig. Og over 8 av 10 har jobb før de er ferdig med ekasmen. NHH er nok ikke dårligere.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Nimrad: Om du tar en master får du da vitterlig også en god del spesialisering. Men bacheloren NHH tilbyr er bare veldig bred, ja. Blir du siviløkonom får du veldig god generell økonomi-forståelse (og har en grad som er veldig godt kjent i norsk næringsliv) OG en relativt dyp innsikt i ett område innenfor økonomien. Men du kan spesialisere deg betraktelig mer om du tar bachelor + master i finans på BI.

Og for all del. Er du 100% sikker på at du vil jobbe som aksjemegler, studer finans på BI. De er kjent for å være ganske flinke på nettopp finans. Men du har litt flere ben å stå på som siviløkonom.

Lenke til kommentar

Vi er 100 % enige Herr Brun, så jeg vil ikke forsvare meg noe særlig. Poenget mitt er som du sier. Skal han HELT sikkert bli aksjemegler, ta finans på BI. Det er et meeeget bra studie. Vil han ha litt bredere, ta siv.øk. på NHH(jeg personlige velger siv.øk. BI pga mer praktisk rettet studie, bedre utvekslingsavtaler og da kan jeg ta bacheloren her i Stavanger).

Av nysgjerrighet, hva slags utdanning har/tar/skal du ta?

Lenke til kommentar

Fysikk og matematikk ved NTNU. Går første året nuh. Men har sett veldig mye på fagplaner for en del andre studier også (deriblant en del økonomistudier på så vel høgskoler som universitet) fordi jeg var usikker på hva jeg ville studere.

Men det blir nok ikke økonom av meg, gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...