Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Carputer vha Laptop

icer

Anbefalte innlegg

Plan om å bruke en bærbar pc i bilen, i den forbindelse har jeg lagt opp følgende oppsett. Vil at folk skal se over om dette kan gjennomføres.

post-8899-1266261310_thumb.jpg

post-8899-1266261319_thumb.jpg

1-Touchscreen unit med cd-spiller

2-Hanskerom der bærbar blir plassert

3-USB tilkobling, lydinngang og voltmeter

4-Forsterker

5-Spenningsmåler, kobler ut forsterker og pc ved lav spenning

DR1-Diskant Right 1

SR1-Speaker Right 1

DL1-Diskant Left 1

SL1-peaker Left 1

DR2-Diskant Right 2

SR2-Speaker Right 2

DL2-Diskant Left 2

SL2-Speaker Left 2

”1”TSD (Touch Screen Devise) med cd-spiller for de gangene jeg ikke bruker pc’en, eller har tatt den ut.

”2” Laptop’en går på batteri slik at jeg kan slå av tenningen uten at den faller ut, setter jeg denne til å gå i dvale ved 20% si minst 10min så er dette greit. Det at den fortsatt trekker strøm ved dvale gjør ingenting, den kan ikke trekke fra bilbatteriet da strømforsyningen kobles ut av ”5”. Også mulighet for tilkobling tilkobling til GPS og andre dipedutter.

”3” er en unit som jeg bygger som består av en+ usb porter for tilkobling til laptop samt en AUX inngang som går til cd-spiller om jeg ønsker å koble til Ipod el. Kun til TSD. Av\På knapp for laptop. Et display som viser spenningen på batteriet. Mulig jeg legger til en diode som viser at ”5” er koblet ut ved lav spenning.

”4” en forsterker som tar seg av høytalerne, samt en mulig sub som blir tilkoblet etter hvert.

”5” Et spenningsrelè som kobler ut ved spenning under det som bør være igjen på batteriet. Fungerer ved å føle på spenningen og kobler ut remote og laptopomformer ved spenning under xV. Remote og strømstyring er forskjellige ledninger samt sikring.

Ved å kjøre strømmen gjennom denne vil jeg slippe at pc’en slår seg av og på

Så kommer spørsmålene som må besvares før jeg kan ”arkivere denne planen som [gjennomførbar]”:

1.Fins det rimelige TSD’er som kan bli styrt av en laptop?

2.Vil en student pc overleve i hanskerommet? Med tanke på temperatur, kondens ol. Bør og tenke over kondens ved våte sko som ”tørker” og skaper fuktig atmosfære

3.Hvordan kan jeg få pc’en til å slå seg av\på uten å måtte åpne den og lodde på hovedkortet?

4.Lyd: Jeg kjører jo lyd fra en bærbar pc som ikke er tilknyttet bilens jord (galvanisk skilt) derav mulige potensialforskjeller og dynamostøy? Jeg blir nok å bruke et ekstern usb drevent lydkort for bedre lyd om det blir dårlig fra pc.

5.Jording: Bør jeg trekke en utjevningsjord mellom de forskjellige enhetene for å hindre at jeg får dynamostøy? I så fall mtp forsterker kan jeg koble til samme jord til denne (kan jeg risikere at forsterkeren prøver å hente hovedjord fra fra utjevningsjorden, bør jeg legge på sikring på denne bare for å være sikker)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tror ikke støy vil være noe særlig problem.

Det med kondens.. tja. Det spørs hvilken bil du har. Skriv mer om hvor du skal oppbevare den, er det bak hanskerom? Der skal det i utgangspunktet være tørt og fint, men det er på noen bilmerker et vanlig sted å ha lekkasje. Litt småfukt får vel det tåle.. så veldig ømfintlig er det jo ikke.

Men du kan se på tråden min her for ideer om du vil.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1204126&pid=15223527&st=0entry15223527

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...