Gå til innhold

Fremgansmåte ved bruk av BLITS


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å forstå kombinasjonen av innstillinger når jeg bruke blits, og lurer på om dere kan skrive deres egen fremgangsmåte/innstillinger (og strategi for eksponering/balansering av naturlig lys og blits).

 

Tenker spesielt på å ha kontroll på eksponering (og blitsstyrken) ved bruk av "fill-inn" blits ved sollys, samt innebilder og blitsen rettet mot tak (inkl "slow sync" moduser). I tillegg hvilke innstillinger som bør brukes i de to situasjonene når man bruker blitsen trådløst.

 

Ja, jeg har lest bruksanvisningen(e), men vil gjerne ha en praktisk forklaring til hvordan dere har innstillingene (og hvordan dere regulerer og balanserer eksponeringen/lyset, f.eks. med blenderen osv.).

 

Jeg sliter spesielt med dette med begrensninger i forhold lukkerhastigheten - tar ofte bilder i aperture-modus og så vil den ikke ta bildet pga. "feil" lukkerhastighet (tror jeg).

 

PS! Skriv gjerne merke-spesifikt, jeg har Olympus og blir glad for det, men kanskje andre trenger info for andre merker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med olympus, men kan dele noen generelle erfaringer:

 

- blitsglimtet varer mye kortere enn lukkertiden. Derfor vil ikke valg av lukkertid påvirke eksponeringen på de deler av bildet som hovedsaklig opplyses av blitsen. Ved utfyllingsblits er det greit å velge lukkertid for å få bakgrunnen eksponert slik du vil ha den.

- blenderåpningen regulerer hvor mye blitslys som når bildebrikken (kjører du blitsen på automatisk lysmåling (TTL) vil den naturligvis reguleres når du velger blender).

- ettersom blitslysets varighet er så kort, kan blits kun avfyres på lukkertider som er trege nok til at hele bildebrikken er åpen samtidig (ved raske lukkertider er det bare en stripe av bildebrikken som vises). Den maksimale lukkertiden med blits kalles max sync speed eller x-sync og er typisk 1/200 eller 1/250 sekund. Canon, Nikon og sikkert de fleste andre merkespesifikke blitser har mulighet for high speed sync, dvs at blitsen fyres av mange ganger fortløpende for å dekke hele bildebrikken på raske lukkertider, slik at man kan bruke blits på alle lukkertider. Dette gir dog mye dårligere lysstyrke fra blitsen, og bør ikke brukes når blitsen er hovedlyskilde.

 

Hvorfor kameraet ditt ikke vil ta bilde kan jeg ikke svare på, men kanskje det har noe med at du bruker såpass stor blender at lukkertiden går over max sync speed på ditt kamera? Om du har mulighet til å aktivere high speed sync (se i manualen for blits eller kamera, på canon aktiveres dette med en knapp på blitsen, på nikon aktiveres det i kameraets custom functions), får du da til å ta bilde?

Lenke til kommentar
Hvorfor kameraet ditt ikke vil ta bilde kan jeg ikke svare på, men kanskje det har noe med at du bruker såpass stor blender at lukkertiden går over max sync speed på ditt kamera? Om du har mulighet til å aktivere high speed sync (se i manualen for blits eller kamera, på canon aktiveres dette med en knapp på blitsen, på nikon aktiveres det i kameraets custom functions), får du da til å ta bilde?

Takk for bra innlegg.

Sistnevnte er riktig, problemet er at om jeg skyter aperture-prioritet (for å ha full åpning) så er det irriterende når lukkertiden spretter under 1/250 og så nekter kamera å ta bilde. Det er ofte full fart og rekker ikke å se på innstillinger før hvert bilde.. Hvordan gjør andre det i praksis - burde jeg bruke lukkerprioritet og la kamera bestemme blender? I såfall må kamera også bestemme lysmengde fra blits, burde jeg da bruke TTL? Også når jeg retter blitsen i taket f.eks.?

 

F.eks. pressefotografer i hektiske situasjoner, hva stiller de inn kamera på? Bruker de shuttermodus? Bruker de TTL high speed sync, eller kanskje slow sync noen ganger?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Når blitsen er hovedlyskilden setter du kameraet i manuell bruker ønsket blender og setter lukker til 1/200 eller noe sånt.Blitslyset har en blinktid på omtrent 1/8000 sec "hvis jeg husker rett i farta"det er det som blir reel lukkertid.

 

Jeg bruker også ofte og sette ned styrken på blitsen,spesielt hvis det er et lite rom jeg tar bilder i.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg bruker i praksis alltid blits på manuell, altså eksponeringen på manuell, som i M på hjulet, men med blits på auto med TTL. Blitsstyrken er den "fjerde aksen" i fotografiet ditt, og lar du den stå på auto kan du tukle som du vil på de andre parametrene og fremdeles ikke trenge innebygget lysmåler i ævva for å eksponere riktig. Vel å merke fungerer ikke blitsen i revers, og den har ikke uendelig kapasitet, så en viss fornuft må man jo bruke.

Lenke til kommentar

Bumper denne jeg.

 

Er det sånn å forstå at at det er mest "riktig" å bruke manuell modus med blits?

Både TTL, slow sync, high speed sync, ute/inne/fill light/tak osv...

For egen del bruker jeg stort sett alltid M modus på kamera når jeg bruker blits. Om blits er i TTL eller manuell avhenger om jeg har tid til å gjøre lysmålinger. Så lenge du lærer deg hvordan TTL fungerer så kan du trygt bruke det. Selv med TTL kan du bidra med å øke eller minke styrke på blitsen ut fra hva automatikken velger for deg. Klarer du lære hvordan TTL fungerer på ditt kamera vil dette spare deg for ekstremt mye arbeid.

 

F.eks på event-baserte shoots setter jeg ofte kamera i relativt høy ISO, velger Aperture eller manuell modus på kamera; og lar automatikken håndtere blits. Er blitslyset for sterkt korrigerer jeg ned via TTL, eller omvendt om det er for svakt. Bruk display og histogram er et godt tips. Rear-sync er somregel mest fornuftig ved lang lukkertid, da vil man få "slep" før motiv nært låses av blitsen; istedenfor omvendt.

 

Edit:

Forøvrig ser det kult ut om bakgrunn beveger seg med masse mennesker, samt hovedmotivet ditt er låst av blits. Godt tips er å holde kamera relativt rolig (+ bruke bildestabilisering) for å få områder ikke dekket av blits til å se mest mulig stabile. Med bildestabilisator går det for mitt system fint ned i 1/10 sekund lukkertid og fortsatt ha stabile bakgrunner. Husk også at stor blenderåpning (lav blenderverdi) medfører at du blurer bakgrunn, samt får mer effekt ut av blits. Lukkertid så lenge du er innenfor sync-hastighet til kamera har absolutt ingen betydning for styrken av blits. Kun ISO og blender påvirker blitsstyrken (vet dette er litt kryptisk å skjønne, men henger sammen med hastigheten på blits-blinket) som ligger mot 1/8000 sek.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

TGB: Vet forsåvidt det du skrev i siste avsnittet, men jeg er usikker på hvordan teorien utføres i praksis.

 

F.eks. hvis bildet blir for mørkt, skrur dere opp ISO eller blender eller blitsen? Jeg skjønner jo at det er individuelt hva man ønsker å oppnå, men har dere et slags utgangspunkt eller rekkefølge på arbeidsmåten/innstillinger?

 

Det beste er vel eksempler på bilder med hvilke verdier som er brukt, og hvorfor... :)

Lenke til kommentar

Raskeste måten jeg ordner dette på ved for mørke (og lyse) bilder er å bruke EV+- hvis du har dette tilgjenglig på kamera og-eller blitsen. Har du dette på blitsen eller egen FOR blits på kameraet kan du feks forsøke å justere denne. Ta evt å kjør normal eksponering på kameraet og kjør EV - 0,7/1/1,7 så får du en bedre kombinasjon av det naturlig lyset og blitsen ved utfyllingslys.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

TGB: Vet forsåvidt det du skrev i siste avsnittet, men jeg er usikker på hvordan teorien utføres i praksis.

 

F.eks. hvis bildet blir for mørkt, skrur dere opp ISO eller blender eller blitsen? Jeg skjønner jo at det er individuelt hva man ønsker å oppnå, men har dere et slags utgangspunkt eller rekkefølge på arbeidsmåten/innstillinger?

 

Det beste er vel eksempler på bilder med hvilke verdier som er brukt, og hvorfor... :)

De fleste DSLR har lysmåler, denne vil antyde om bilde du skal ta blir over/undereksponert uten blits. Jeg pleier legge meg 1-2 trinn undereksponert på omgivelser; så bruker blits for å lyse opp hovedmotiv. Er omgivelsene for mørke må du åpne opp blender litt mer, eller øke ISO. Er hovedmotivet for mørkt må du kompansere EV med +1 f.eks på blits.

 

Edit:

Forøvrig bruker jeg vel så godt som alltid TTL modus på blits når jeg har det på kamera. Har jeg tid til å gjøre lysmåling har jeg også tid til å sette opp blits(er) på stativ.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har en innstilling på kamera som også påvirker blits/EV kompensasjon:

 

Funksjon/symbol: Blits(+/-) + EV(+/-)

"When set to ON, it will be added to the exposure compensation value and flash intensity control will be performed".

 

Har dere tilsvarende innstilling, og hva har dere den på?

Lenke til kommentar

Jeg har den gjerne på for eksempel -1, fordi jeg som oftest bruker blits i mørke omgivelser, og da synes jeg fotografiene også skal gjenspeile at det er mørkt. Prøv deg frem med den, kameraene kan gjøre dette litt forskjellig. Her er et eksempel med -2:

 

post-171067-0-94821300-1293907629_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det beste er å lære seg begge deler.

 

Automatikk + blits er et meget kraftig verktøy, spesielt i sammenheng med trådløs blitsstyring med ttl-måling.

 

Mens å kjøre helmanuelle innstillinger lærer man mye av.

 

---

 

Blits eksponeringskompensasjon + vanlig eksponeringskompensasjon + vanlig automatikk gir mulighet for å jobbe kjappt og intinuitivt med lyssetting og bruken av lyset - og mestrer man dette så får man brukt blitsen i situasjoner der det å rote rundt med alt på M blir for tregt.

 

Blits +/- og EV +/- er de to viktigste innstillingene når du bruker automatikk og blits i lag.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...