Gå til innhold

Hva er greia med gruppeintervju?

Anbefalte innlegg

Har blitt kalt inn til gruppeintervju hos arbeidsgiver, etter grovutak fra bemanningsbyrå, og lurer på hvordan dette går for seg, og om noen kanskje har noen tips for dette.

Jobben er som kundesupport for en større bedrift. Innen nettverk(ADSL), men er også snakk om generel kundesupport som faktura osv, samt en salgsdel, dvs at man skal prøve å selge div ting hvis det er noe vi ser kunden kanskje har bruk for.

Det er mange ledige stillinger (50% fordelt på kvelder og helger, beregnet for studenter) Det var snakk om rundt 10stk på gruppeintervjuet.

Var bare litt nysgjerrig på hva dette faktisk går ut på, og hva jeg kan forvente meg.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har blitt kalt inn til gruppeintervju hos arbeidsgiver, etter grovutak fra bemanningsbyrå, og lurer på hvordan dette går for seg, og om noen kanskje har noen tips for dette.

Jobben er som kundesupport for en større bedrift. Innen nettverk(ADSL), men er også snakk om generel kundesupport som faktura osv, samt en salgsdel, dvs at man skal prøve å selge div ting hvis det er noe vi ser kunden kanskje har bruk for.

Det er mange ledige stillinger (50% fordelt på kvelder og helger, beregnet for studenter) Det var snakk om rundt 10stk på gruppeintervjuet.

Var bare litt nysgjerrig på hva dette faktisk går ut på, og hva jeg kan forvente meg.

Takker for alle svar!

En del av intervjuet er nok en personlighetstest i en eller annen form vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Er nok også en del fordeler med gruppeintervju sett fra arbeidsgivers side...

- Samarbeidsevne, kanskje får dere en oppgave som viser om dere kan samarbeide eller ikke. Dette trenger ikke være en oppgave på konkret om samarbeid men at den delen er litt skjult, vær oppmerksom.

- Sosiale ferdigheter, når du intervjuer flere personer på en gang kan dere også bli vurdert utenfor selve oppgavene, venting kan være en oppgave i seg selv.

- Gruppeintervju vil kunne gjøre folk mer stresset, ikke stress, ihvertfall ikke vis det om du blir stresset.

Hver oppgave eller test har en hensikt så vær litt analytisk selv også og prøv å se hva de vil hvite med de forskjellige testene.

Lenke til kommentar

Er kansje ein litt mindre bedrift som skal nå over mange folk for og finne den absolutt er beste. Det er nettop dei som sparer penger som tenker langsiktig vil eg sei.

Det er også lettere og vurdere i forhold til kvar person.

Endret av Sigurdl
Lenke til kommentar
Ergo et firma som ikke tar sine ansatte så seriøst. Setter profitt foran gode folk, tenker altså ikke langsiktig.

Billigere betyr ikke at det en dårligere måte å få funnet frem til rett ansatt, tvert i mot blir gruppeintervju mer og mer populært. Ikke bare på grunn av kostnadene men også "treffsikkerheten" på å få rett person til jobben.

Derfor er nok alt annet enn gruppeintervju meget useriøst fordi de ikke tenker langsiktig.

Lenke til kommentar
Gruppeintervju impliserer useriøst firma.

Sorry, det er helt feil. Grupperintervjuer brukes av mange store selskaper. Det er eneste måten man i en intervjusituasjon kan få et praktisk innblikk i hvordan folk funker i en gruppe. Eksempel på selskaper som bruker dette er bla: Statoil, PA Consulting, Accenture ++

Lenke til kommentar
gruppeintervju er vel billigere, koster jo penger å intervjue folk.

Ergo et firma som ikke tar sine ansatte så seriøst. Setter profitt foran gode folk, tenker altså ikke langsiktig.

Stemmer sikkert i noen tilfeller, men neppe alltid; jeg har blitt flydd på fullprisbillett til London kun for å være med på et slikt intervju.

Hvis det gjort rett kan det være en greit tillegg til mer konvensjonelle intervjuformer – presset blir litt annerledes når man er flere i samme situasjon, i tillegg til at det ofte kan være vanskelig å «simulere gruppearbeid» også om det er flere som intervjuer en.

Lenke til kommentar
Høres ut som en metodikk som bare passer for jobber der det er mange kvalifiserte søkere spør du meg. :shrug:

Er vel ikke snakk om antall kvalifiserte søkere men heller type jobb... det er jo andre egenskaper som vises i ett gruppeintervju kontra enkle intervju.

Lenke til kommentar

Er det lett å filtrere kandidater på formell kvalifikasjon så sitter man igjen med 1-5 stykker før man får startet selve intervju prosessen. Har man 20 stykker å velge mellom kan man vektlegge andre sider (og kanskje flere synes det er greit å intervjues på arbeidsgiverens premisser). Jeg har ikke noen erfaring med andre intervjuformer enn den vanlige, men offentlige stillinger har åpen søkeprossess og da virker det som at søkerene har svært ulike bakgrunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...