Gå til innhold

Hurtigutdanne politifolk: En god ide?

25 stemmer

1. 1. Bør det åpnes for å hurtigutdanne politifolk?

• Ja
    • Nei
    • Bare delevis
    • Vet ikke/ ingen formening
      0

Anbefalte innlegg

Frp vil hutigutdanne poltifolk

Justiskomiteens leder, Per Sandberg (Frp), mener ett års politiutdanning er nok til å etterforske kriminalsaker eller knipe fartssyndere. Et bomskudd, mener Politiets Fellesforbund.

Sandberg mener at det gjøres mye godt politiarbeid, men at ressursene i dag brukes feil.

– Selv om Nord-Trøndelag har landets dårligste oppklaringstall, vil politimesteren likevel prioritere trafikkontroll. Sånt bygger ikke tillit, sier Sandberg til Dagbladet.

Han er kritisk til hvordan politiutdanningen i Norge er lagt opp, og mener å ha løsningen på hvordan man skal kunne skaffe nok nye politifolk raskest mulig.

– Flere års studier er unødvendig for å ta fingeravtrykk, for å etterforske og for å knipe råkjørere. Ett år holder i massevis. Du trenger ikke Politihøgskolen for å patruljere i gatene, mener Sandberg.

Ekssoldater til patruljering

Han mener norske soldater med erfaring fra patruljering i Afghanistan med kjapp opplæring kan patruljere gatene i Oslo, og at UP kan settes til å jage de utenlandske bandene. De 900.000 årlige trafikkontrollene som UP er pålagt å utføre, kan gjøres av andre. Lederen i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, er overrasket over at et slikt utspill fra lederen for justiskomiteen på Stortinget og kaller det et bomskudd.

– Han nedvurderer det som kanskje er vanskeligst i hele politirollen når han sier at man trenger knapt ett års utdannelse for å patruljere i gatene og å drive med etterforskning. Å drive ordenstjeneste i det offentlige rom, der du skal håndtere alle mulige situasjoner og om nødvendig med bruk av makt, er noe av det mest krevende i politirollen, sier Johannessen til NTB.

– Sivil og militær rolleblanding

– Dessuten begår Sandberg et alvorlig overtramp når han snakker om å bruke Afghanistan-soldater som politifolk. Det er bred politisk enighet i Norge om rolledelingen mellom et sivilt politi og militærmakt, sier lederen for politifolkenes fagforbund.

Han trekker fram at politiet scorer høyt på tillitsmålinger sammenlignet med for eksempel vektere. Det henger sammen med utvelgelsen av politifolk og ikke minst at man har en lang og bred utdanning, mener Johannessen

Han vil heller at politiutdanningen skal utvides med et fjerdeår, med større mulighet for spesialisering.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være nødvendig med tre år skole for å være skikket til å bli politi. Det burde vært flere grader en kunne gå, hvor det laveste var en 1-årig skole, som en deretter kunne bygge på med ekstra utdanning.

Det er bekymringsfullt hvor lite politi og hvor lite de klarer å oppklare av hverdagskriminalitet i Norge, men det å blande inn militære styrker blir helt feil.

Lenke til kommentar

I statene har de flere forskjellige etater som har ansvarsområder som overlapper hverandre.

Kanskje vi kunne hatt noe lignende her i Norge? Er jo en del funksjoner politiet gjør i dag som man strengt talt ikke trenger å ha tre år på høyskole for å utføre? (ref: trafikk-kontroller etc)

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Det er ingen grunn til at vi ikke skulle ha flere politifolk, når vi kan utdanne mindre skoleflinke folk som forsatt kan gjøre en god jobb ved å ta forbrytere.

Dette ser vi også i skoledebatten. Hva i alle huleste er vitsen med å forlenge utdannelsen fra 4 år til 5 år. Tror de virkelig at lærerene blir langt bedre etter 5-års utdannelse. Det kommer bare til å skade rekruteringen og gjøre at lærerene blir enda dårligere.

Lenke til kommentar

Vi ville spare enda mer, om vi bare droppet politiutdanningen. På den måten kunne vi legge ned hele politihøyskolen.

Fra spøk til revolver: Mannen er stokk stein idiot og en omvandrende katastrofe for partiet sitt. Hans mangel på utdanning gjør vel at han ikke klarer å verdsette den kompetansemaskinen som en skole utgjør.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Tråden handler ikke om hvor dum Sandberg er, eller om hans utdanningsbakgrunn som er på linje med veldig mange i det politiske Norge, både nasjonalt og lokalt.

En trenger ikke tre år på høyskole for å tilegne seg kompetanse nok til å utføre mange politioppgaver på en god måte.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Tråden handler ikke om hvor dum Sandberg er, eller om hans utdanningsbakgrunn som er på linje med veldig mange i det politiske Norge, både nasjonalt og lokalt.

Jeg ønsker ikke å bidra til skittkasting hverken mot høyere utdanning eller mot folk som ikke har det, men det er nokså påfallende at denslags stort sett bedrives av mennesker som faller i den andre kategorien.

En trenger ikke tre år på høyskole for å tilegne seg kompetanse nok til å utføre mange politioppgaver på en god måte.

Fordi? Har du oversikt over pensum og fagplaner på politihøyskolen? Har du noen gang utført politioppgaver?

Lenke til kommentar
Fordi? Har du oversikt over pensum og fagplaner på politihøyskolen? Har du noen gang utført politioppgaver?

Vi trenger ikke oversikt over pensum og fagplaner på politihøyskolen. Vi trenger oversikt over hva en politiman gjør. Du trenger ikke masse utdannelse for å stå ved veiene og arrestere de som kjører for fort, eller er påvirket av alkohol. Du trenger ikke masse utdannelse for å passe på Oslos gater og ta de som bryter loven. Det er mange jobber innenfor politiet de med et års utdannelse kunne ha gjort.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

AvieN:

En har politiutdanning i mange andre land som er betraktelig kortere enn i Norge og de har mange flinke politifolk. Hvis de klarer det der er jeg sikker på at Norge klarer det også. Jeg vil ha en arbeidsdeling slik at en får bedre utnyttet ressursene. Hvis en ønsker andre politioppgaver som er mer avanserte kan en godt søke seg til mer utdanning. Hvorfor skal en UP-betjent gå tre år på skole når en brannmann har langt i fra den samme bakgrunnen, men likevell har vell så stort behov for kompetanse i sitt daglige virke?

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Ressursene brukes definitivt feil. Narkotikamarkedet er et av stedene man kunne gjort store inngrep for å frigjøre ressurser til politiet. Men det er en annen diskusjon.

Ja, det kan være svært hensiktsmessig å hurtigutdanne politifolk, men da må man ha et sektorskille, slik at de hurtigutdannede ikke er med på etterforskning, men at de tar av seg de litt mer trivielle politisakene (trafikkontroll, tilstedeværelse på byen o.l.). Og at de kanskje senere kan bruke kunnskapen derfra og gå opp et nytt nivå med ny eksamen og utdanning. De har vel et slikt system i USA, der man har politibetjenter og så etterforskere o.l. Selv om behovet er helt annerledes i Norge, kan det være givende.

Jeg synes forøvrig ingenting om å sette soldater til å bedrive politiarbeid, det er en rolleblanding som er farlig. Og setter man soldater som har vært på patrulje i Afghanistan, et helt annet paradigme i forhold til trussel og konflikthåndtering, tror jeg det kan skape unødvendig farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke oversikt over pensum og fagplaner på politihøyskolen. Vi trenger oversikt over hva en politiman gjør. Du trenger ikke masse utdannelse for å stå ved veiene og arrestere de som kjører for fort, eller er påvirket av alkohol. Du trenger ikke masse utdannelse for å passe på Oslos gater og ta de som bryter loven. Det er mange jobber innenfor politiet de med et års utdannelse kunne ha gjort.

"Å passe på Oslos gater og ta de [sic] som bryter loven" er ikke noe man lærer seg å gjøre i en håndvenning. Det er veldig masse man skal ha oversikt over og det er veldig mye som kan gå galt. Selv politimenn som har utdanning og masse erfaring kan begå alvorlige feil (jfr. Obiora-saken). Så å slippe folk med bare et års utdannelse ut i gatene for å utføre sitt lovhjemlede voldsmonopol er en skremmende tanke.

Vi har noen politistudenter på utdanningsdelen av forumet, har vi ikke? Kanskje noen av dem kan svare på dette her. Det hadde vært interessant.

Lenke til kommentar

Nei, kanskje ikke for å stå i veien - men tilstedeværelse på byen, jeg ser for meg følgende episoder rett ut av tankene mine

- potensielt selvmord/person så langt nede at det er fare for personens liv

- voldtekt

- pårørende til offeret/vitner

- håndtering av vanskelige mennesker

- håndtering av ustabile mennesker

- håndtering av konflikter

- håndtering av slagsmål

Det er noen av få episoder som du kan møte på byen, vårt alkoholinntak gjør det enda enklere - hvordan skal du forvente at en med hurtigutdannelse skal kunne takle alle de tingene - i det minste med skikkelig utdannelse gir en dem muligheten å takle saker ders andres tanker har låst seg.

Det handler på slutten av dagen ikke bare om å slå ned de som har gjort noe galt med en klubbe og sette håndjern på dem - det er snakk om å se et helhetlig bilde, ikke alle har det verktøyet med seg fra videregående.

En annen ting er påstanden til Sandberg om bruk av millitære til patruljering - jeg syns det er langt på vei oppsiktsvekkende at milliært personell skal brukes mot sivile i eget land i fredstid. Vi er ikke i krig - det er man i Afghanistan, det kan virke som et mildt sagt stort bomskudd å anvende en slik analogi på Norge.

Lenke til kommentar

Det er mange andre yrkesgrupper som har like store daglige utfordringer som politiet av de som blir nevnt her. Hva med brannmenn og ambulansepersonell? De møter mange av disse utfordringene men har langt i fra den samme utdanningen som kreves av politikonstabler. Enkelte brannmenn og ambulansepersonell har jo bortimot ingen utdanning i forhold til politiet ref. de frivillige delene (Det ble vel kanskje gjort forandringer på dette i ambulansefaget i forhold til Røde Kors ol. for noen år siden?)

Det er ikke snakk om å fjerne politiutdanningen, bare rasjonere den. Og ja jeg kunne godt ha tenkt meg at alle politibetjenter måtte ha en PhD i politiarbeid, men som alt annet i samfunnet så vil det kreve ressurser som kunne blitt brukt på andre områder i stedet.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
"Å passe på Oslos gater og ta de [sic] som bryter loven" er ikke noe man lærer seg å gjøre i en håndvenning. Det er veldig masse man skal ha oversikt over og det er veldig mye som kan gå galt. Selv politimenn som har utdanning og masse erfaring kan begå alvorlige feil (jfr. Obiora-saken). Så å slippe folk med bare et års utdannelse ut i gatene for å utføre sitt lovhjemlede voldsmonopol er en skremmende tanke.

Vi har noen politistudenter på utdanningsdelen av forumet, har vi ikke? Kanskje noen av dem kan svare på dette her. Det hadde vært interessant.

Jeg bryr meg ikke om noen sånne saker popper opp av og til, fordi alternativet er mer kriminalitet som vil påvirke folk i langt større grad. De kommer ikke til å drive med voldsmonopol, eller hva du kaller det. De vil ta kriminelle og sørge for at færre blir utsatt for kriminalitet. Hva er så farlig med det?

Christian86: De eksemplene du snakker om der krever praksis, ikke utdannelse. Jeg tror egentlig ikke at en med 3 års utdannelse vil gjøre en veldig mye bedre jobb enn en med 1 års utdannelse. Når de har begge fått 5 år med praksis tror jeg gjennomsnittpersonen vil gjøre en god jobb.

Det er dårlige politimenn med tre års utdannelse også. Enig med Jens, vi selvfølgelig skulle ønske at alle hadde PhD, men det har en kostnad og det er at det er nesten ingen politi i gatene fordi de færreste vil gidde å utdanne seg til politi. Andre grupper klarer seg med lite utdannelse, noen ganger ingen utdannelse. Politijobben er ikke så krevende at tre års utdannelse er en must for å gjøre noe som helst av politiarbeid.

Lenke til kommentar

Voldsmonopol i dette tilfellet betyr det legitime bruket av vold, som staten innehaver, og opprettholder gjennom politi f.eks.

Tror uansett hvor lenge du har pugget og studert, så er det likevel erfaring som avgjør hvor godt du håndterer ulike situasjoner. Så selvfølgelig bør de nyutdannede gå sammen med mer erfarne og bedre utdannede politi en god stund, før de i det hele tatt er kapable til å gjennomføre den ordenskontrollen på byen. Derimot trafikkontroll er en langt mindre risikabel oppgave.

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke om noen sånne saker popper opp av og til, fordi alternativet er mer kriminalitet som vil påvirke folk i langt større grad.

Om man ikke (ved uhell) påfører arrestanter livestruende skader blir det mer kriminalitet? Den tok jeg ikke, men det går kanskje litt på siden av diskusjonen her.

De kommer ikke til å drive med voldsmonopol, eller hva du kaller det. De vil ta kriminelle og sørge for at færre blir utsatt for kriminalitet. Hva er så farlig med det?

Voldsmonopol er da et helt vanlig og legitimt uttrykk, som Rampage allerede har forklart.

Jeg sa ikke at det var noe galt med det, tvert imot, jeg er veldig mot konkurranseutsatt vold ( :wee: ). Poenget mitt er at det er et stort ansvar å inneha, og at man ikke gjør seg fortjent til dette ansvaret etter kun ett års skolegang.

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...