Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivskategorien - hva vil vi med den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en debatt jeg har ventet på. Får ikke sove så kommer med noen ord i natten.

Du er er bra mann Geir og en av de bedre på forumet, beklager således om dette virker litt flåsete, men vet du er glad i ærlighet og ærlig talt så får dere tross alt det forumet dere velger selv. Dette er selvsagt meget banalt og lettvint, men det ligger likevel en del sannhet i settingen. Vi hadde en lignende debatt angående fremtid, kategorier og deres funksjon i tråden; "Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?".

For å sitere meg selv;

"Min personlige menig er at det tjener forumet å ikke være noen klara-klok arena. Alle har vi vært unge og undrende, men i dag finnes det veldig mange kanaler for spørsmål av denne art at forumet ikke bør være en slik arena. Dernest brukermassen. Et viktig poeng er mangel på kvalifiserte brukere. Som Geir allerede har uttalt "sliter" forumet med en ung brukermasse med klar overvekt av unge menn. Det er en kjensgjerning at man vokser med tiden og at man får bedre grunnlag for å uttale seg (særs med tanke på disse temaer) når man har noen år på baken (enn om man ikke oppfatter dette selv, alle har vi vært allvitende og 20år, det er menneskelig).

Et annet spennende aspekt er hva vi faktisk tilbyr. Hadde vi hatt leger, psykologer og annet helsepersonell ved vår side hadde saken vært en annen. Da kunne vi tilby brukerne noe. En tjeneste. Det kan vi ikke i dag. Mange brukere har sendt undertegnede PMer ved min tid som moderator og nærmest tryglet på sine knær for at vi skal stenge tråden deres, eller slette den fra forumoversikten. Dette også grunnen totalt ydmykelse, latterliggjøring og avsporing fra andre brukere, flere faktorer spiller selvsagt inn, men brukermassen og deres snittalder er også avgjørende i dette spørsmålet."

Det originale innlegget.

Noen av disse spørmålene er også aktuelt for denne tematikken, vi har den samme brukermassen, vi har den samme mangel på erfaring og vi har det samme problemene knyttet til hva saklighet og konstruktivitet angår. Det ser vi også på de sitater som er fremlagt i det første innlegget. Dette er bare en brøkdel og det er milevis med slike innlegg. Heldigvis blir også mange slettet. Det er mange interessante problemstillinger som bringes på bane. Jeg biter meg særs merke i "pensjonsalder" for brukerne.

Så hvorfor evner man ofte ikke å lenger henge med etter fylte 30+? Kan det rett og slett være fordi vi har denne debatten? Vi debatterer nettopp hva vi skal gjøre med mangelen på saklighet og modenhet. Og kanskje vi der har svaret på bortfallet av brukere? De orker rett og slett ikke mer tiss, besj og hvor mange ganger man "skal ronke" tråder. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men min tese er at dette er en avgjørende faktor. Dette vet jeg også fordi jeg personlig har vært på nippet til å kaste inn årene flere ganger også fordi jeg ikke lenger makter eller interesserer meg for fjortisbula som til tider utspinner seg på forumet. Forumet er stort og nå finnes det heldigvis også kategorier med en høyere snittalder og jeg klorer meg fast til de.

Jeg ser spørmålet om ytringsfrihet blir brakt på bane og det er selvsagt berettiget og en god tanke. Nå er det engang slik at vi ikke har full ytringsfrihet på forumet, vi har aldri hatt og kommer sannsynligvis heller ikke til å få det. Men jeg føler også at man her skyver ytringsfriheten litt foran seg i sin iver til å oppføre seg om en tullebukk og spy ut av seg alskens edder og galle fordi man sitter på gutterommet foran internett. Det er ingen menneskerett, ei heller ytringsrett til å slenge dritt. Da har man missforstått begrepet rundt ytringsfrihet.

Forumet har retningslinjer og presseetiske føringer, hvorfor da ikke også ha ytterligere begrensinger i kategorier som krever dette? Som det blir stilt spørsmål om innledningsvis så ja, det bør være forskjell på å diskutere en gitt politisk sak og nære relasjoner eller menneskeskjebner. Jeg har sett tråder der mennesker som er dypt deprimerte og som kan klassifiseres som på grensen til selvmordskandidater er blitt slengt regelrett dritt til av umodne, pubertale drittunger. Jeg tør ikke engang tenke på de potensielle konsekvensene av dette. Igjen, enkelte brukere bør beskyttes mot seg selv og kategoriene som sådan vil også tjene på dette.

Som undertegnede har gitt utrykk for tidligere må vi (altså forumet) ikke være så redde for å støte fra seg noen brukere på veien til et bedre forum at vi ikke tør og ta grep. Også grep om de gode brukerne. Legger man ytterligere føringer til grunn så kan man risikere og miste noen brukere i trass. Selvsagt. Men hva så? Man vil også risikere å få med flere på laget som ser sitt snitt til å bidra. Kanskje dette hadde vært et lite steg på veien i å få en eldre brukermasse? Det nytter ikke å bygge et hus på sandgrunn, dette gjelder også forumet. Man må ha et sterkt og godt fundament i bunnen, der har vi, men da må det også kunne brukes. De seriøse brukerne som ønsker å bidra vil bli værende. Og kanskje til og med kategoriene får den bieffekten av at de kommer flere brukere med kompetanse og kunnskap til de respektive kategoriene, kanskje brukere som kan gi bedre bistand en, "lol, ta a i toern og dump a lizzom".

Mitt ønske er å opprettholde en god kategori for majoriteten av forumet om det betyr at vi må kvitte oss med noen råtene epler, so be it. Det er en liten pris å betale i den store sammenheng og det er en enda mindre pris å betale for et godt forum.

Det er mine tanker så langt.

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig ikke det er flåsete i det hele tatt, Robert. Vel formulert og "to the point". Jeg er tilhenger av Rema-metoden, at noe tilsynelatende er banalt er ikke negativt så lenge det virker.

Jeg håper intenst at flere vil delta i denne debatten i dagene som kommer. Spesielt de som er uenige med meg. Dette er nok en sak der vi må finne en løsning. Den kan være å la ting være som de er, men det skal i så fall være en bevisst beslutning basert på at dette er slik vi ønsker at det skal være, og ikke noen lettvint utvei for å slippe å ta de vanskelige valgene om forumets fremtid.

Jeg er ikke anarkist, jeg tror ikke at man kan bygge samfunn uten spilleregler. Det gjelder på internett som i det virkelige liv. Nå har jeg ikke noe imot at det lages samfunn på nettet med andre regler enn de jeg selv ønsker, i motsetning til den virkelige verden er det plass til mange flere. Men regler vil det alltid være. Og på dette forumet ønsker jeg at reglene skal gjenspeile hensikten med forumet, og ikke dikteres av de som roper høyest og oftest og som skremmer de andre vekk.

Geir :)

Lenke til kommentar

Er spørsmålet hvorvidt vi skal ha en samlivskategori eller hvorvidt vi i det hele tatt skal diskutere samlivsrelaterte saker her i forumet?

Jeg regner med at forumet skal være åpent for alle slags tema innenfor lovlighetens grenser. Det vil da medføre at de relaterte spørsmålene flyttes til en annen kategori dersom samlivskategorien oppløses. Vil det medføre større grad av modenhet i svarene som kommer?

Fakta er at mange av temaene som diskuteres i denne kategorien er langt vanskeligere og mer personlige enn hva som diskuteres i f.eks. "Ferie og reise", "Vintersport" og "Litteratur". Mange temaer er nok også langt mer kontroversielle. Selv om mange av svarene som kommer inn ala dem Geir refererer til i førstepost (forhåpentligvis) er sarkastisk ment er det jo åpenbart, som denne tråden i og for seg handler om, at på lang sikt er det destruktivt for hele kategorien og alle som trenger hjelp med såre tema i den.

Den eneste løsningen jeg ser er å konsekvent moderere denne kategorien strengere enn andre. Det kan være alvorlige saker som omtales, og det kan påvirke både psykisk og videre fysisk helse. Leste en tråd tidligere i dag som omhandlet selvmordstrusler som følge av samlivsbrudd, og i slike tilfeller kan det ikke være rom for sarkasme og kødd. Nå er diskusjon.no riktignok "bare" et diskusjonsforum på nett, og ingen sikker kilde til faglig kunnskap på ethvert tema, men for mange trådstartere kan svar her trolig være utslagsgivende for hvordan vedkommende velger å takle situasjonen. Hvorfor skulle de ellers brydd seg med å spørre?

Hva angår ytringsfrihet, så er den ment å gagne de som faktisk har en konstruktiv mening om ting. La heller politiske budskap skrablet med sprittusj på husvegger stå, enn å la fjortissøppel forpeste forumtråder av alvorlig karakter sier nå jeg.

edit: jeg leste ikke gjennom hele innlegget til R083r7 før jeg svarte, ser nå at deler av det jeg skriver kun er korte oppsummeringer av det han skrev

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Er spørsmålet hvorvidt vi skal ha en samlivskategori eller hvorvidt vi i det hele tatt skal diskutere samlivsrelaterte saker her i forumet?

Godt spørsmål. Skal vi ha en samlivskategori? Umiddelbart er svaret ja, selv om jeg av og til lurer. Det store problemet er at dette er kategorier der mange postere strengt tatt trenger faglig hjelp, og vi har ingen å tilby.

Jeg regner med at forumet skal være åpent for alle slags tema innenfor lovlighetens grenser. Det vil da medføre at de relaterte spørsmålene flyttes til en annen kategori dersom samlivskategorien oppløses. Vil det medføre større grad av modenhet i svarene som kommer?

Modenheten blir mindre hvis vi stenger kategorien. Her kan vi - og det er det jeg forsøker å finne ut om vi skal - lage regler for hvordan vi diskuterer disse emnene. Er de spredd rundt på andre deler av forumet mister vi kontrollen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Har nevnt dette tidligere, i "tilbakemeldinger om samfunnsforumet". Er rimelig enig i det folk skriver på en generell basis, og som R083r7 (leif) skriver, må man ikke være redd for å miste ett par brukere for å oppnå et bedre forum. Er fristet til, i dette tilfellet, å si at "målet helliger middelet".

Da kommer det heller til hva man konkret skal gjøre, forslagene er som følger fra min side:

- Alders/modenhetsseparering (Er ikke så vanskelig å få til som enkelte skal ha det til, men det virker som om flertallet er mot dette).

- Dele inn samlivskategorien i flere underkategorier, slik at man kan styre unna de potensielle "dødsfellene".

- Innføre en eller annen form for streng moderatorkontroll. Ytringsfrihet er en ting, men når man ser på nivået på enkelte innlegg så skader det ingen at de blir slettet. Enkel regel som ikke begrenser ytringsfriheten må jo være at; man kan skrive hva man vil, så lenge man formulerer seg saklig. Med det mener jeg ikke at man ikke kan komme med en spøk, men ikke upassende kommentarer eller annet "fjortissøppel" som srbz skriver.

Lenke til kommentar

For meg har denne kategorien vært god å ha

Har selv started tråder som anonym og fått hjelp

Det er lett å si for de som ikke sliter selv at det er jo bare å ringe den hjelpetelefonen, eller snakke med psykolog, men jeg synes det har vært veldig fint å få mange forskjellige synspunkter på en sak.

Du sier at gjennomsnittsalderen ikke går opp med et halv år hvert år. Det tror jeg ikke nødvendigvis har noe med at de eldre generasjonene flykter forumet, men også en del på grunn av at internett som et samfunn med dets skikker og uskrevne regler forandre seg. (ta 4chans innvirkining på internett for eksempel, det er veldig "inn" nå for tida å være tøff og late som man er drittsekk, dette har i stor grad kommer fra 4chan imo)

Det er og en større andel av våre yngre generasjoner som sitter på nett enn de eldre, noe som og er en årsak til at snittalderen ikke nødvendigvis økes som forventet. Når jeg vokste opp hadde folk knapt PC, men nå har min 12 år gamle søster flere hundre venner på facebook, og de er alle på hennes alder.

Jeg synes godt at svar av den typen eksempler gitt i førsteposten kan begrenses, jeg føler fort at slike svar havner i "nå skal jeg være tøff på internett" type svar, og ikke noe som er ment å hjelpe. På den andre siden er jeg redd for at dette forumet skal forandre seg for mye, at å forandre regler nå kan på sikt gjøre det lettere eller mer nødvendig å forandre andre fundamentale regler (som anonym posting) eller påvirke ytringsfriheten.

Jeg synes absolutt dette forumet har leverett. diskusjon.no er ett av norges største forum og det blir derfor mye trafikk her. Selv om ikke alle typer diskusjon er like ønskelig i spesielt dette forumet virker det som i det store og hele at folk flest her oppfører seg bra. Nå var det jo forsåvidt ikke snakk om å stenge dette forumet, men jeg kjenner allikavel at jeg blir litt nervøs for dets framtid når en slik diskusjon blir dratt på banen.

Endret av Okeblol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da kommer det heller til hva man konkret skal gjøre, forslagene er som følger fra min side:

- Alders/modenhetsseparering (Er ikke så vanskelig å få til som enkelte skal ha det til, men det virker som om flertallet er mot dette).

Hvis det ikke er så vanskelig, så kan du jo poste din løsning her i tråden.

Mener du kredittkortsjekk, personnummer eller tilsvarende, så er det ihvertfall for meg helt utelukket å oppgi slik informasjon for "eksklusiv adgang" på et diskusjonsforum. Og må man oppgi en 18+ alder, så vil folk gjøre det uavhengig av deres virkelige alder, uten at det tar fra dem nattesøvnen ("The Samlivskategori is rated M for Mature" vil nok fremstå mer som en provokasjon enn et seriøst tiltak).

Dessuten er ikke alder nødvendigvis så viktig som man kanskje skulle tro. Jeg synes selv jeg var mer moden som 16-åring enn jeg er nå. Jeg blir fortere oppgitt nå, og vil enkelte ganger heller konfrontere folk enn å føre en konstruktiv dialog med dem (på samme måte, når jeg selv skriver et innlegg med godt humør eller langt på vei sier meg enig med noen, så vil kanskje de likevel ønske å være på kollisjonskurs med meg... snodig) - kanskje jeg er miljøskadet.

Jeg har selv ingen forslag på hva som kan gjøres som ikke vil kreve altfor mye arbeid på moderatorsiden (eks.: Godkjenne ethvert nytt emne/innlegg før det postes, eller ekstremt strenge regler for hva som godtas av emner og svar + sletting over en lav sko ved regelbrudd, utestenging ved gjentatte "useriøse" svar - gitt at reglene er klare på hva som regnes som useriøst); annet enn å stenge enhver problematisk kategori, noe som tilsier at vi trolig må vinke farvel til religionskategorien også.

Lenke til kommentar

Dette er en ting jeg har luftet for en moderator på PM, men kan ta det her og.

Blir det for mye jobb for moderatorteamet med en funksjon for forhåndsgodkjenning?

Og vil det ta alt for lang til i så tilfelle? Det er jo ikke en jobb å være moderator, men ett verv...Men tror ikke interessen vil være særlig stor for å vente så lenge bare pga det må godkjennes. Evt kan man loggføre useriøse IP-adresser hvor ordningen med utestengelse på ubestemt tid kommer inn i bildet...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Å være moderator er en fulltidsjobb kamerat : )

Når det er sagt er denne type løsning blitt brakt på bane tidligere, dengang mener jeg å huske at innholdsansvarlig sa nei til forslaget å mente at dette ikke var forenelig med et åpent forum for alle (rett meg om jeg husker feil). Jeg er meget uenig med vedkommende i mye, men her tror jeg han har rett, av flere årsaker.

Vedkommende referer til noe av den samme tematikken her.

Lenke til kommentar
Å være moderator er en fulltidsjobb kamerat : )

Når det er sagt er denne type løsning blitt brakt på bane tidligere, dengang mener jeg å huske at innholdsansvarlig sa nei til forslaget å mente at dette ikke var forenelig med et åpent forum for alle (rett meg om jeg husker feil). Jeg er meget uenig med vedkommende i mye, men her tror jeg han har rett, av flere årsaker.

Vedkommende referer til noe av den samme tematikken her.

er det ikke egentlig mer ett verv da? man får jo ikke betalt for å gjøre det, og da føler jeg den definisjonen passer mye bedre...Derfor ville det sikkert blitt for slitsomt? å godkjenne innleggene før de blir lagt ut...Mange har sikkert jobb i tillegg, eller noe annet...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Jojo, det klassifiseres som et verv, poenget mitt var at arbeidsmengden til tider kan karakteriseres som en fulltidsjobb.

Men det er flere faktorer som spiller inn angående forslaget ditt, ikke "bare" at det blir mye å gjøre, men også hvordan kan skal tilrettelegge, hva man skal legge til grunn, hvordan utvelge de "korrekte" innlegg osv. Jeg tror at kategorien bør forbli åpen som i dag og da også med gjestefunksjon aktivert (enn om jeg har delte meninger om denne), men at man må revitalisere kategorien. Da feks. med et nytt sett føringer eller på andre måter.

Det er dette Geir nå spør dere om, anbefaler således å bruke sjansen og ikke komme med "jammen" i etterpåklokskap. Hvis engasjement og delta!

e: leif x3 - 0_ô

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Jojo, det klassifiseres som et verv, poenget mitt var at arbeidsmengden til tider kan karakteriseres som en fulltidsjobb.

Men det er flere faktorer som spiller inn angående forslaget ditt, ikke "bare" at det blir mye å gjøre, men også hvordan kan skal tilrettelegge, hva man skal legge til grunn, hvordan utvelge de "korrekte" innlegg osv. Jeg tror at kategorien bør forbli åpen som i dag og da også med gjestefunksjon aktivert (enn om jeg har delte meninger om denne), men at man må revitalisere kategorien. Da feks. med et nytt sett føringer eller på andre måter.

Det er dette Geir nå spør dere om, anbefaler således å bruke sjansen og ikke komme med "jammen" i etterpåklokskap. Hvis engasjement og delta!

e: leif x3 - 0_ô

:thumbup: bra innlegg. Er vel enig i det meste du skriver. Om jeg f.eks hadde hatt nok erfaring til å bli mod, så ville jeg nok ikke hatt stor lyst. Er jo veldig mye å gjøre...Ville nok gått for rollen som veileder, for er ikke så mye jobb som ligger bak...

for hvis man diskuterer ofte selv, så er det enkelt å gå inn på en side å bare legge fra seg noen korte ord. At man da som moderatorer vil korte litt ned på alt arbeidet, da skjønner jeg at de vil gjøre noen grep.

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Det er en vanskelig problemstilling dette her, og det er ikke så mange konkrete løsninger som lar seg enkelt innføre og vedlikeholdes som vil forbedre innleggene samtidig som man beholder anonymiteten, mulighetene og ytringsfriheten på en og samme gang.

En løsning er hyppigere moderering, men det vil være vanskelig å få tak i moderatorer som har både tid og lyst til å sitte vakt over samlivsforumet til enhver tid på døgnet.

En annen løsning er å fjerne gjestepostingen, men da vil nok enda flere skygge banen og unngå å opprette tråder med spørsmål de lurer på etter som det ofte blir sett på som "et tiltak" å opprette en ny bruker. Spesielt hvis personen har en bruker her fra før av. Samtidig har jeg en mistanke om at brukeren da vil begrense seg litt ettersom en del av anonymitets-følelsen forsvinner i det man har en bruker å logge inn på.

En tredje løsning vil være strengere moderering på denne delen av forumet. At det ikke skal godtas vasete og trollete svar som ikke hører hjemme. Men så blir det og vanskelig å kunne bedømme subjektivt hvor grensen går mellom et unødvendig svar, og et svar som faktisk kan ha et snev av råd i seg.

Ingen av oss her har noen proffesjonell erfaring å bygge på i de fleste tilfellene det blir lagd tråder om. I beste fall sitter noen med personlig erfaring og vet hvordan det er å være i den situasjonen, men ingen av oss er 100% sikre på hvordan man skal handle. Det ender opp med at de fleste svarene blir synsing og tiltenkte råd om hvordan de tror de ville reagert i samme situasjon. For å ta eksempelet i førsteposten angående utroskap, så er det veldig lett å stå utenfor og si at det skal dumpes, herjes, plyndres og hevnes.. Men ville de virkelig gjort det hvis de hadde stått i samme situasjon?

På den måten blir det veldig vanskelig å ha en strikt og korrekt moderering av denne delen av forumet, og jeg misunner ingen av dere moderatorer som har denne jobben.

Så hva skal konkret gjøres for å forbedre innleggene? Er det noe man kan gjøre i det hele tatt uten at det går på bekostning av anonymitet, ytringsfrihet og muligheter?

Jeg tror ikke det er så mye mer å gjøre med problemet annet enn å prøve å være litt striktere på modereringen på akkurat denne delen av forumet. Men som nevnt tidligere har det sin pris det og, men kanskje de som søker råd vil føle seg litt tryggere til å spørre hvis de ser litt mindre vas og unødvendige innlegg.

Men denne løsningen krever som sagt mer av noen allerede hardtjobbende moderatorer, som jeg til slutt må rose etter som de allerede gjør en kjempejobb! Jeg kan tro at det er litt av en jobb å holde styr på et tilnærmet 100% åpent forum.

Lenke til kommentar
En annen løsning er å fjerne gjestepostingen, men da vil nok enda flere skygge banen og unngå å opprette tråder med spørsmål de lurer på etter som det ofte blir sett på som "et tiltak" å opprette en ny bruker. Spesielt hvis personen har en bruker her fra før av.

Det er som kjent heller ikke lov å ha mer enn en bruker (uten spesiell tillatelse fra "høyere makter").

Men jeg er ganske enig i det du skriver.

Lenke til kommentar

På tross av alle ryggmargsrefleksene og vrangforestillingene er det mitt inntrykk at det i de fleste tråder også kommer gode råd. Og om det er noen som virkelig trenger hjelp, må det jo absolutt være disse. Holdningene forsvinner ikke om man sensurerer dem, de fortsetter bare å ulme i mørket.

Allikevel er det klart at det skremmer vekk mange av dem som er ute etter mer opplyste råd, eller rett og slett ikke orker å forholde seg til alt tullet. Mitt forslag er derfor at kategoriene deles opp i to likestilte underkategorier, for eksempel en for "nybegynnere" og en for "erfarne", og at det i disse skapes to forskjellige miljøer, men at tematikken ellers er den samme. Den perfekte løsningen er det ikke, men det virker i det minste som et mindre onde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...