anderiksen Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hei. Jeg skal kjøpe meg en ny PC til redigering av HDV. Jeg har et Sony HDR-HC3E (Link) som jeg benytter til opptak. Jeg ser for meg å bruke Adobe Premiere Elements og tror dette er mer enn godt nok for meg i øyeblikket. Har kikket litt på hardware.no sin anbefaling til "Videoredigerern" men har justert litt for å komme innenfor budsjett. Jeg har gjort litt research og funnet at ting som er viktige å tenke på når man skal ha utstyr til redigering av video er: Legg heller penger i CPU enn grafikkort Mengde minne er viktigere enn minnehastighet Jeg kunne godt tenke meg at følgende var støttet: * tilkobling for firewire * plass til 3 HDD * dvd-brenner * støysvak Jeg har ikke noe ønske om å sette sammen maskina selv, og har derfor tatt utgangpunkt i en "La-oss-bygge-din-PC" fra netshop men er åpen for innspill. Jeg trenger heller ikke masse utvidelsesplass så det kan gjerne være et enkelt kabinett: Du har valgt følgende: 1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+) 1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+) 1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li (Ubekreftet 29.01.2010) 1 stk. MIST, 550W, faste kabler - ATX 2.2 (På lager 100+) 1 stk. ASUS P7P55D, Socket LGA 1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8CH (Ubekreftet 22.01.2010) 1 stk. Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU (Ubekreftet 21.01.2010) 1 stk. OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5 2x2GB 1333MHz. (9-9-9-20) (Ubekreftet 25.01.2010) Ingen 1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (Ubekreftet 21.01.2010) 1 stk. Western Digital VelociRaptor 300GB S-ATA 16MB cache 10000RPM Backplane (Ubekreftet 22.01.2010) Ingen Ingen 1 stk. PowerColor Radeon HD 4670 1024MB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP (Ubekreftet 02.03.2010) Ingen 1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (Ubekreftet 23.01.2010) Ingen Ingen Ingen Ingen Ingen 1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Norsk, 64 bit, DVD (Ubekreftet 22.01.2010) Jeg har tenkt som følger: i7 860 fordi 1156-plattformen er billigere enn 1356 HD 4670 er anbefalt av hardware.no Raptor-disk til os og programmer Lagring av data på egen disk Kommentarer og innspill mottas med takk. Foreslå gjerne billigere komponenter enn det som er valgt her, hvis det finnes ting som yter vel så godt til lavere pris er det selvfølgelig bare en fordel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ser mye bra her, ser ut som du har lagt pengene på rett plass i forhold til budsjettet ditt. Eneste jeg stusser litt på raptor-disken i forhold til å heller hatt mer minne, da tenker jeg i forhold til rendering av film, hva du ville utnyettet best, sikkert de som vett mer om dette enn meg. Lenke til kommentar
anderiksen Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Henrik, jeg ser poenget ditt, det er nesten slik at jeg tok meg selv i det i det jeg postet innlegget. Det er vel nesten slik at jeg kan dytte inn 4 GB minne og en billig-disk til og allikevel spare penger i forhold til Raptor-disken. Men jeg har litt tro på et oppsett med en egen disk til OS og programmer og en (eller senere to i RAID) til lagring og annet drit og møkk :-) Men OS-disken trenger jo ikke være en Raptor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Som disk er vel Raptor den eneste kjappe alternativet som er reelt, en SSD disk hadde kanskje våre raskere, men blir for dyr med tanke på pris pr. GB. Mener du må minst har 300 GB vist du skal ha plass til OS og software, samt mellom lagring hdv-filer der for raskest mulig rendering (innbiller meg at slike filer tar stor plass, rett meg vist jeg har feil). Vist du har store planer om å kjøre alle filer fra en 7200rpm disk, ville jeg brydd meg om raptor disken i det hele og heller godt for mer mindre. En annen tanke er at produsentene satser mer DDr3 nå, så prisene vil nok synke, noe som gjør en senere oppgradering av minne vist du ser du trenger mer enn 4gb billigere enn pr. dags dato. Går også mot sommerstid så da er det alltid trend at hardware blir billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå