Gå til innhold

[Løst]PC for videoredigering og noe spilling til rundt 10000 kr.


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en maskin som skal være rå på videoredigering, rendring og adobe-programmene. Jeg kommer sikkert til å spille en del også på den, men det kommer i andre rekke. Den bør ligge under eller rundt 10000 kr. Jeg trenger ikke skjerm, tastatur eller noe annet, det er kun selve datamaskinen som må ligge under 10000.

 

Jeg heller mot intel-basert maskin, uten å vite hvorfor, jeg er sikkert hjernevasket av Intels markedsføring.

 

Jeg har aldri overklokket før, men om det er en prosessor som enkelt lar seg overklokke kan jeg sikkert gjør det og.

 

Har tenkt at kanskje et hovedkort som har USB3 er en idé, og en SSD-disk til OSet. Hvilken versjon av Windows7 bør jeg forresten gå for?

 

Det er fett hvis den ikke bråker alt for mye heller, den forrige stasjonære jeg kjøpte for årevis siden var veldig støyete.

 

Noen som kan sette sammen en prisverdig pakke? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har satt opp et oppsett hos Netshop:

2lo66j7.png

 

Har prøvd å fått det til det meste som du ønsket.

 

Vett ikke om du ville ha OS til 10k?

I såfall velger du et mindre heftig skjermkort i tilfellet, som 5770.

Du bør gå for Windows 7 Home Premium 64 bit(NB!! VIKTIG MED 64BIT).

Lenke til kommentar

Takk for bra forslag Henrik!

 

Jeg sitter og grubler litt nå. Hvis jeg vil sprenge budskjettet mitt litt, er det en ide å gå for Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 med Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 6GB? Er det et hovedkort med USB3 som passer til dette + alt det andre du hadde satt opp HenrikPC, eller føkker jeg oppsettet helt opp nå? :D Og mest av alt, vil det gi merkbart bedre ytelse, eller er det minimale forskjeller det er snakk om?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet med i7 920 (sokkel 1366) er at det er foreløpig ikke mulig å få tak i hovedkort til den cpuen med støtte for USB 3.0 .

 

Vist du vil droppe USB 3.0, noe som ikke har for mye å si ettersom at du kan kjøpe et slikt et. Så er nok 920 en del hvassere en 860 til videoredigering, så vist du kan strekke budsjettet litt så er det ikke noe å tvile på.

 

Vist du da heller velger dette:

Hovedkort

CPU

Minne

 

Kan vel også nevne at du også heller kan gå ned på skjermkortet ditt igjen uten å tape mye ytelse i videoredigering, men en litt mer betydelig del i spilling.

 

Edit: feil link på hovedkort.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Dette er en gode ideer HenrikPC, og fin handleliste.

 

Er bare en ting jeg ville endret på.

 

Kingsdon V-series SSD synes jeg er bortkastet da den er utrolig treg, da ville jeg heller gått for Intel X25-V 40GB, den koster 1k og har raskere LES-hastighet, noe som er tellende ved oppstart av PC.

 

Ellers tror jeg det er et glimrende oppsett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Dette er en gode ideer HenrikPC, og fin handleliste.

 

Er bare en ting jeg ville endret på.

 

Kingsdon V-series SSD synes jeg er bortkastet da den er utrolig treg, da ville jeg heller gått for Intel X25-V 40GB, den koster 1k og har raskere LES-hastighet, noe som er tellende ved oppstart av PC.

 

Ellers tror jeg det er et glimrende oppsett.

Har ikke lagt så mye i at PCen skal være rask på oppstart, det som han som skal drive med videoredigering bør være rask lese og skrivehastighet og med mest mulig GB.

Hvorfor?

Slik at han bruke SSD-disken til å mellomlagre filmer på for raskere rendering, før han om så flytter filene over på fildisken.

Så ideelt sett burde disken hatt enda større plass, så vist trådstarter vil strekke seg litt ekstra for litt mer lagringsplass og en noe bedre disk, så kan han gå for denne. Men ettersom at jeg prøvde å holde budsjettet på 10k valgte jeg den fra Kingston, ettersom det var det beste han fikk for den prisen.

Lenke til kommentar

Aha, smart. Da dropper jeg bare USB3 og kan heller kjøpe PCI-kort som støtter det senere hvis jeg får behovet.

 

Angående SSD så var det vel mest tenkt for å ha OSet og Adobe-programmene på den, photoshop og slikt. Disse vil vel gå mye fortere hvis jeg kjører dem fra en SSD? Når det kommer til videoredigering er det nesten alltid for store filstørrelser til at 60-80gig holder. Så jeg vurderer å droppe SSD nå og heller oppgradere til det senere når de er større, bedre og billigere.

 

Her er handlelista mi sånn den er nå:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...D7-6490ECBC2731

Er den godkjent? Ikke noe som mangler?

 

Hvis den er ok så sier jeg takk for all hjelp, dere er helt råe! Nå gjenstår det bare å se hvor delene er billigst eller hvem som har dem på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...