Gå til innhold

Rettigheter ovenfor ISP/Opphør/bindingstid


Anbefalte innlegg

Jeg byttet til GET i høst i håp om bedre linjer (via TV-uttak istedet for ADSL2+ linjene) og når jeg fikk tjenesten funket den utmerket. 10-30 i ping. Opptil 2.3 mb/s fra ftp.uio.no.

 

Jeg bruker nettlinjen min mye til gaming, derfor er selvfølgelig en viss standard av latency og kvalitet forventet når man velger ISP. Problemet mitt startet ca en uke etter kjøpet. Nettlinja spiker i høysoner, 17:00-24:00. Dette funker selvfølgelig ikke å spille med. Jeg har ringt GET flere ganger (og sendt mail). Startet med dette litt uti oktober tror jeg. Da fikk jeg som svar at ja, det var kapasitetsproblemer i området mitt. Mange som lastet ned osv. De hadde folk som jobbet på det. "Deadline?" spurte jeg, men fikk "det har vi ikke fått noe svar på" tilbake fra representanten. Problemet har fortsatt ikke fått noe løsning eller noe respons på deadline fra GET.no når jeg ringer/mailer

 

Jeg går utifra at linja mi har bindingstid, det er derfor jeg nå kommer til dere, kjære forbrukerrettforum :)

Hva har jeg av rettigheter? Hvor kan jeg gå herfra? Kan jeg kreve at tjenesten opphører og komme meg over på en annen ISP?

 

693424881.png

8726601.png

 

Her er pinger jeg vg.no i akkurat dette øyeblikk:

 

 

Pinging vg.no [195.88.55.16] with 32 bytes of data:

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=193ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=197ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=87ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=54ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=30ms TTL=248

Request timed out.

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=90ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=11ms TTL=248

Request timed out.

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=27ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=252ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=329ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=45ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=77ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=18ms TTL=248

Request timed out.

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=129ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=143ms TTL=248

Request timed out.

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=82ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=126ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=83ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=133ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=247ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=184ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=70ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=171ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=161ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=84ms TTL=248

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=37ms TTL=248

 

Ping statistics for 195.88.55.16:

Packets: Sent = 30, Received = 26, Lost = 4 (13% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 11ms, Maximum = 329ms, Average = 117ms

 

Endret av TekniskFeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Slik som jeg tolker pingen din, vil nettet være veldig ustabilt, stemmer det?

 

Det viktigste du kan gjøre er å fortsette å være i dialog med Get. I forbindelse med reklamasjon, kan vi lese følgende i vilkårene deres:

 

"8 Mislighold fra Leverandørens side

8.1 Avvik i tjenestekvaliteten, eksempelvis ved forstyrrelser, brudd i leveransen eller andre forhold som medfører at Abonnenten ikke mottar tilstrekkelige signaler, anses som en mangel ved Tjenesten. Dette gjelder ikke dersom avviket skyldes Abonnenten, Abonnentens Nett eller andre forhold Abonnenten har ansvaret for. Leverandøren kan ikke levere bedre kvalitet enn det som følger av standarden på kabelnettene og kvaliteten på mottatte signaler, og er ikke ansvarlig for forstyrrelser eller forringet kvalitet grunnet i slike forhold. Leverandøren skal varsles omgående hvis Abonnenten vil gjøre gjeldende at Leverandøren ikke har oppfylt sine plikter etter Avtalen.

 

8.2 Ved vesentlige mislighold fra Leverandørens side kan Abonnenten heve Avtalen.

 

8.3 Abonnenten kan kreve erstatning for sitt direkte økonomiske tap som skyldes mangel ved Tjenesten. Dette gjelder likevel ikke så lenge Leverandøren godtgjør at mangelen skyldes hindring utenfor hans kontroll, og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet eller å unngå eller overvinne følgene av."

 

 

Slike forstyrrelser som du opplever vil være begrensninger i Gets nett, f.eks. at utstyret i sentralen ikke klarer å håndtere all trafikken som kommer gjennom. Dette har de allerede innrømt, i følge det jeg forstår. Alt det du trenger å gjøre, er å skrive en klage til de, vise til at du har hatt problemer i så og så lang tid, og be om at du får slippe bindingstid og oppsigelsestid. Hvis du har hatt et så ustabilt nett i over 4 måneder, har get misligholdt sin del av avtalen (punkt 8.2).

 

Jeg ville i tillegg bedt om at oppsigelsesen tilbakedateres og at du får tilbakeført hele eller deler av beløpene som er innbetalt for perioden du har opplevd problemer. Hvis du har vært mye i kontakt med de, kan de selv se at du har gitt de muligheten til å rette opp i feilen.

 

Jeg ville også skrevet ut mobilregningen min, og bedt om at utgiftene til deres kundeservice refunderes. Dette kan du argumentere med at går under direkte tap (punkt 8.3), og at du siden i henhold til punkt 5.2 i vilkårene deres er pliktig til å melde om feil.

 

"5.2 Leverandøren er ansvarlig for leveransen av Tjenesten. Ved avbrudd eller vesentlig forstyrrelser i mer enn 2 virkedager etter at Leverandøren har mottatt melding om feilen fra Abonnenten, og som skyldes forhold Leverandøren har ansvar for, kan Abonnenten kreve forholdsmessig fradrag i Vederlaget. Det gis ikke fradrag i etableringsavgift, vederlag for installasjon og levering av utstyr eller andre avgifter og gebyrer. Abonnenten må omgående melde feil til Leverandøren."

 

Gjør det klart for Get at de ikke imøtekommer ditt krav, vil du sende klage videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

 

https://www.brukerklagenemnda.no/www/Forside/Forsiden

 

 

Så kort fortalt: de har misligholdt sin del av avtalen ved å ikke levere stabilt nett over tid, og du har gitt de gjentatte muligheter til å rette opp i problemene. Du kan trygt anse det som vesentlig mislighold, og kan kreve fritak bruddgebyr og oppsigelsestid. Hvis de har en halv hjerne, vil de nok imøtekomme kravene dine :)

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...