Gå til innhold

Når er "neste helg"?


Minus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter noen dagers diskusjon med venner og bekjente står fortsatt spørsmålet mitt ubesvart. Når er "neste helg"?

Flere mener det er førstkommende helg og andre mener det er helgen som kommer etter førstkommende helg. Ser også at ordbøkene krangler litt om dette, så hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja for min del kan dere si hva dere vil. Jeg sier neste helg. Punktum finale!

 

Så hvis du på en fredagsmorgen sier at du skal på fjellet neste helg så mener du at du skal på fjellet dagen etter?

 

Eller enda bedre.. Hvis du skal reise på fjellet fredagskveld så sier du på fredagsmorgen at du skal på fjellet NESTE HELG? Siden fredagskveld regnes som helg for veldige mange, mener jeg. Det blir jo helt feil :p

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Etter noen dagers diskusjon med venner og bekjente står fortsatt spørsmålet mitt ubesvart. Når er "neste helg"?

Flere mener det er førstkommende helg og andre mener det er helgen som kommer etter førstkommende helg. Ser også at ordbøkene krangler litt om dette, så hva mener dere?

 

"Førstkommende helg" (eller "til helga") er førstkommende helg. "Neste helg" er den påfølgende helga, altså en uke etter førstkommende helg.

 

Den samme diskusjonen har man i trafikken. Hva er neste kryss/rundkjøring? Er det den første man kommer til, eller er det den etterpå? Rent språklig sett er det ingen tvil om at det ikke er den første, men den neste, men i virkelighetens verden byr det ofte på misforståelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...