Gå til innhold

Trenger forslag til "Mye-PC-for-pengene"-oppsett! [PC er kjøpt]

Anbefalte innlegg

Hei :)

Det er sikkert kjent for de fleste at en students lommebok ikke er spesielt tykk. Jeg har lært at dette ikke trenger å være en spesielt stor flaskehals, og søker derfor råd blant dere kloke hoder om råd til hvordan jeg skal sette opp min nye PC slik at jeg får mest mulig PC for pengene.

Har lagt budsjettet til rundt 5000, og dette omfatter innmat + kabinett (vurderer muligens å bruke et kabinett jeg har fra før. Se forøvrig denne tråden jeg lagde for en tid tilbake for synspunkter på kabinettet.).

Kjapt om bruksområder:

Jeg spiller ikke mange tunge spill. Det begrenser seg til Battlefield 2 for øyeblikket, men jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne spille nyere spill hvis jeg skulle finne et spill jeg vil kjøpe. Det er dog ikke nødvendig at maskina må kunne dra de tyngste spillene med max innstillinger.

Jeg ser en del film, og har mye video lagret på en annen maskin. Ønsker derfor HDMI-tilkobling på hovedkort/skjermkort.

Jobber litt med programmering, men ikke tyngre applikasjoner enn feks MatLab, men det er jo alltid greit å ha litt å gå på.

Driver ikke med noe særlig av bilde- og/eller videoredigering, i alle fall ikke mer enn i Windows MovieMaker tongue.gif

Lagringsplass er en nødvendighet, gjerne 1-2 TB. Har observert at TB-disker er billige for tiden (rundt 600 kr, Ukens tilbud hos Netshop en gang tilbake), så det holder sikkert med 1 TB til å begynne med. Har en 200GB-disk fra før av, så jeg tenker å bruke en til system og en til lagring.

Er ingen overklokker, selv om det kan være artig å prøve litt. Men i utgangspunktet har jeg ingen planer om dette, da mine kunnskaper (og evner) er svært begrenset.

Pr nu har jeg egentlig ingen spesifikke preferanser på hvordan oppsettet skal se ut med tanke på feks merker (Intel vs AMD, ATI vs nVidia osv).

Så er det en liten sak jeg lurer på til slutt. Hvordan er det med trådløs tilkobling? Er det nødvendig å kjøpe et trådløst nettverkskort? Her på hybelen har jeg bare trådløs tilgang til nettet skjønner dere.

På forhånd hjertelig takk for alle tips til oppsett :)

Lars

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
budgetpc.jpg Linken klikka så jeg tok bildesnap av utstyret, det her er noe som er brukbart til spilling men mest egnet til HTPC, Skjermkortet skal kunne dra de gamle spilla lett, men de nyeste må du nok ned i oppløsningen for at det skal gå feilfritt. Til sammen ble det 5222, men hvis du skal bruke eget kab. så blir det rett under 5000kr Endret av The_shooter
Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk er dette hentet fra?

Fikk meg forresten til å tenke på et par ting til nå ;)

Har jo en DVD-brenner i den gamle PC-en (tror den ble kjøpt i 2005). En eller annen NEC-modell. Holder den fortsatt mål, eller er det like greit å kjøpe en ny? Og hvor mye koster en blu-ray-spiller (/brenner) i dag?

For det andre:

Hvordan er pris/ytelse mellom Intel og AMD nå? Har hørt at man får AMD-prosessorer til en rimelig penge nå for tiden?

i3? Er det en ny serie fra Intel?

Lenke til kommentar
Hvilken nettbutikk er dette hentet fra?

Fikk meg forresten til å tenke på et par ting til nå ;)

Har jo en DVD-brenner i den gamle PC-en (tror den ble kjøpt i 2005). En eller annen NEC-modell. Holder den fortsatt mål, eller er det like greit å kjøpe en ny? Og hvor mye koster en blu-ray-spiller (/brenner) i dag?

For det andre:

Hvordan er pris/ytelse mellom Intel og AMD nå? Har hørt at man får AMD-prosessorer til en rimelig penge nå for tiden?

i3? Er det en ny serie fra Intel?

Det er hentet fra netshop.no, en av de beste nettbutikkene etter min menning og er som regel billigere enn komplett. Hvis du har en dvd brenner så trenger du ikke enda en, men hvis den gamle bruker IDE kablel sånn stygg og brei kaber :p, så ville jeg byttet, men har nesten ingeting å si. Bluraybrennere er litt dyre ennå koster rundt 1500 tror jeg, men en spiller kan du få rundt 6-700kr. Ang. Intel og Amd så vil AMD gi mest for prisen, men de nye CPU`ene fra intel i-serien har vist seg til å være veldig bra CPU, har ikke testet i3 serien selv man har lest reviews og sånt og det har fått veldig bra. I serien har 3 typer CPUEr: i3,i5,i7, og bruker 2 forskjellige socket, 1156 for i3,i5,i7 og 1366. Største forskjellen mellom de socketene at den sistnevnte støtter trippelchannel ram, altså 3 "kanallers" ram, i motstetning til 1156 som "bare" støtter dual channel. Det er heller ikke så vanskelig å klokke de cpuene, og dermed får du mer for penga. Men AMD har også bra cpuer, som phenom 2 x4 serien, den har da 4 kjerner og har en billig pris, men jeg ville heller anbefalt Intel.

Lenke til kommentar
budgetpc.jpg Linken klikka så jeg tok bildesnap av utstyret, det her er noe som er brukbart til spilling men mest egnet til HTPC, Skjermkortet skal kunne dra de gamle spilla lett, men de nyeste må du nok ned i oppløsningen for at det skal gå feilfritt. Til sammen ble det 5222, men hvis du skal bruke eget kab. så blir det rett under 5000kr

Ser veldig bra ut dette her. Gå for noe i den duren :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja du trenger trådløst nettverkskort. Dette skulle være noe som gir mye for penga innenfor kr 5000,-, 1 tb hdd, radeon 5770, god 4 kjerners cpu. Tok ikke med dvd brenner siden du har en, blue ray ligger fra ca 700 og opp.

Satt opp på amentio

D-LINK D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless PCI (DWL-G510)

233

225,-

225,-

COOLERMASTER Centurion Sileo 500 (500W) (Schwarz) Schwarz (RC-500-KKP3-GP)

306

809,-

809,-

MSI VGA-Card Radeon HD5770 1024MB PCI-E DVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP Fan (R5770-PMD1G)

100

1 220,-

1 220,-

AMD INTL ATHLON QUAD CORE 620 AM3 4.0 2MB 65NM 95W 2600MHZ PIB (ADX620WFGIBOX)

810

738,-

738,-

KINGSTON Valueram/ 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT (KVR1333D3N9K2/4G)

520

768,-

768,-

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3 ATX, AMD770+SB710, 4DDRIII, 1PCI-E*16, 2PCI-E*1, 3PCI, 6SATAII, GbLAN (770-C45)

39

535,-

535,-

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 32MB SATA/300 7200RPM (WD1001FALS)

607

696,-

696,-

Gavekort:

Totalt (inkl. mva): 4 991,-

Lenke til kommentar

Gigabyte 770 - 790x med benevnelse TA, sjekk at det er korta som har støtte for usb 3.0 og sata6, de koster henholdsvis ca 750 - 999 hos komplett, er endel kroner rimeligere hos amentio. Men det er egentlig inga godt skjermkortalternativ mellom radeon 5770 og radeon 5850

Lenke til kommentar

Radeon 5770 duger bra, men da anbefaler jeg hk med 790x chipset, slik at du enkelt kan oppgradere grafikkløsning din.

Sjekk bare at psu har nok 6 pins kontakter, trenger 2 stk.

Helt greit nettverkskort det du linket til, har du det, bruk det.

Lenke til kommentar

Ok. Har fått høre at en god strømforsyning er viktig, så jeg bare lurer.

Er visstnok ganske mange tilbud på komplett denne helga som gagner meg i akkurat rette tidspunkt.

Dette kortet er også nedsatt i pris. Regner med det er liten forskjell på kortene fra de forskjellige merkene, så det er good-to-go?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...