Gå til innhold

Oljeflekken, et oljekjølt system basert på mITX

Anbefalte innlegg

Oljeflekken

Beskrivelse av prosjektet:

Maskinen jeg skal bygge er kort fortalt en maskin basert på et mITX-kort med en Intel Atom og nVidia Ion, med en noe spesiell kjøleløsning. Jeg som en del andre har funnet ut at det å kjøle en pc ved å la komponentene ligge i olje virker såpass sprøtt at det er verdt å prøve. For å gjøre det hele mer spennende har jeg bestemt meg for å koble på en radiator(3x120mm) fra et vannkjølingssystem.

Systemets spesifikasjoner/handleliste:

[MÅ SKAFFES]: Denne merkingen antyder at jeg ikke har dette produktet for øyeblikket

[PÅ “LAGER”]: Denne merkingen antyder at jeg har produktet liggende på gutterommet

[ELLER]: Denne merkingen antyder at jeg har en reserveløsning i tilfellet at økonomien og eventuelle sponsorer svikter

[iNNSPILL]: Denne merkingen antyder at jeg har liten kompetanse på området og ønsker innspill fra dere angående gode produkter

- Hovedkort(CPU+GPU): Asus AT3N7A-I[PÅ “LAGER”]

- RAM: 2x1GB DDR2 800MHz[PÅ “LAGER”]

- PSU: Ombygget DELL 210W [PÅ “LAGER”]

- Lagringsmedie: Intel x25-V[MÅ SKAFFES]

- Vifter: 3*120mm støysvake vifter[MÅ SKAFFES][iNNSPILL]

- Viftestyring: Må kunne styre de tre viftene+pumpen[MÅ SKAFFES][iNNSPILL]

- Radiator: Thermaltake 3x120mm[PÅ “LAGER”]

- Pumpe: Thermaltake P500[PÅ “LAGER”][iNNSPILL]

- Olje: Medisinsk paraffin[MÅ SKAFFES][iNNSPILL]

- Tank: [PÅ “LAGER”]

o Omtrentlige dimensjoner(Høyde*Bredde*Dybde)(cm): 20*20*10

o Materialer: Glass(gitt at jeg finner beholder med rette dimensjoner) [ELLER] Plexiglass(bygger tanken selv)

Hvem er jeg?

Jeg skal prøve å holde denne arbeidsloggen så fokusert på sak som mulig, men jeg følte at det var naturlig å slenge inn en liten introduksjon av meg selv. Jeg er en gutt(mann?) på 18 år, som for tiden går det siste året på videregående(realfag). Utover dette har jeg en generell interesse for informasjonsteknologi, og har bygget mine egne pcer siden jeg var (u)rimelig ung. Noe som kanskje også bør nevnes er at jeg er en (storkjeftet?) bergenser, men håper at det finnes noen der ute som vil dele litt kunnskap med meg på tross av dette.

Hvorfor bygge et system basert på en (kjip?) Intel Atom?

Svaret på dette kan egentlig oppsummeres i ett ord, ”økonomi”. Det er mange prosjekter som aldri blir ferdig grunnet at personen ansvarlig har satt seg ut på noe han definitivt ikke har penger til. Jeg har ingen planer om å gjøre det samme, jeg vil gjennomføre dette. Oljen jeg har planer om å bruke er svært kostbar, noe som vil si at et lite HK uten bruk for noe ekstra skjermkort sparer både volum og penger. Med dette HK og en noe modifisert PSU har jeg et håp om å få tanken ned mot 20cm*20cm*10cm, med andre ord et volum på ca 4L. Sammenlignet med et ATX-HK på 30.5cm*24.4cm og et relativt høyt skjermkort så er 4L ganske lite. Bortsett fra kostnaden av oljen har vi jo selvsagt også prisen på komponentene som også blir lavere på denne måten.

Hvilke sponsorer har jeg?

For øyeblikket har jeg ingen sponsorer, men det er punkt #1 på planen fremover.

Hvis dere har noen innvendinger så kom gjerne med det! :)

Kommentartråd

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en liten modell av hvordan selve tanken vil bli seende ut. Dette er gjort veldig enkelt og kanskje unøyaktig om du vil. Det er to grunner til dette, mine manglende evner i sketchup, og det at ikke alt er planlagt helt i detalj enda.

En liten forklaring trenger dere sikkert:

Den grønne boksen representerer det volumet som hovedkortet + RAM vil utgjøre(regnet fra ytterkant til ytterkant)

Den gule boksen er PSU

Den lilla er HDD

Den hvite søylen er røret som suger oljen ut av tanken og til radiatoren

Den sorte søylen pumper nedkjølt olje inn i tanken

Hvis noen lurer på hvor i alle dager pumpen og radiatoren skal plasseres, så har jeg ikke noe godt svar ettersom jeg ikke har bestemt meg for dette enda ;)

post-168559-1265743753_thumb.png

Noen kommentarer?

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

På tide med en liten update! :)

Har ikke skjedd stort siden sist, men jeg har søkt en del etter sponsorer. Dessverre har ikke dette gått spesielt bra så langt, men jeg er ikke helt avhengig av sponsorer heller. Jeg har også fått tak i ny RAM siden sist, 2x1GB 800MHz DDR2 burde holde mer enn nok for denne maskinen :)

Skal snart få fingeren ut og bestille hovedkortet ;)

Lenke til kommentar

Da var det på tide med en update! Har fått hovedkortet i posten og sitter for øyeblikket og overklokker det :)

Stockfrekvensene:

CPU 1.6GHz

RAM 800MHz

Frekvenser for øyeblikket:

CPU 2.1GHz

RAM 900MHz

Absolutt et morsomt lite kort dette :) Når jeg får lekt meg ferdig i kveld er det bare å begynne på arbeidet med hovedkort-"tray". Håper å få gjort mye neste uke! Ellers kan jeg nevne at jeg vurderer å raffinere hydraulikkolje og bruke i dette prosjektet. Fagkyndige mennesker har uttrykt frykt for at oljen da skal bli for tyktflytende og at jeg vil få problemer med å sirkulere den, men jeg tenkte jeg skulle gi det et forsøk uansett.

Mvh Håkon

post-168559-1266696046,3485_thumb.jpg

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var det endelig tid for en ny update! :new_woot:

Siden sist har det skjedd en del endringer. Jeg har bestemt meg for å flytte PSU slik at den står rett ved siden av hovedkortet, i motsetning til baksiden som var planen tidligere. Jeg har også byttet ut glasset i denne sammenhengen, til et som er litt større.

Jeg har nå fått kuttet ut platen alt skal festes til, og påmontert PSU og HK. Jeg begynte også på topplokket det som skal bli topplokket, men endringer i planene gjorde at dette må gjøres på nytt.

Ellers kan jeg nevne at jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en OCZ Vertex SSD 30 GB til denne maskinen, ettersom jeg har en slik fra før og er veldig fornøyd med den. Selvsagt frister det å kjøpe to og kjøre i RAID 0, men lommeboken tillater ikke dette :p

Jeg slenger med noen bilder også jeg! :)

post-168559-1267619377,2275_thumb.jpg

post-168559-1267618757,0502_thumb.jpg

post-168559-1267618854,8346_thumb.jpg

Noen kommentarer?

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

Nå har jeg kommet et (veldig) lite skritt videre, og lager derfor en liten update :)

Platen som jeg viste frem i forrige post er nå ferdig tilpasset og alt får plass i glasset jeg har. Et lite bilde av hvordan ting ser ut per idag skal dere også få:

post-168559-1268594741,9414_thumb.jpg

Jeg har endret litt på planene i forhold til hva de var i utgangspunktet, og nye tegninger kommer så fort jeg får laget de.

Jeg har også bestemt meg for å kjøpe en SSD til maskinen, ettersom jeg vil at den ferdige maskinen skal gi fra seg så lite lyd som absolutt mulig. Valget av SSD er ikke helt bestemt enda, men jeg har en OCZ Vertex fra før og er storfornøyd med den. En annen mulighet er selvsagt 2 stk OCZ Solid 2 i RAID 0.

Det neste som skal gjøres er å lage en topplate som skal festes vinkelrett på hovedkortplaten, og skal sørge at komponentene henger i riktig høyde(nå ligger alt på bunnen av glasset).

Hvis det er noe dere lurer på, eller noe dere mener kan gjøres på en annen/bedre måte så stikk innom kommentartråden!

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da var det endelig på tide med en ny update! Det har gått alt for lang tid siden sist, men nå er vi tilbake!

Per i dag er maskinen mer eller mindre helt ferdig, og det eneste som mangler er SSD på er på vei i posten. Maskinen står for øyeblikket og surrer i oljen med en gammel HDD.

Jeg legger ut noen bilder av hvordan det ser ut i dag, det er en rekke estetiske feil sånn den er i dag, og pyntearbeid vil stå høyt på planen fremover.

post-168559-1275076209,0833_thumb.jpg

post-168559-1275076225,8994_thumb.jpg

post-168559-1275076233,1482_thumb.jpg

post-168559-1275076242,4203_thumb.jpg

post-168559-1275076250,271_thumb.jpg

post-168559-1275076262,1511_thumb.jpg

post-168559-1275076268,4094_thumb.jpg

post-168559-1275076275,8063_thumb.jpg

post-168559-1275076283,4118_thumb.jpg

post-168559-1275076291,496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg lurte på om det ville gått å bruke en blanding av glycerol utblandet i vann du har renset og kokt, eventuellt kjøpe sterilt vann.

Kjølesystemer har vel ofte utfordringer med biologisk vekst av ting i løsningen. Så jeg er usikker på dette.

Ser bare at glycerol er litt rimeligere enn den medisinske parafinen du nevner. Kanskje det også er en tilfeldighet, med dette apoteket:

Medisinsk parafin

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=0&prodid=3070

Glycerol 100 per centum

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=0&prodid=2102

Glycerol har gode glideegenskaper utblandet med vann:

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycerol

Glycerol is shown to reduce the coefficient of friction of polymer coated surfaces by several orders of magnitude. This effect is attributed to the enhanced viscosity of glycerol-water solutions as compared to pure water

Om du så har slanger i PE (polyethylen) et relativt rimelig materiale..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...