Gå til innhold

ORDSTYRERVALG Februar 2010 - Avsluttet

Hvem mener du er egnet som ordstyrer?  

65 stemmer

1. 1. de la Mancha (AvieN)

• Egnet
      19
    • Uegnet
      22
    • Vet ikke/Ingen formening
      24
  2. 2. NikkaYoichi

• Egnet
      22
    • Uegnet
      32
      11
  3. 3. Pivotal

• Egnet
      23
    • Uegnet
      15
      27
  4. 4. R083r7

• Egnet
      15
    • Uegnet
      30
      20
  5. 5. Rampage

• Egnet
      33
    • Uegnet
      12
      20
  6. 6. rikspøbel

• Egnet
      41
    • Uegnet
      14
      10

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om å innføre en ordning med ordstyrere, som en rolle der mandat og autoritet springer ut fra brukerne. Tom waits for alice har forsøkt å få i gang en diskusjon om hvordan denne ordningen skal fungere, men det har dessverre ikke vært så mye respons hittil. Vi som har deltatt i diskusjonen har derfor bestemt oss for å prøve ut ordningen med et begrenset mandat som det virker å være enighet om, og som ikke griper inn for mye i første omgang, i et håp om at det vil gjøre ordningen mer virkelighetsnær og stimulere til mer diskusjon.

Nominasjonsrunden er nå over, og det er tid for å velge hvem av kandidatene som skal bli ordstyrere.

Kandidatene er

de la Mancha (AvieN)

NikkaYoichi

Pivotal

R083r7

Rampage

rikspøbel

Valg

Det vil i denne omgang velges tre ordstyrere for et halvt år, og valget vil foregå ved at man både kan gi positive og negative stemmer til hver kandidat. En positiv stemme regnes som tillit og gis om du mener kandidaten er egnet til å være ordstyrer. En negativ stemme regnes som mistillit og gis om du mener kandidaten er uegnet. Ellers velger du Vet ikke/Ingen formening. De som har flest stemmer og er i pluss etter at de negative stemmene er trukket fra de positive får stillingene.

Valget avsluttes 12. februar 22.00.

Mandat

Mandatet vil til å begynne med være å gripe inn ved oppheting og avsporing, og om dårlig argumentasjon blir et større problem. Moderatorene plikter ikke å håndheve ordstyrernes oppfordringer, men tar det i betraktning og gjør en selvstendig vurdering som tidligere. Ordstyrernes autoritet kommer derfor kun fra brukerne som har valgt dem. De må også forholde seg til reglene som alle andre, og må føye seg etter moderatorene, men gis frihet til å kommentere i tråder innenfor det mandatet de er gitt av brukerne.

Nevnte jeg at det er vi brukere som bestemmer? Dette er vår mulighet til å ta litt av makten tilbake fra moderatorene, men da må vi vise at vi takler ansvaret og kan få ordningen til å fungere. Det er kun opp til oss. Vi kan ikke skylde på noen andre om dette ikke fungerer.

Mistillitsforslag

Moderatorene og administratorene vil ikke blande seg inn i ordningen, og det hjelper derfor ikke å klage til dem. Det er kun vi brukere som bestemmer hvordan denne ordningen vil bli.

Om det i ettertid viser seg at en eller flere av ordstyrerne ikke er egnet, kan en bruker stille mistillitsforslag. Da blir det en ny avstemning for alle ordstyrerne, hvor man igjen kan gi både positive og negative stemmer. De som får et flertall av negative stemmer regnes for å ha mistillit, og nytt valg utlyses kun for disse stillingene. Nyvalgte sitter ut perioden til dem de erstatter.

Mistillitsforslag stilles ved å lage en tråd med tittelen "Mistillitsforslag, ordstyrere", med en undersøkelse lik den som brukes ved valg, og rapporterer den til en moderator for å få den annonsert. Om man er usikker på hvordan dette gjøres kan man spørre en vennlig moderator om hjelp. Avstemningen må vare i én uke, og det må være to uker siden forrige mistillitsforslag eller valg ble avsluttet.

Om selve ordningen ønskes diskutert kan det gjøres her. Nominasjonstråden er her.

Så, bruk stemmeretten din!

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd. Godt at informasjonen og linking til de forrige trådene ble med. Var ikke alt jeg hadde lest like tydelig igjennom tydeligvis for det var et par ting jeg ikke hadde fått med meg. Nå gjennstår det å se hva som skjer. :thumbup:

Blir det du som teller opp stemmene når valget er over siden du har arrangert alt så langt?

Lenke til kommentar

Flott at store deler av forumet deler min oppfatning av Rikspøbel og Rampage.

Når det kommer til tredjemann, så har jo de resterende kandidatene negativ score. Blir det vedkommende som har lavest negativ score som da blir tredjemann?

Forøvrig mener jeg samtlige av de resterende nominerte kunne gjort en god jobb som ordstyrer.

Lenke til kommentar

Da er valget over, og resultatet er som følger:

• rikspøbel: 41 - 14 = 27
  • Rampage: 33 - 12 = 21
  • Pivotal: 23 - 15 = 8

Resten går i minus, og disse får dermed stillingene. De vil sitte i et halvt år til det utlyses nytt valg i August, hvis de ikke avsettes ved mistillitsforslag før den tid.

Jeg vil da bare gratulere de nye ordstyrerne, takke alle som har stemt, og håper ordningen og ordstyrerne blir godt mottatt. Kommentarer til resultatet og ordningen som helhet kan gjøres i diskusjonstråden for ordstyrerordningen. Vi vil gjerne vite hva dere ønsker at vi skal jobbe med, og trenger tilbakemeldinger om ordningen skal bli som god som den kan bli. Igjen, husk at det er dere brukere som sitter med makten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...