Gå til innhold

Hvordan gjennomføre tilbakemeldinger ved rapportering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Et ønske som går igjen når det er snakk om oppgraderingen til IPB3 er bedre tilbakemeldinger ved rapporteringer og moderering. Dette er høyt oppe på min ønskeliste og også på mange av de andre moderatorene og veiledernes liste, men ikke minst er det mange brukere som har uttrykt ønske om en mulighet til å få vite hva som er blitt gjort med deres rapportering. Det skjønner jeg godt da det selvfølgelig gjør at man får bedre innsyn i hva som skjer med en sak man rapporterer. Man kan se på oppfølgingen, lære hvordan ting foregår og man kan også få tilbakemelding på gode rapporteringer og forklaring på hvorfor man har reagert som man gjorde. Alt i alt tror jeg dette vil gjøre det mye "morsommere" og motiverende å rapportere. Og rapporter er noe vi i teamet setter veldig stor pris på!

 

Fra vår (eller hvertfall min) side ønskes det mulighet for både å gi tilbakemelding til den som rapporterer og også den som skal modereres på en enkel måte. Per idag er det PM som er brukt, men dette er ganske tungvint og om man strekker seg til å orientere den som modereres, så blir det som oftest sånn at den som rapporterer rett og slett ikke vil få tilbakemelding (mye "tungvint" klipping og liming med dagens løsning for å få det til).

 

Så her ønsker jeg rett og slett en slags brainstorming / idémyldring på forslag til hvordan dette kan løses. Kom med forslag, tanker, idéer og ønsker.

 

Kjør diskusjon! :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig så er ModCP i IPB3 sånn at man har en eller flere rapporter på en post og moderatorer kan da kommentere under. Man kan også gi rapporteringen en status som for eksempel "under behandling" eller "fullført".

 

En slags "Mine rapporteringer" -funksjon der en bruker kan se hvilke rapporteringer h*n har og status på denne hadde vært bra. I tillegg kan moderatoren som tar endelig avgjørelse på hva som blir foretatt legge igjen en beskjed som brukeren kan se (ikke det samme som kommentarene i ModCP på rapporteringen). Hvis vi vil dra den et skritt lenger kan jo brukeren få mulighet til å kommentere på dette også, men vet ikke om det er gunstig.

 

Vet ikke om dette var forståelig, bare tenker "høyt", si ifra hvis noe er uklart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den absolutt enkleste løsningen rent teknisk er å integrere automatisk sending av PM når en rapport er merket som fullført, hvor moderatoren kan skrive en tilbakemelding før han merker rapporten som ferdig. Da brukes den eksisterende strukturen for meldinger for videre kommunikasjon. Eneste nødvendig inngrep er i skins og klassen for rapportsentret i IPB.

 

En egen "Mine rapporter"-funksjon krever at det lages en ny struktur rundt rapporteringene, både i programvaren og databasen. Det krever naturligvis mer arbeid, men er en langt bedre funksjon enn bare å automatisk smekke ivei en PM. En fordel med et slikt system er at hele moderatorteamet kan ha innsikt i og kan bidra i eventuelle diskusjoner og disputter mellom brukere som har rapportert og moderatoren som tok seg av rapporten. Omtrent som en tråd, der førsteinnlegget er rapporten.

Lenke til kommentar

Ja, det kommer vel an på hvor mye arbeid som er tenkt å legge ned i dette, men jeg tenker at hvis man først skal gjøre dette så hvorfor ikke gjøre det skikkelig?

 

Vi har jo hørt ganske lenge at oppgraderingen til IPB3 skal være tiden da alle ønskede endringer og forbedringer skal kunne utføres så da syns jeg vi skal ha høye ambisjoner ;)

 

Hadde jo vært fint om noen fra drift kunne gi oss en ca. antagelse av rammene som gjelder da :)

Lenke til kommentar

Ikke sett denne tråden 0_ô

 

Undertegnede med flere har tidligere pekt på dette på diskusjon.uservoice.com. Det undertegnede ønsker et tilbakemeldingssystem når man rapporterer, feks. noe ala funksjonen som i dag finnes for meldings-sporeren når du sender PMer mellom brukere på forumet. Jeg synes således man trenger mer data, en kun tilbakemelding.

 

Det som er vesentlige data er om rapporten er behandlet, hvem som har behandlet den (eller hvem som har slettet den, uten å behandle den og eventuelt grunn for dette) og statusrapport på rapporten. Dette vil bidra til å unngå dobbelrapportering, samt å gi brukeren mer lyst til å rapportere når de faktisk ser noe skjer. Brukerne føler seg sett og blir tatt mer seriøst. Det finnes ikke noe mer demotiverende en å rapportere diverse regelbrudd en hel kveld og ikke se en eneste rapport blir tatt hånd om, enda de innrapporterte tilfeller er i strid med retningslinjene for forumet.

 

Noen ganger virker det som om dere rett og slett ikke "gidder" og det gir ingen god effekt utad. Det kan dette systemet bedre på.

 

Mitt forslag går ut på en automatisert prosess, som kun gir deg status på rapporten etter når moderator har behandlet den. Moderator trenger da ikke å sende en PM angående hver enkelt moderering, men kun moderere og faktisk jobbe, så får brukeren en automatisk rapport feks. en egen liste på lik linje med "Mine innlegg" og "Favoritter". Igjen noe av det samme som meldings-sporeren ved utsendelse av PMer over forumet. Når man aktiverer denne ser man når meldingen er lest, om den er lest og hvem som har lest den.

 

Man vil også kunne vite hvem man skal kontakte for videre korrespondanse. Dette vil resultere i flere rapporter og bedre brukerbehandling.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Det er sikkert delte menigere om dette. Personlig er synes jeg ikke "personlige meldinger" er så viktig, det viktigste er at man ser hvem som har gjort hva. Om man er uenig med eventuell reaksjon, eller mangel på reaksjon som sådan, kan man i etterkant vite hvem man skal kontakte. Da kan man ta de personlige ved sin korrespondanse til den aktuelle moderator/administrator/veileder. Dette vil også gjøre jobben lettere for de som skal administrere dette. Altså man trenger kun å faktisk jobbe og vente på kjeft. Prosessen går av seg selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann

 

Var det ikke slik at det ble lovet et nytt rapporteringssystem for rapportering av tråder, slik at vi kunne følge litt mer med på hvordan rapportene ble behandlet?

 

For pr. nå så ser det ut som det fortsatt er slik som før, at man trykker rapporter, og ikke ser mere til saken.

 

Hadde vært fint med et system som "viste" oss at rapporteringen faktisk har noe nytte for seg.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at vi får slikt etterhvert. Dog tviler jeg at det har høyest prioritet akkurat nå, av ganske naturlige årsaker. Det som derimot har skjedd, er at det er _langt_ enklere for oss å sende en PM til den som har rapportert noe. Dermed vil langt flere få en liten tilbakemelding på rapporteringen, der hvor vi ser et behov, enn tidligere (i hvertfall fra meg). F. eks. om man har misforstått retningslinjene, eller av andre grunner har rapportert noe som, strengt tatt, ikke behøvde bli rapportert, tar det oss nå null tid, sammenlignet med tidligere, å sende avgårde en kjapp pm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...