Gå til innhold

Spillertråd: 11. Ryan Giggs (legende)

Schjellin

Anbefalte innlegg

11_giggs_ryan_profil_stor.jpg

11. Ryan Giggs

Fullt navn: Ryan Joseph Giggs

Kallenavn:

Nasjonalitet: Walisisk

Født: 29.11.73

Fødested: Cardiff, Wales

Posisjon: Venstreving

Høyde: 1.80

Vekt: 70kg

Overgang: 1990

Kontrakt: Juni 2011

United-debut: 02.03.91 mot Everton.

Klubber: Manchester United (1990 ->)

Ungdomsklubber: Manchester City, Manchester United.

Informasjon om spilleren:

Etter å ha prøvespilt for Manchester City som 14-åring, ble han oppdaget av en av Manchester Uniteds lokale speidere. Det ble raskt klart for Alex Ferguson hvilket eksepsjonelt talent Giggs var, og han møtte opp personlig på trappa til Giggs for å få ham til å spille for Manchester Uniteds ungdomslag, og siden har han vært i Manchester United. To år senere, den 9. juli 1990, skrev han læreguttkontrakt, og på 17-årsdagen signerte han proffkontrakt med Manchester United. Han debuterte for a-laget 2. mars 1991 mot Everton FC som innbytter for Denis Irwin, og fikk sin første kamp fra start mot Manchester City 4. mai samme året, der han også ble kreditert scoringen som gjorde ham til matchvinner i den kampen.

I både 1992 og i 1993 ble han kåret til PFA Young Player of the Year, og er den eneste sammen med Robbie Fowler som har vunnet denne prisen to ganger (2005)

Giggs har rekorden for flest seriemesterskap i England med elleve mesterskap. Det første kom i 1993 og det foreløpig siste i 2009. Han er også engelsk fotballs mestvinnende spiller med 30 vinnermedaljer. I Champions League-finalen i 2008 gikk han forbi Sir Bobby Charltons klubbrekord med 759 opptredener for United.

I 2008/09-sesongen ble han for første gang i sin karriere kåret til Årets spiller av sine kolleger i Spillerforeningen.

Titler med Manchester United (1990–2009):

* FA Premier League - Vinnere: 1992/93, 1993/94, 1995/96, 1996/97, 1998/99, 1999/00, 2000/01, 2002/03, 2006/07, 2007/08 og 2008/09 (11)

* UEFA Champions League Vinner: 1998/99 og 2007/08 (2)

* FA Cup Vinner: 1994, 1996, 1999 og 2004 (4)

* FIFA Club World Cup Vinner: 2008 (1)

* Intercontinental Cup Vinner: 1999 (1)

* UEFA Super Cup Vinner: 1991 (1)

* Den engelske ligacupen Vinner: 1992, 2006 og 2009 (3)

* FA Premier League - Andreplass: 1991/92, 1994/95, 1997/98 og 2001/02

* UEFA Champions League Finalist: 2009

* FA Cup Finalist: 1995, 2005 og 2007

* Den engelske ligacupen Finalist: 1993

* UEFA Super Cup Finalist: 1999 og 2008

* Charity Shield/Community Shield: vinner 1993, 1994, 1996, 1997, 2003, 2007 og 2008 (7)

* English FA Youth Cup Vinner: 1992

Endret av Schjellin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. :p

Får komme oss on-topic igjen da. Giggs var fantastisk på begynnelsen av sesongen, helt syk mot City og i kampene rundt. Synd han har vært skadeplaget siden da, for vi har virkelig savnet venstrefoten hans. Ligger vel med i toppen når det gjelder assister, og det er helt sykt mtp. kampene han har spilt.

Eneste spiller som har scoret i hver eneste PL-sesong. Utvilsomt den beste spilleren i PL noen gang. :)

Lenke til kommentar

Det kan jeg nesten vedde på at han har, selv om jeg ikke har peiling. Har man spilt som ving i en liga i nærmere 20 år, har man en del mål/assists. Men Giggs er ingen hvem som helst, han har i tillegg til de 20 sesongene et sykt venstreben. Han leder nok ganske overlegent.

Lenke til kommentar

Jepp, det kommer til å bli ganske trist. Forhåpentligvis har han et par sesonger igjen, så vi trenger ikke å tenke på det akkurat nå. Mannen er rett og slett rå. 11 ligagull, fortsatt er han like sulten. En ellers ganske sympatisk person også. Finnes ikke mye større enn Ryan Giggs på denne jorden. :love:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I følge Wiki var straffescoringene mot Tottenham de to første straffene han noensinne har tatt i ligaen. Var ikke klar over det før jeg leste det nå nettopp, litt artig i tilfelle.

Haha, det hadde jeg ikke trodd. Fyren er en solid straffeskytter, det har vi sett i flere straffekonkurranser og cuper. Det at han tar sin første straffe så sent som i den 18. PL-sesongen, overrasker meg ganske mye. :p

Lenke til kommentar

Jeg for min del har litt blandede følelser mtp at han fortsetter en sesong til. Ja, han er en meget stor spiller mtp historien hans, men han begynner å bli alt for gammel og treg spør du meg. Og det at ikke klarer å bruke høyrebeinet til noe annet enn å stå på - det senker spillet til tider.

Man kan ikke få klippekort på et fotballag pga tidligere prestasjoner.

Jeg har generelt vært meget skeptisk til Giggs, Neville og Scholes det siste halve året(av sesongen).

Mot City blei jeg rett og slett redd da jeg så lagoppstillingen; Neville, Giggs og Scholes - alle begynte...

I den kampen var det, etter min mening, kun Neville og Scholes som leverte.

I går(mot Spurs) så syns jeg ikke Giggs gjorde en stor kamp.

Noen andre som har synspunkter her?

Lenke til kommentar

@Latias. Leste en artikkel i går. Han tok sin første straffe i en FA cupkamp tidlig på 90-tallet men bommet, dette var visstnok den første sjansen han hadde til å ta straffe på nytt.

@R3devil. Giggs var en av våres beste sist sesong, spilte ikke mye men var stort sett veldig god de kampene han fikk spille. BB i storseieren over Chelsea blant annet. Han var også en av våres aller beste spillere i høstsesongen denne sesongen. Grunnen til at han gjør det dårlig nå er pga skaden som holdt han ute en stund, er vel naturlig å anta at det tar lenger tid for gamlinger å komme i form enn en 25-åring. Men formen ser ut til å være på tur opp, så kanskje kan han gjøre en god sesong til.

Mål eller assist hvert 95 minutt denne sesongen, det er bare Rooney som har bedre mål/assistrate enn Giggs.

Lenke til kommentar

Mål eller assist hvert 95 minutt denne sesongen, det er bare Rooney som har bedre mål/assistrate enn Giggs.

På United da bare? Cesc har f.eks. 30 målpoeng (15 mål, 15 assists) på 2188 minutter. Dvs. ett målpoeng pr. 73. minutt.

Ja, for oss selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

På United da bare? Cesc har f.eks. 30 målpoeng (15 mål, 15 assists) på 2188 minutter. Dvs. ett målpoeng pr. 73. minutt.

Hvor finner du statistikk over spilte minutter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...