Gå til innhold

Selvbygg: The Panther

Anbefalte innlegg

The Panther (Januar 2010)

Her er et forslag til en stue-PC med nyeste generasjon deler som vil levere god "value".

Bruksområde: Generell bruk og HTPC, stille. Media kan hentes/spilles av over lokalt nettverk. Veldig rask i generell bruk (Nettleser, windows programmer, office, medieavspilling, etc).

Pris: ca 3400kr. 4000kr med DVD-brenner og stille og god CPU-kjøler (maskinen vil da være praktisk talt lydløs).

Hardware: (i prisguide se "butikkens egne prislister" der den sier ingen treff)

Kabinett: Ace Clubs 2 µATX 500W PSU (ca 450)

Noctua NF-R8 kabinettvifte (ca 120-150)

Hovedkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H (ca 650)

Integrert GPU: Radeon HD4200 med lyd over HDMI

CPU: Athlon II x2 240 2,8Ghz (ca 475)

RAM: 2x Kingston ValueRAM DDR3 1333hmz 2GB (ca 2x 400 = 800)

Lagring: Intel x25-V 40GB SSD (ca 900)

Mulige relevante oppgraderinger / alternativer:

Samsung SH-S223 DVD-brenner (under 200) dersom man planlegger å se DVD-filmer eller vet man vil benytte CD/DVD-plater (og man ikke har en liggende).

500GB Harddisk, Western Digital Caviar Green eller Samsung Spinpoint F3 (ca 400) til 1500GB harddisk, WD green (ca 800kr) for lagring av media og andre større ting dersom man ikke har filserver eller en annen maskin som kan benyttes som det.

Radeon 5770 skjermkort (ca 1200) for casual gaming opp til 1680x1050 med grei grafikk. Man får da en GHTPC. Det er sterkt anbefalt å velge en Vapor-X eller annen custom kjøleløsning for lavt støynivå siden skjermkortet vil være det som lager klart mest lyd i maskinen, og kan bli irriterende under maks last med stock kjøler.

Scythe Kabotu CPU-vifte (ca 400) for mindre støy ved høy belastning og mulighet for bedre overklokking.

Drøfting av oppsett:

Kabinettet tar lite plass, har 500W PSU så det er en del å gå på og vil holde lav last% som gir lavere viftestøy fra PSU. Prisen er også veldig hyggelig.

Noctua NF-R8 ble valgt fordi kabinettet ikke har medfølgende kabinettvifter (etter hva jeg kan se i alle fall). Dette vil sørge for at luften i kabinettet blir byttet i tilstrekkelig grad. Bør monteres bakerst i kabinettet til å blåse ut. Sjekk støynivå på de tilgjengelige nivåene for å finne det som passer deg, selv laveste hastighet vil være OK om man ikke overklokker eller velger dedikert skjermkort.

Hovedkortet ble valgt pga størrelsen og god integrert grafikk, det har også eSATA. Prisen er også god.

Ahtlon II x2 240 ble valgt hovedsaklig pga pris. Dette er den billigste prosessoren for stasjonære PCer av nyeste generasjon med støtte for DDR3. Den har god klokk stock (2,8Ghz) og kan overklokkes greit til ca 3,5Ghz med stock kjøler i følge reviews. For en HTPC og til generell bruk vil denne prosessoren levere mer enn god nokk ytelse. Ved kombinasjon med HD5770 får man ytelse som holder til å spille de fleste nye spill på middels grafikk i 1680x1050.

Kingston ValueRAM ble valgt pga pris. DDR3 ble valgt over DDR2 pga fremmover kompabilitet og mulighet til å oppgradere om noen år for å forlenge levetiden i dette bruksområdet dersom det trengs. 4GB fra 2 RAM-brikker for å få brukt begge minnekanalene, med fortsatt plass til 2 RAM-brikker til om man vil oppgradere til 8GB senere.

Intel x25-V 40GB SSD ble valgt siden den vil holde til Windows 7 (eller linux distro?) og fullstendig programpakke for HTPC (Home Theatre PC) og generell bruk (office-pakke, antivirus, medieavspillingsprogrammer, osv). SSDer leverer mye høyere ytelse enn harddisker, og kan få generell bruk i windows og åpning av programmer til å gå mange ganger raskere.

Demonstrasjon; Anvil åpner 50 programmer samtidig fra sin x25-V:

Dette kan du ikke få til uansett hvor rask resten av maskinen er dersom du bruker harddisker...

For mer info om og diskusjon av SSDer benytt denne tråden.

Andre lagringsmedier er valgfritt, og ikke nødvendig dersom man har andre datamaskiner eller filserver/NAS. Man kan da plassere alt av media på disse og dele det over lokalt nettverk, så slipper man lyden fra harddisken i maskinen. Foreslåtte harddisker dersom man velger det er de stilleste harddiskene tilgjengelig, i tillegg er de billige og utvikler ikke mye varme. Ytelsen fra dem er noe lavt, men det har ingen ting å si for lagring av media, og overføringshastigheten av store filer er god.

DVD-brenner står listet som alternativ siden mange har en liggende, og ikke alle vil trenge å spille av CD/DVD med en slik maskin da media kan streames over nettverk. Installasjoner kan gjøres (raskere også) fra minnepenn. Det meste kan også lastes ned og installeres fra internett (muligens raskere dette også sammenlignet med CD/DVD avhengig av linje).

Radeon 5770 er listet som alternativ siden denne maskinen fint kan brukes til casual gaming om man legger i en tusenlapp til skjermkort, og 5770 trekker veldig lite strøm (og er derfor kjølig og stille) når man ikke spiller. Velger man en vapor-X kjøleløsning eller tilsvarende kan man også holde støyen på hele systemet veldig lavt.

Scythe Kabuto er listet som alternativ for å gjøre maskinen praktisk talt lydløs. Medfølgende CPU-vifte til Athlon 240 har liten diameter og vil lage noe støy ved høy belastning da den må snurre veldig fort for å kjøle. Kabuto har større viftediameter og kan snurre saktere, kjøleblokken er også mer effektiv. silentpcreview.com har en test som viser lydnivå i område ca 10-25 dB (ved 5-12V) på 1 meter i friluft. Når dette er inne i et kabinett vil det være praktisk talt lydløs ved normal bruk, og fortsatt stille under full last.

Spørsmålene jeg har er:

Er du lei av at maskinen din bruker lang tid på å starte opp og være klar til bruk?

Har du irritert deg over at ting som å åpne programmer, installere oppdateringer, eller rett og slett bare surre rundt i windows går veldig sakte?

Har du gitt maskinen en kommando og ventet så lenge på at det skulle skje noe at du lurte "har skiten hengt seg nå igjen?", eller blitt irritert over at alt går i sirrup når virus-scan starter?

Med dette oppsettet vil du slippe å bekymre deg over slike ting, uten å investere en formue i dyr hardware du normalt ikke vil ha bruk for alikevell.

Det er sterkt anbefalt å bruke windows 7 med dette oppsettet.

Om det er noen du lurer på rundt valget av delene som ikke er nevnt i drøftingen, forlag til forandringer, uklarheter rundt oppsettet, etc, så bare fyr i vei med spørsmål.

Jeg velkommer også feedback fra andre med peil på hva dere synes om oppsettet. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er dette langtifra mitt felt, men Anandtech artikkler har vært veldig fokusert på mulighet til å bruke HDCP og andre ting for full tilgjengelighet til blu ray avspilling, og dette var vel først begynt å være mulig med HD5000 serien, evt. integrert grafikk på arrandale.

Gjentar: langt ute av mitt felt her, men tenkte at siden dette var HTPC kunne dette være noe å vurdere? kanskje som valgfritt. Kanskje legge til valgfri blu ray spiller også. På den andre siden så er jo blu ray spiller dyrt i seg selv og vil kanskje heve maskinen til en annen klasse/tråd allerede der.

[/spekulasjoner]

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Flott med et slikt oppsett. Denne maskinen vil faktisk være raskere i de fleste dagligdagse oppgaver enn maskiner med vanlig hardplate, uansett hvor kraftig resten av innmaten er!

Det eneste forslaget jeg har er å bytte ut kabinettviften med prosessorkjøleren Cooler Master Hyper TX3 (ca 150). Plasseres den riktig vei (den kan plasseres i alle 4 retninger, også på AMD-plattformen) så vil den blåse ut luft på samme måte som kabinettviften, samtidig som den støyer mindre enn stock kjøler (på lavt turtall er den nesten ikke hørbar) og holder CPU'en minst 10 grader kjøligere enn stock (selv ved lav RPM). Den kan også plasseres slik at luften samtidig kjøler brikkesettet.

Men ikke at dette er en "viktig" komponent, men greit å tenke på om maskinen skal være stille. Vendetta 2 er også en god kandidat. Koster 50kr mer, men er litt vanskeligere å få tak i virker det som.

Lenke til kommentar

Notert og notert.

Om noen har forslag til en god BluRay spiller til akseptabel pris så si i fra.

785G chipset har integrert 4200, som så langt jeg vet kan overføre lyd over HDMI, men ikke TruHD (eller noe sånt) og et par andre begrensede bluray lydformat.

For BluRay HD lyd vil 5000-serien gjøre jobben ja, og da klarer 5770 det, som er listet som et alternativ (mot gaming da men).

pro_odeh, jeg har listet 2 priser, 3400kr for grunn-oppsettet, og 4000kr for lagt til DVD-brenner og Scythe Kabuto. Etter hva jeg har sett av tester og hørt fra andre er denne et veldig godt valg mtp lyd/kjøleevne og til en OK pris.

Lenke til kommentar

Vel, ikke at jeg hadde satt det kabinett med den psu'en i stua , ikke uten å hørt psu'en. En ren Htpc skal være nesten lydløs, vidre bør den passe under tv'en og ha såkalt wife aceptent faktor. Så det å velge en psu en ikke har hørt her, er risikabelt.

Innmaten ser nesten helt kurrant ut. Jeg bruker en rigg til det bruket selv i stua nå, koblet til steroanlegget, brukes som DVD spiller på lcd tv'en, og youtube musikk ved fester. (Er jo bare jeg som liker min type musikk, hrmf, god gammeldags rockabilly) Så youtube er hyppig brukt. Her er det dog et problem med 785g chipsettet, en får ikke souround over hdmi med det integrerte grafikkortet, desverre. Så for AMD bygg er det da 2 alternativ, enten et meget rimelig dedikert grafikkort......, eller bruke de tradisjonelle lydutgangene.

Et kabinett som dette er da bedre,, men erfaringsmessig, disse små psu'er som er i dette bråker, pga liten vifte med for høyt turtall.

Coolermaster Elite 330 er derimot et meget fleksibelt kabinett for dette formålet , dette fordi det kan enten ligge, altså være Desktop (Htpc) kabinett, eller stå og være et lite tower.

produsentlink, morsom detalj at coolermaster logoen kan snus avhenging om det er liggende eller stående.

Og med full atx støtte for psu, er vel corsiar sin 450w et godt valg, den er like stille som artic cooling 500w.

Edit:

Som blue ray leser er jeg selv ikke i tvil om at jeg hadde valgt en blue ray leser med programvare, jo en finner gratis program på nettet, med det er rapportert om mange problemer med dette, soner osv, så jeg hadde valgt Dennesom kommer med programvare for blueray avspilling

Endret av Osse
Lenke til kommentar
HD5670 som forslag til rimelig HD5000 kort til HTPC bruk.

Trenger ikke 5670, 5670byrikkepå noedikkekangjøre medf.eks 4550

eller 4350

,jeg hater å si dette men her er nvida oppsett med 775 meget konkransedyktig, om amd kan matche her må jeg nesten se oppsettet , for ved nvida oppsett så får du mulighet til sourond sond i brikksettet

samt fll hd videoplayback

ja amd kan matce det , men jeg må se prisen før jeg kan si om amd er bedre enn intel + nvida

Lenke til kommentar

det er fakisk i dette tillfellet at gamle socket 775 kan være bere en am 3

jeg liker et ikke , men jeg må se prisen på opsettet om am er bedre.

Edit jeg skal bruke min kunskap om hvoran bygge rigger for å hjelpe gullars til å gi de beste anbefalinger, men skal dette være en seriøs tråd , så må vi ta inn over oss også nvida, nvida her chipset som støtter soournd lyd i igp. Mes amd trenger hjelp av dedikert skjermkort for dette.

Jeg må vite prisen for å se om Amd kan gjøre det bedre i dette segmentet. Jeg har sagt er en amd en like god rigg eller bedre så bør vi anbefale dette, men er intel + nvida bedre så bær vi si det også

JWF BIDRALITE ILAGENTS TRÅD. DETTE FORDI AGENTSPOON IKKE VILL SE REALITETER, GULLARS TROR JEG KAM DET. DERFR VIL JEG BIDRA MED DET JEG KAN OM Å BYGGE RIGGER, SLIK AT DE ANBEFALINGER HER ER RIKTIG.

dETTE SKYLDER VI SERIØSE FORUMBRKERE DE SOM SPØR OSS OM RÅD,

Beklager caps, er smytt, men min mening er at vi brkere skal alltid gi den beste anbefalongen, utfra budsjettet og bruksområde til riggen.

Jeg håper gullars er bedre enn dette en agentsppon var, jeg hadde inga problem med å bygge bedre amd rigger en agentspoon anbefalte, jeg håper gullars ikke faller for det samme-

Endret av Osse
Lenke til kommentar
snip

Trenger ikke 5670, 5670byrikkepå noedikkekangjøre medf.eks 4550

eller 4350

Som jeg sa, rimelig HD5000. Dette er for snakk om True HD/DTS-HD MA lyd ved Blu ray avspilling, noe som ifølge artikler på Anandtech har vært vrient å få til rett leeeenge.

Men eg skal være forsiktig med å uttale meg her, siden jeg egentlig ikke engang er helt sikker på hva det er uten å dobbeltsjekke artikkler/wikipedia først. Men virker jo nesten som om det er noe som kan være kjekt å ha i en HTPC siden det er en bluray funksjonalitet.

Her er litt mer om det: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3632

HD5000 serien var vel første serie med grafikkort der dette 'just works' ut av boksen. Det fungerer tydeligvis også på Intel HD graphics (Arrandale cpu). nVidias nyeste GT 220 og de har det derimot ikke. De har andre greie formater, men ikke full lossless.

5670 var rett og slett for å få denne funksjonen for minst mulig pris hvis Arrandale cpu ikke var et option.

Drøft Arrandale vs Athlon II+HD5000:

Arrandale oppsett uten GPU Blir vel muligens ca samme pris som AMD oppsett + Hd5000. i3 530 er vel en bedre cpu enn Athlon II men spørsmålet er jo; trenger du det? og GPU'en er nok "endel" kraftigere. +Dx11 er fremtidsrettet

En annen ting å tenke på som nevnt over er om det egentlig er ønskelig i en budsjett htpc. Men hvorfor ikke ha det som et alternativ intill videre.

Litt senere når ATI kommer med enda billigere kort med samme funksjon (HD 55xx/54xx) blir det vel et enda enklere valg men det får bli et senere forslag.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Skål osse? :p

Dette oppsettet vil forholde seg AMD/ATI, når 53xx eller 54xx kommer blir de et alternativ for full HD-lyd over HDMI. 4200 klarer lyd over HDMI, men som noen nevner ikke surround. Hovedkortet har et integrert lydkort/codec som gjør jobben OK om man vil ha surround.

Jeg regner også med å refreshe med 8xx hovedkort når disse slippes med integrert GPU.

Dette er en budsjett-maskin og er ikke beregnet som profesjonell hjemmekino :p

Denne vil fungere fint til å spille av DVD, 720p, og 1080p med lyd over HDMI til en stor flatskjerm og medfølgende høytalere.

BluRay er et alternativ, men jeg lister det som et alternativ siden det kan være like greit å ha en dedikert BluRay spiller eller PS3, og mange har dette allerede.

Når det gjelder kabinett med høyere WAF og lydnivå på PSU så er jeg åpen for forslag. Jeg kom over kabinettet som står i oppsettet nå ved en tilfeldighet når jeg kikket gjennom noen på komplett og synes det hadde en veldig god pris.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...