Gå til innhold

Mats' treningslogg


Anbefalte innlegg

Disregard førstepost. For øyeblikket kjører jeg en form for 5x5, men ikke helt inne i det enda.

 

Kjører nå en RYP-versjon som går mest etter dagsform i eksamensperioden.

 

Om meg

- 19 år

- 73 kg 78 nå! (?) ikke veid meg på lenge

- 178 høy ca.

 

Kjører nå RYP EM etter en runde med RYP grunnprogram. Sykler mye om sommeren, men er nå vinter og sykkelen på reparasjon.

 

Mål

- 75 kg ca. check! 78 kg nå

- Okey definert

- Ha det gøy

- Bli sterkere. Ikke noe veldig konkret her, men gjerne 1,5x kroppsvekt i bøy, klare en del pullups osv.

- Forbedre teknikk

 

Komme meg opp i IronCross selv, og holde den i 5 sekunder!

post-87384-0-48817100-1297194721_thumb.png

 

 

Jeg har ikke noe spesielt mål om å øke ekstremt, bli stor, veldefinert eller noe slikt, som en del andre her. Jeg spiser okey sunt, men har et avslappet forhold til mat.

 

Gammel førstepost i spoiler:

 

Da er det min tur ut. Håper folk titter innom for å gi meg tips og tilbakemeldinger en gang iblant. :)

 

Om meg

- 18 år

- 70 kg

- 178 høy ca.

 

Har spilt fotball helt til like før jul (09). Der var jeg keeper, noe jeg likte ganske godt. Men gikk som mange andre til slutt lei. Jeg elsker å sykle, har en landeveissykkel og syklet i sommer blant annet igjennom Danmark med en kamerat. Prøvde ellers så lenge været tillot det å sykle minst en langtur hver helg. Regner med syklingen overtar for innendørs kardio når det blir bart på veien igjen. Føler meg i generell god form.

 

Mål

Greit å ha.

- Bedre kondisjon

- Sterkere

- Mer markerte muskler

- God teknikk i øvelsene

Mer konkret

- Klare godt over 3000m på coopertest til våren (bør gå greit, klarte 2800m som keeper)

- opp i 75 kg

- RM i forskjellige øvelser får jeg komme tilbake til når jeg lærer litt mer om hvor "tungt" ting er.

 

 

Opplegg

RYP grunnprogram 3 ganger i uka. Vet ikke helt med dager enda, fordi jeg kanskje må ta ene dagen på torsdag pga skole. Da blir det trolig mandag, torsdag, lørdag.

Skal også kjøre kardio dagene rundt. Tirsdag ettermiddag og fredag morgen regner jeg med det blir. Fredag morgen har de spinning-gruppe.

 

Brukte en økt på å finne 10RM i de forskjellige øvelsene. Litt usikker på hvor nøyaktig det ble.

- For det første så begynte jeg veldig lett, måtte legge på mer, fortsatt for lett, tredje gangen var jeg da sliten etter de tidligere forsøkene. (og motsatt med for tung)

- Usikker på teknikken.

Men har tall som jeg så skal plotte inn og følge videre. Får eventuelt justere om noe blir alt for lett. (programmet går jo tross alt ut på at man skal starte lett).

 

Det var det, videre kommer da poster etter økter.

 

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RYP Uke 1 dag 1, 65%

Knebøy: 2x15 35 kg, lett

Markløft: Fikk jeg ikke helt til, følte jeg bøyde ryggen for mye. Må finne ut av teknikken her.

Skråbenk: 2x15 8 kg, gikk ok

Nedtrekk: 1x15 30kg, veldig lett

Roing: 1x15 10kg, per arm, litt tungt

Arnoldpress: 2x15 6kg, ok

Bicepscurl: 1x15 8kg, per arm, litt tungt (gjorde øvelsen mongo i starten)

Tricepspress (JM): 1x15 5kg, alt, alt for lett

 

Har ikke bredt grep slik at jeg får rodd med vaiere. Benkene er for lave til at jeg kan ligge på brystet. Så kjører

. Noen synspunkter på dette?
Lenke til kommentar

Fant denne med alternative øvelser til RYP, de nevner ca. samme øvelsen.

. Takk. :)

 

Og ja, jeg avbrøt markløft når jeg merket jeg fikk svai i ryggen. Moren min er kiropraktor, så er vel ikke mange som er mer forsiktige med ryggen enn meg. :p

Tenkte jeg skulle prøve bare stang i morgen og se om det var fordi jeg prøvde for tungt at jeg "jukset" eller noe. Skal ihvertfall fokusere på å få inn teknikken før jeg løfter tyngre.

Lenke til kommentar

Prøvde en del ganger med bare en stang. Ikke olympia-stang, men liten tynn, maks 10kg. Prøvde meg en del, og tror jeg fikk det greit til. Tok så Olympia-stang med littegran på. Ikke veldig tungt, da RYP sier jeg skulle ha lav % av maks RM, samt jeg er forsiktig i starten. Skal fortsette veldig lett til jeg er sikker, evt. poster jeg video senere. ;)

 

Dette var da onsdag morgen:

RYP Uke 1 dag 2, 70%

Knebøy: 2x15 35 kg, lett

Markløft: Masse for å øve teknikk

Benk: Bytter ut skråbenk med vanlig benk om ingen kommer med noe imot det? Tok 2x15 30 kg, ikke tungt.

Nedtrekk: 2x15 35kg, skulle egentlig bare kjøre 1 sett, men her har jeg begynt alt for lett, tror jeg må justere opp da jeg egentlig tok alle 30 på rappen.

Roing: Klarte å justere benken slik at den ble høyere. Ligger litt på skrå, men tror det skal gå greit. 1x15 8kg på hver arm.

Arnoldpress: 2x15 6kg, ok

Bicepscurl: 1x15 6 kg, lett

Tricepspress (JM): 1x15 6 kg, helt ok.

 

Digg å være der før kl. 7 om morgenen, alt utstyr ledig, helt alene osv. Litt dårlig tid siden jeg måtte dusje og komme meg til skolen før kl. 8, meen. :p

 

Jeg har jo selv valgt å begynne veldig lett, men enkelte ting føles i overkant lett. Følger programmet ut uansett, blir jo tyngre etterhvert.

Lenke til kommentar

Hold deg til programmet du ;) Det er meninga at det skal være lett i starten. Prøv å terp på riktig teknikk i samtlige øvelser nå mens du har lav vekt på. Se om du kan lære noe her.

 

Ang. markløften, så kan du bare få treningsparter (hvis du har noen) til å sjekke etter om du har rett rygg. Eller så kan du spørre noen som jobber der, om de kan sjekke at du har rett rygg, evt filme det og se selv/laste opp her så noen kan vurdere den :)

 

Angående det med lette vekter, så er det bare å være tålmodig, bli vandt til treningsmengde og lære teknikk, samt at du får mere riktig fremgang som gjør at du har en fordel ovenfor de som bare kjører på hardt med en gang, og ikke klarer å øke mer etter en stund.

Ikke tenk over hva andre synes om at du har så lette vekter. Du trener for å stimulere, ikke demonstrere;)

Lenke til kommentar

Jepp, som jeg skrev følger jeg programmet ut uansett. Men takk for motiverende innlegg, med mitt nye slagord på slutten! :)

 

Takk for god lenke, beskrev veldig grunnleggende alle småting jeg har tenkt litt over når jeg har utført enkelte øvelser. Har ingen treningspartner, prøver å rekruttere noen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært borte fra styrketrening i nesten to uker pga skiferie i Østerrike. De reklamerte med treningsrom, men det vil jeg ikke akkurat kalle det...

Så det ble ikke noe trening da, annet enn mange timer på ski hver dag. :p

 

Så var jeg på det lokale treningsstudioet idag igjen, men var fullt ved alle apparater. Etter å ha jogget i over en halvtime gadd jeg ikke vente lenger, så får prøve på nytt i morgen.

 

Men noen synspunkter på om jeg da like greit bare kan begynne om igjen på uke 1 i RYP? Å løfte lave vekter gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar

På tirsdagen fikk jeg da kjørt styrke som jeg ville. Nesten helt alene, så tok meg god tid, begynte med lave vekter og kjørte teknikk i benk, knebøy og markløft med strake ben. :)

Tok og testet nye 10RM på RYP-øvelsene og begynner da om igjen på torsdag.

 

Idag var jeg på treningssenteret klokken 7 og drev med spinning i 45 minutter i gruppe med andre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke så mye oppdatering her, men betyr ikke at jeg ikke trener. ;)

 

Hadde idag en økt styrke. Mye stress med revy og så reist bort på ferie har gjort at jeg har fått kjipe deloadinger midt inni, men er nå på uke 2 i RYP etter å ha begynt om igjen noen ganger.

 

Fører alt inn i Excel.

 

Føler jeg får til markløft med strake bein. Kjører ekstra sett med lite vekt for å passe på ryggen, og føler det går greit.

 

Endret: Ettersom kabelmaskinen ikke har noen form for bredt grep kjører jeg stående roing, synes det virker greit, annet enn at jeg synes det er vanskelig å presse meg når det blir tungt.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Ja, har jo i utgangspunktet tenkt å skrive alt her, men kvelder jeg har prøve dagen etter kommer jeg nok ikke til å gjøre det. :)

 

Idag var det RYP uke 2 økt 2. Altså 10 reps per øvelse, 85% av 10RM.

Ikke lett å finne vekter, og hoppet ble litt for stort på noen øvelser, så kjørte litt lett på isoleringsøvelsene.

 

setXrep - vekt (alt er 10 rep)

 

Knebøy: 2x10 - 50 kg

Markløft strake bein: 2x10 - 40 kg

Benk: 3x10 - 40 kg

Nedtrekk: 3x10 - 40 kg

Stående roing: 2x10 - 40 kg

Arnoldpress: 2x10 - 8 kg

Bicepscurl: 2x10 - 8 kg

Tricepspress (JM): 2x10 - 8 kg

 

1 min vanlig planke, så 30 sek på hver side og så 30 sek vanlig igjen (2,5 min). + crunches

 

Byttet til enkelte alternativer øvelser i forhold til RYP (benk, stående roing og litt annen triceps).

 

Føler de 3 siste øvelsene (armer) + nedtrekk er litt lette. Og morsomt hvordan jeg bare kunne bruke olympiastangen til 3 øvelser på rad uten å bytte vekt...

Lenke til kommentar

Trente før skolen idag. Pleier vanligvis å kjøre spinning fra 7-8 og så trene styrke (begynner skola 09.45), men greier i går ( :innocent: ) gjorde at jeg ikke var der før 08.20 ca., så ble bare styrke.

 

Helt alene var ganske digg. Satte opp alt og så tok jeg bare runder med benk -> nedtrekk -> knebøy osv.

Jeg har kjørt mye like vekter i mangel på bedre. Helt fra 70% til 85% har jeg f. eks. brukt 8 kg, da det har vært dårlige alternativer. Hoppet opp til 10 kg var merkbart.

 

RYP uke 2 dag 3, 90%

setXrep - vekt (alt er 10 rep)

 

Knebøy: 1x10 - 50 kg + 1x10 - 55 kg

Markløft strake bein: ingenting

Benk: 2x10 - 40 kg + 1x10 - 30 kg

Nedtrekk: 2x10 - 45 kg

Stående roing: 1x10 - 40 kg

Arnoldpress: 2x10 - 10 kg

Bicepscurl: 2x10 - 10 kg

Tricepspress (JM): 2x10 - 10 kg

 

Ikke så mye mage/annen rygg da det ble litt dårlig tid. 30 sek planke og 20 crunches bare.

 

Men ellers en veldig bra økt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...