hallvis Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Heisann. Jeg bor i en sokkel i et hus som er tilkoblet fiber (viken fiber). Eieren har trådløst satt opp, men problemet er at den helt på andre siden av huset. Han er veldig hyggelig og vil at jeg skal også ha fiber, så jeg sjekker litt rundt hvordan det kan gjøres. Svaret som kommer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191101&hl= om at jeg må kjøpe kabelsplittere, høres greit ut, men tingen er at kablene som er trekt gjennom huset går gjennom en switch (se den vedlagte tegningen) Hvordan kan jeg få internet på TV uttak NR 3? Huseier foreslo å trekke en kabel fra hans trådløse. Kan jeg ha enda en ny trådløs-ruter nede hos meg da? Eller må jeg ha et akksesspunkt av noe slag? Slike kabelsplittere virker bra http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135153435 Men hvor mange vil jeg isåfall trenge, hvis det i det hele tatt er mulig? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ikke noe problem å bruke splittere her, men du må da kjøpe to sett i stede for bare ett, siden du har to kabelstrekk(mellom fiberboksen og switchen, mellom switchen og der du vil ha internett). Der hvor switchen da er så tar du den ene kabelen ut av splitteren inn i switchen og så en kabel ut i fra switchen og inn i neste kabelsplitter. For internettkabelen så kobler du deg bare fra splitter direkte til splitter. Sikkert dårlig forklart. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Hva med fiberboksen? Husverten må fortsatt kunne koble seg på med sin trådløse ruter? Kan jeg splitte internetsignalet før jeg kjører den gjennom splitten som sendes gjennom huset? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Dårlig forklart ja Du må koble deg på LAN siden på routeren hans, med splitteren som står ved fiberboksen. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Er det ikke mulig å koble meg på før den går til hans ruter? Har planer om å ha en egen ruter her nede hos meg. Ellers ville det jo vært like enkelt å trekke en ny kabel og slippe tullet med splittere osv. Endret 19. januar 2010 av hallvis Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Problemet er at de fleste som selger Altibox(Lyse fiber) kun deler ut ei IP adresse på WAN siden(direkte tilkoblet PC porten på fiberboksen), og da vil ikke nummer to få koble til. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 okei. Så 2 trådløse rutere vil ikke fungere? Noen måte jeg kan bruke den siste ruteren (den hos meg), bare som aksesspunkt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ja. Litt forskjell fra router til router, men som regel så kobler du internett inn på LAN porten og så deaktiverer du DHCP. Da vil boksen i de fleste tilfeller fungere tilsvarende et aksesspunkt. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ok. Vil denne fungere tror du? http://www.dustinhome.no/pd_5010107104.aspx ps. tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Så 2 trådløse rutere vil ikke fungere? Eh, jo ... Jeg tolker den første figuren din slik at huseieren har både Altibox hjemmesentral og en trådløs ruter? I så fall, dersom hjemmesentralen står i normal router-modus (det er slik den blir levert), så er hjemmesentralen satt opp til å dele ut IP-adresser i området 192.168.10.x (om jeg ikke husker feil). Den kan altså håndtere mer enn ett device koblet via PC-porten, men i figuren er det bare huseierens router som er tilkoblet. En løsning kan derfor være å montere en switch mellom hjemmesentralen og huseierens router, og så koble - via en laaang kabel - din router til den samme switchen. Begge routerne vil nå få hver sin IP-adresse (i hjemmesentralens LAN) fra hjemmesentralens DHCP-server. Hvis begge routerne er trådløse er det en fordel å sette dem til å bruke forskjellige kanaler. Både du og huseieren vil nå ha en internettilkobling som går via 2 routere, og det skaper jo problemer med portforwarding etc. (Bare en av dere kan ha en webserver på port 80, f.eks., og portforwarding må gjøres fra hjemmesentral til router, og fra router til maskin, så det blir mer komplisert.) Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 da virker det enklere å gjøre som "nomore" sa og bare koble seg til LAN på hans ruter med min ruter og deaktivere DCHP. Jeg er åpen for alle forslag. Takk så mycket! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 da virker det enklere å gjøre som "nomore" sa og bare koble seg til LAN på hans ruter med min ruter og deaktivere DCHP. Hvis du kobler din router til eierens router med en kabel mellom to LAN-porter, så vil dine og eierens maskiner stå i samme LAN, med de "muligheter" dette åpner for ... Hvis du kobler din router med kabel fra WAN-porten til en LAN-port på eierens router (og beholder DHCP på i din router), så vil i hvert fall du og eieren ha ulike LAN (i.e. subnett). Men her er du avhengig av at både hjemmesentralen og eierens router fungerer, og portforwarding må gjøres på 3 nivåer, mot 2 for "min" løsning. Jeg tror jeg ville ha foretrukket å "operere" i et separat subnett, enten jeg var deg eller eieren. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 hva var din løsning igjen? Bruk av switch? Deling av LAN er ikke noe problem. Stoler på huseier og han stoler på meg. Lenke til kommentar
troari Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 hva var din løsning igjen?Bruk av switch? Deling av LAN er ikke noe problem. Stoler på huseier og han stoler på meg. Tror det kan koples opp slik: Bilde 1 er fra Altibox WIFI Router Resten er innstillinger på Linksys WRT54GL med DD-WRT Lenke til kommentar
troari Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 hva var din løsning igjen?Bruk av switch? Deling av LAN er ikke noe problem. Stoler på huseier og han stoler på meg. Tror det kan koples opp slik: Bilde 1 er fra Altibox WIFI Router Resten er innstillinger på Linksys WRT54GL med DD-WRT Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) hva var din løsning igjen?Bruk av switch? Deling av LAN er ikke noe problem. Stoler på huseier og han stoler på meg. Da velger du den enkleste løsningen som oppfyller ditt behov, i.e. nomore's forslag. Gjør som følger før du kobler din egen router til resten av systemet: 1) Finn ut hvilken IP-adresse "range" huseierens router gir ut IP-adresser i. (F.eks. 192.168.1.100 - 192.168.1.200. Dette gjelder routerens DHCP-server oppsett.) 2) Koble deg med kabel til en av LAN-portene på routeren din. 3) Logg deg på routeren din og gi den en lokal LAN-adresse utenfor adresse-området du fant i pkt.1. (F.eks. 192.168.1.201. Avklar med huseieren at han ikke bruker denne adressen.) - Det er mulig at du nå må restarte routeren og gjenopprette nettverksforbindelsen på PCen. 4) Logg deg på routeren igjen og .. sett gode passord på alle definerte users! (Det hender at selv de enkleste routerne har både 'admin' og 'user' definert, selv om det kanskje bare er den ene som brukes.) 5) Disable DHCP-server i routeren. 6) Slå av routeren, koble den til huseierens router med en kabel fra en LAN-port på den ene til en LAN-port på den andre. 7) Gjenopprett nettverksforbindelsen på PC'en din. Nå skulle du se huseierens router (i.e. dens IP-adresse) som 'Default Gateway' i Statusen for nettverkskortet ditt, og veien til internet skulle ligge vidåpen. edit: Grunnen til at du bør gi din egen router en kjent og fast IP-adresse er at da vet du hvor du kan finne den hvis du senere trenger å gå inn på den for å endre noe i det trådløse oppsettet, f.eks. For at det skal virke må denne adressen være innnenfor det samme adresse-området som resten av enhetene på LANet, og for å unngå konflikter bør den være utenfor det området som DHCP-serveren opererer med. Endret 20. januar 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Tusen takk karer! Fikk ikke prøvd løsningen før nå, men den funket knall! Nå gjennstår det bare å åpne noen porter? Hvordan skal jeg gå fram da? Hvilke porter åpner jeg hos huseier og hvilke porter hos meg? La oss si hypotetisk at utorrent er port 21744... (bruker kun til linux downloads Endret 3. februar 2010 av hallvis Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hvilke porter åpner jeg hos huseier og hvilke porter hos meg? La oss si hypotetisk at utorrent er port 21744... (bruker kun til linux downloads Hvis du har koblet en kabel fra huseierens router til en LAN-port på din router, så er det bare i huseiers router du trenger å gjøre noe. Dersom din PC mottar IP-adresse automatisk (fra huseierens router), så er det en mulighet for at denne adressen kan bli endret fra gang til gang, og det forkludrer all port forwarding. Hvis du kan, så bør du sette statisk IP-adresse på PC'en din (192.168.1.10, f.eks. - dette må være en adresse som er ledig og som ikke brukes av DHCP-serverens adresse-pool) Deretter logger du deg på huseieres router - hvis du har tilgang - og setter opp at innkommende pakker til port 21744 skal videresendes til 192.168.1.10. I tillegg må du vel åpne tilsvarende port i PC'ens brannmur. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Funket bra! Tusen takk igjen. Kan også anbefale Simple Port Forwarding - et program som løser alt på sekunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå