Gå til innhold

Ny videoredigeringsmaskin maks 30.000

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber i et firma, som for tiden leter etter en ny videoredigeringsmaskin. Fra før av har vi en mac pro maskin til ca 45.000. Men ønsker en maskin til slik at vi kan holde på med to videoprosjekter om gangen. Siden en del av designerene våre ikke er vant med mac, vil vi denne gangen gå for en (vanlig) pc.

Maskinen skal mest bli brukt til ganske store videoprosjekt i adobe premiere, after effects og photoshop. Det kan også hende vi skal kjøre 3d max på den også. Men dette vil vi primært kjøre på mac`en.

Vi ønsker en (eller flere) rask(e) prosessorer. SSD til systemdisk. Samt at vi ønsker et RAID system der vi primært skal fokusere på sikkerhet. Det vil være behov for en del lagringsplass (ca 6 TB) og det vil ikke taes backup av denne (derav RAID). Jeg vet ikke hvor mye skjermkortet har å si i et slikt oppsett, men regner ikke med at f.eks 5850 vil holde lenge? Av RAM bør det være 12GB.

Skjerm er det ikke så nøye med, men kom gjerne med et forslag på tre skjermer som passer godt til hverandre.

Jeg har helt sikkert glemt mange spesifikasjoner, men hvis noen har noen tanker rundt dette , hadde det blitt satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Takk for tilbakemelding.

Ja, jeg har tenkt på det skjermkortet jeg også. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Men samtidig som vi har tenkt til å kjøre tre skjermer (5850 = 2xDVI + display port) tenker vi også litt frem i tid. Leser flere steder at programvare etterhvert kan benytte GPU`en, for å avlaste CPU`en. Om dette kan gjøres i adobe pakken i fremtiden vet jeg ikke, men det er vel ikke helt feil å tenke i de baner?

Ser at du har brukt prisguiden aktivt. Det er jo bra å finne de billigste produktene, problemet er bare dersom noe går galt, har man en hel gjeng med leverandører å forholde seg til. Ikke helt optimalt for et firma kanskje?

Ser du har valgt en annen harddisk. Er det fordi den er billigere eller er den faktisk bedre ytelsesmessig?

Hovedkortet er jo bra det. Men grunnen til at jeg valgte det andre er fordi den har 12 sata til sammen. Vi har 6 til hdd, 1 til ssd, 1 til dvd og en for tilkoblingen i front (til sammen 9 stk) Så vidt jeg kan se har denne bare 8 sata til sammen.

Kjøleløsningen på prosessor er nok bra. Men har lyst til å prøve noe annet for en gangs skyld. ;)

Uansett! Tusen takk for at du tok deg tid! :)

Lenke til kommentar

Et oppsett i henhold til ditt bruk, ønsker og budsjett, fra Komplett:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

Quad Core, 3.06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

4395.00

2 X Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB (12GB)

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

3798.00

4 X Western Digitial Caviar® Green 1,5TB (6TB)

SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s

3500.00

Intel® X25-M SSD 160GB 2,5"

SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

3695.00

Chieftec Super Series 850W PSU

ATX 12V, V2,3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 140mm Vifte

998.00

Gigabyte GA-X58A-UD7, X58

Socket-1366, SLI&CrossFireX, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s,

2599.00

PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

2199.00

Zalman GS1000 Big Tower Sort

Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x FW, Hot-swap

1245.00

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

225.00

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 120mm Vifte, 1700 RPM

799.00

Totalt:

23.453,00

Lenke til kommentar

1. Hvis jeg skulle fått nytte av et skjermkort til Adobe CS4 ville jeg gått for et NVIDIA kort, feks Quadro FX el. Quadro FX 5800

2. Regner med du ikke har tenkt til å redigere filmene på systemdisken (SSD) siden den fort blir for liten til det. I så fall blir harddiskene flaskehalsen i systemet ditt. Vurder derfor nøye hvilke disker (raske og pålitelige f.eks. Caviar Black) samt hvilket raid oppsett og kontroller du bruker. Husk at RAID ikke er backup hvis det brenner eller tyven er på besøk.

3. Kjøp evt et kabinett med plass til 2 strømforsyninger så du kan ha mange harddisker. De strømforsyningene jeg kjenner til har litt begrenset antall kontakter til SATA hvis det er snakk om 12+ SATA disker. Coolermaster stacker kan kanskje være et alternativ.

Hvis hele CS4 samt 3d studio og en del annen programvare skal installeres må du i alle fall sjekke at en 160GB SSD har plass nok, men tror det går bra.

Ellers det vanlig: Gode skjermer, Core I7 og så mye ram du klarer.

Endret av trotsche
Lenke til kommentar

C64C:

Takk for listen!

Jeg glemte å si det i beskrivelsen, jeg har tenkt til å overklokke prosessoren noe. Å kjøpe I7-950 istedenfor I7-920 mener jeg er litt waste of money. Ettersom den ikke er så veldig mye kjappere, men koster nesten det dobbelte. Hva mener du?

4x 1,5 TB disker ser jeg helt klart fordelen med, både av plasshensyn og av varmehensyn. Dessuten blir det jo ikke noe dyrere. Vil nok vurdere det sterkt!

Ellers er det mye likt den jeg satte opp.

Trotsche:

1. Ja, vi har noen slike quadro kort på bruket. Men inntrykket mitt er at disse er spesielt tilpasset 3D? Hvis maskinen ikke skal brukes til 3d (annet enn at den skal rendre natterstid) vil vel ikke disse kortene ha noen reel merverdi? Dessuten er de ganske så svindyre! :)

2. Ja, det er korrekt at systemdisken kun nyttes av operativsystem og programvare. Ja, det er dette evige problemet med lagring og backup da. Er ikke så lett å finne et system som både er raskt og er helt sikkert egentlig. Vi har jo backup systemer her, men da må det gå over nettet, og når man skal sende noen TB over nettet tar det ofte litt for mye tid. (pluss at backup tapes er ganske kostbart). Tenkte RAID 5, men det er jo selvfølgelig ikke noen optimal bakcupløsning som du sier.

3. Nei, foreløpig er systemet satt opp slik at det vil bli behov for strøm til 8 sata enheter. Dersom vi går for c64c sin løsning klarer vi oss med 6 sata enheter. I begge disse løsningene bør èn strømforsyning holde.

4. Ja, programvaren (Uten 3dsmax) tar ca 60GB. Det bør holde.

Ellers, takk for gode innspill!

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til, men det er mer rettet til en enkeltkomponent. Jeg vet ikke hvor strenge forumreglene er jeg. Men prøver allikevel. :)

Hvordan er erfaringene med innebygget RAID i hovedkortet kontra et eksternt RAID kort? Er det mye å hente ved å kjøpe et ekstern i forhold til å bruke det som allerede ligger i det hovedkortet jeg har valgt?

Lenke til kommentar

Det som er verdt å vite om disse NVIDIA kortene står vel på nettsidene jeg linket til. Har ikke prøvd det selv, men ser ut som om det finne plugins til Premiere, Photoshop og After Effects som gir litt ekstra funksjonalitet (ikke bare 3d relatert). Om du ikke skal ha Quadro kort kan du like så godt ha et rimelig ATI skjermkort, eks 5770.

Kan hende du bør poste det RAID spørsmålet i Maskinvare-forumet, men jeg vil tro en egen kontroller kan gi en god del bedre ytelse, spesielt hvis det er snakk om RAID 5 eller RAID 4.

Lenke til kommentar

Hei. Jepp. Skal poste en ny i riktig kategori. Jeg ser nå at den bruker hardware RAID på 0, 1 og 1+0 mens den bruker software RAID på 5. Etter min erfaring med RAID er ikke software RAID noen særlig god løsning (tregt og usikkert). Så vurdere å kjøpe et litt billigere hovedkort, og heller investere i et skikkelig RAID kort. Det er mer sikkert også, ettersom hvis RAID kontrolleren på hovedkortet ryker, må du bytte hele hovedkortet. Mens med et dedikert RAID kort slipper du unna med å bare bytte RAID kortet.

Lenke til kommentar

Jaiz. Sett opp ting i prisguiden, det gjør det så mye lettere for alle. Man kan velge en og en butikk, så det ser jeg ikke på som noe problem. Dessuten, hvis noe ryker har en jo kun garanti på den aktuelle delen, så hvor komponenten er kjøpt er vel ikke viktig. DustinHome har billig frakt, så vil anbefale dem.

Et eyefinitykort er det optimale her. CPU kan du klokke opp til 3,6ghz uten å tukle med volt engang. Spesielt med H50-kjølinga.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Wikipedersen: Ja, det er vel egentlig ikke noe problem å kjøpe fra forskjellige leverandører. Men ettersom vi har noen hundre maskiner her, byr det på noen administrative utfordringer ved å ha kontroll på alle innkjøp. Spesielt dersom vi har 10 forskjellige leverandører til hver maskin. ;) Dustin Home er jeg ikke så godt kjent med, men skal undersøke litt rundt de. Takk for tipset!

Ja, en overklokking av en i7 versjon DO0 er med i beregningen.

Thoma_s: Ja, du sier noe der. Et skjermkort i "proff" kategorien er vel kanskje ikke så dumt. Har du noe å anbefale til maks 5000? Hvor mye effekt kan man egentlig hente med et slikt kort med Open GL innstillingene på?

Lenke til kommentar
Thoma_s: Ja, du sier noe der. Et skjermkort i "proff" kategorien er vel kanskje ikke så dumt. Har du noe å anbefale til maks 5000?

Jeg har ikke helt oversikt over hvordan det ser ut nå for tiden, men med et lite søk ser det ut som at du får det snart et år gamle Quadro FX 1800 for 4.395,- hos komplett. Alderen har ikke så mye å si på disse kortene, siden nvidia gir forlenget livssyklus på dem.

Hvor mye effekt kan man egentlig hente med et slikt kort med Open GL innstillingene på?

Du henter ingen tid i det hele tatt med tanke på rendering. Men det flyter veldig mye lettere når man jobber. Alle som har noen timer med AE vet at det er veldig frustrenede å sitte å se previews i 8 fps. Alternativet er jo RAM preview, men da må man gjerne sitte å stirre i veggen 5 minutter før man får se resultatet, og om man må gjøre en liten justering må man vente 5 minutter til. Det blir mye kaffekoking, og lite jobbing. (Overdriver vel noe med tanke på at du skal kjøre i7, men med materiale i full hd er det tungt selv for den)

En russisk side har laget en liten

om Quadro FX 1800. Vet ikke hvilken CPU de har på denne filmen, men det gir et lite intrykk, om du kjenner til hva de forskjellige sakene i AE er.

Tenk også på hvor mye du skal være i hvert program. AE utnytter Quadro veldig bra, men Premiere bruker kortet bare til meningsløse småeffekter som man ellers gjør i AE, så du bør kanskje tenke deg om 2 ganger om maskinen skal brukes 80% til Premiere.

Ellers kan jeg bare holde med om at Dustin er en seriøs aktør. Jeg bor i Sverige, og her har de vært ledende på Datakomponenter så lenge jeg har bodd her (5 år). Vil si at det er svenskenes svar på komplett.no

Lenke til kommentar

Aha, da skjønner jeg, Thomas. Var ikke rettet mot deg, men til andre som foreslåt oppsett. Det er langt mer oversiktlig og greit i prisguiden.

De tar vel innpå i Norge også. De vant vel pristesten til HW, og de erfaringene jeg har med dem er bare positive. Får svar på mail innen 20 min hver gang :)

Quadro er gull hvis det er virkelig tunge saker.

Lenke til kommentar

Det vi stort sett holder på med i Premiere er å importere videoen og klippe det. Alt annet gjør vi i After Effects.

Jeg har tenkte litt på dette oppsettet også. Som vil gi noe mer prosessorkraft. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...79-95241763560B

Noen som har noen kommentarer til det?

branick: Takk for linken. Har ikke fått lest alt enda, men skal lese gjennom når jeg får tid! :)

Lenke til kommentar

Nja.. hvis du ser litt lenger opp i tråden er det et par eksempler der med I7 prosessorer. Men to xeon vil allikevel gi litt mer prosessorkraft. Hvis man legger sammen prosessorkraft vil i7 på 2,66 komme på 4x2,66 = 10,64 mens 8x2,26 = 18,08. Nå er I7 prosessoren litt mer overklokkvennlig enn xeon (hvert fall etter min erfaring), men det går jo an å overklokke xeon litt også. Så den ender vel opp som best uansett hvordan man vrir og vender på det..

Lenke til kommentar
Nja.. hvis du ser litt lenger opp i tråden er det et par eksempler der med I7 prosessorer. Men to xeon vil allikevel gi litt mer prosessorkraft. Hvis man legger sammen prosessorkraft vil i7 på 2,66 komme på 4x2,66 = 10,64 mens 8x2,26 = 18,08. Nå er I7 prosessoren litt mer overklokkvennlig enn xeon (hvert fall etter min erfaring), men det går jo an å overklokke xeon litt også. Så den ender vel opp som best uansett hvordan man vrir og vender på det..

Sant nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...