Orjanp Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har fått beskjed av Tele2 at telefon og Internett benytter to forskjellige trådpar. Og derfor må betale vedlikeholdsavgift til Telenor. Dette er et resultat av salg av bredbåndsdelen til NextGenTel. Men, hva betyr det i praksis. Har jeg da to trådpar inn til leiligheten? Oppsettet mitt er slik det alltid har vært. En splitter inn i en veggkontakt, og kabel til telefon og en annen til Tele2 sin router/modem. Forsøkte et søk hos kapasweb til Telenor, vet ikke om det er til noen hjelp. *Aktiv linje, DRAMSVEGEN 63, 9009 TROMSØ Ny linje, DRAMSVEGEN 63, 9009 TROMSØ Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Mulig produktklasse: ADSL 9600/800 Adresseinformasjon Fylke: TROMS Kommune: TROMSØ Adresse: DRAMSVEGEN 63 Postnr/sted: 9009 TROMSØ FAR ID: 626762200 Produktinformasjon Produkt på abonnementet: PSTN Søkt produkt: ADSL-PREMIUM Høyeste produktklasse: ADSL 9600/800 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 9600 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 800 Produktkode: 220 Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/256 Mulig produktklasse: ADSL 864/256 Mulig produktklasse: ADSL 1248/384 Mulig produktklasse: ADSL 1856/448 Mulig produktklasse: ADSL 2464/448 Mulig produktklasse: ADSL 3616/512 Mulig produktklasse: ADSL 4864/640 Mulig produktklasse: ADSL 6080/640 Mulig produktklasse: ADSL 7232/704 Mulig produktklasse: ADSL 9600/800 Informasjon om termineringspunkt Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM, eDSLAM og aeDSLAM Telefonnummer: 77618526 Linjenummer: 1109228 Fysisk linjeid: 0 Aktiv linje, DRAMSVEGEN 63, 9009 TROMSØ*Ny linje, DRAMSVEGEN 63, 9009 TROMSØ Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Mulig produktklasse: ADSL 4864/640 Adresseinformasjon Fylke: TROMS Kommune: TROMSØ Adresse: DRAMSVEGEN 63 Postnr/sted: 9009 TROMSØ FAR ID: 0 Produktinformasjon Søkt produkt: ADSL-PREMIUM Høyeste produktklasse: ADSL 4864/640 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 4864 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 640 Produktkode: 206 Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/256 Mulig produktklasse: ADSL 864/256 Mulig produktklasse: ADSL 1248/384 Mulig produktklasse: ADSL 1856/448 Mulig produktklasse: ADSL 2464/448 Mulig produktklasse: ADSL 3616/512 Mulig produktklasse: ADSL 4864/640 Informasjon om termineringspunkt Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM, eDSLAM og aeDSLAM Telefonnummer: 0 Linjenummer: 99999999 Fysisk linjeid: 0 Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ser ut som at du har to trådpar inn i din leilighet/hus, men det betyr ikke at du betaler for begge. Den avgiften på 60,- eller 79,- kalles for linjeleie. Dette er nedlagt av et eller annet departemang hvor man må betale Telenor for å "låne" linjen. Dette er prisen teleoperatøren betaler, som igjen fakturerer forbrukeren. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Oppsettet mitt er slik det alltid har vært. En splitter inn i en veggkontakt, og kabel til telefon og en annen til Tele2 sin router/modem. Hvis det går ett trådpar inn til splitteren og både telefon og ADSL fungerer slik det er koblet opp, så bruker du bare ett trådpar (selv om det kan være andre ledige trådpar i den fysiske kabelen som kommer inn i huset ditt). Dermed bør du kun betale linjeleie for ett trådpar, enten til NGT (for ADSL) eller til Tele2 (for telefon). Dobbelt opp betaling skal du ikke behøve å finne deg i. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Så med to trådpar, så menes det at det er minimum fire ledere inni kabelen som går fra sentralen og inn til kontakten min i huset? Skal sjekke når jeg kommer hjem hvordan telefonkontakten er koblet opp. Men dersom det skulle være benyttet to trådpar, hva skulle jeg da trenge splitteren til? Og hvorfor fungerer det nå med splitteren? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Så med to trådpar, så menes det at det er minimum fire ledere inni kabelen som går fra sentralen og inn til kontakten min i huset? Ja. Men dersom det skulle være benyttet to trådpar, hva skulle jeg da trenge splitteren til? Nei, det er akkurat det ... Jeg har aldri sett eller hørt om splittere som tar inn 2 trådpar og fordeler det ene paret til telefon og det andre til ADSL. Da trenger man ikke splitter, da. Splitteren fungerer omtrent som et delefilter i en høyttaler. Holder de høyfrekvente signalene fra ADSL-modemet unna telefonen, og holder de lavfrekvente telefonsignalene unna ADSL-modemet. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Oppsettet mitt er slik det alltid har vært. En splitter inn i en veggkontakt, og kabel til telefon og en annen til Tele2 sin router/modem. Hvis det går ett trådpar inn til splitteren og både telefon og ADSL fungerer slik det er koblet opp, så bruker du bare ett trådpar (selv om det kan være andre ledige trådpar i den fysiske kabelen som kommer inn i huset ditt). Dermed bør du kun betale linjeleie for ett trådpar, enten til NGT (for ADSL) eller til Tele2 (for telefon). Dobbelt opp betaling skal du ikke behøve å finne deg i. Kommer ann på om hvordan huset/leiligeheten er seksjonert. Har man 1 linje inn til bygget men 2 leiligheter så har Telenor rett til å ta linjeleie for begge linjene. Man betaler pr trådpar. Men har du Adsl og fasttelefon på samme linje skal man selvfølgelig ikke betale linjeleie, så fremt fasttelefonen ikke er tilknyttet en annen leilighet i samme bygg. Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 For å si det i klartekst: Din linje deler jo med en telefon. Du skal da IKKE bli belastet for linjeleie, punktum. Linjeleien ligger i fasttelefonen da. Det er ikke ditt problem at leiligheten/huset har to trådpar inn, så lenge bare et er aktivt, har det ikke noe å si. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hmm Noe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Men uansett så bør vedkommende ta kontakt med Tele2, så fremt vedkommende ikke har fått kundenummer fra NGT enda? (dvs om han er overført til NGT eller ikke) Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 HmmNoe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Men uansett så bør vedkommende ta kontakt med Tele2, så fremt vedkommende ikke har fått kundenummer fra NGT enda? (dvs om han er overført til NGT eller ikke) Alle skal nok ha fått kundenummer hos NGT nå. Vi holdte på med det da jeg sluttet der Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 HmmNoe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Men uansett så bør vedkommende ta kontakt med Tele2, så fremt vedkommende ikke har fått kundenummer fra NGT enda? (dvs om han er overført til NGT eller ikke) Alle skal nok ha fått kundenummer hos NGT nå. Vi holdte på med det da jeg sluttet der Holdt på ja, men er ikke sikker på at det er ferdig... sist jeg hørte noe rundt dette så var dette ferdig ila 1ste kvartal 2010? Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 HmmNoe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Men uansett så bør vedkommende ta kontakt med Tele2, så fremt vedkommende ikke har fått kundenummer fra NGT enda? (dvs om han er overført til NGT eller ikke) Alle skal nok ha fått kundenummer hos NGT nå. Vi holdte på med det da jeg sluttet der Holdt på ja, men er ikke sikker på at det er ferdig... sist jeg hørte noe rundt dette så var dette ferdig ila 1ste kvartal 2010? Stemmer nok det, men husker når vi tok over start.no, alle fikk kundenummer hos NGT, selv om ikke de var "kunde". De betalte fortsatt til start.no, men vi feilsøkte. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Stemmer nok det, men husker når vi tok over start.no, alle fikk kundenummer hos NGT, selv om ikke de var "kunde". De betalte fortsatt til start.no, men vi feilsøkte. Muligens det, men en par 1000 start kunder mot flere 10000 tele2 kunder, tror de sakene er behandlet på litt forskjellig måte... men vet ikke jeg, er kun det jeg har hørt av venner og bekjente. Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Stemmer nok det, men husker når vi tok over start.no, alle fikk kundenummer hos NGT, selv om ikke de var "kunde". De betalte fortsatt til start.no, men vi feilsøkte. Muligens det, men en par 1000 start kunder mot flere 10000 tele2 kunder, tror de sakene er behandlet på litt forskjellig måte... men vet ikke jeg, er kun det jeg har hørt av venner og bekjente. Tiden vil nok vise det, men det gikk rimelig kjapt med start.no. Så når NGT har hatt iallefall 8 måneder på seg, kan det tenkes at ting begynner å falle på plass. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jepp tipper at ting faller på plass uansett. Men NGT tok over tele2 sitt ustyr også, noe de ikke gjorde hos Start.no. Uansett så bør trådstarter ringe tele2 eller ngt. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) HmmNoe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Helt normalt, samme FAR-ID så det er nok delt-aksess Endret 11. januar 2010 av Youcef Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 HmmNoe rart her i allefall, når jeg søker opp linjen i kapaks så får jeg opp 2 linjer som står som aktive... Helt normalt, samme FAR-ID så det er nok delt-aksess Jepp det stemmer sikkert Men som sagt, ring leverandøren Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Er bare å ringe Tele2 siden det er dem du skal forholde deg til fram til du blir koblet over på NGT, og be om å få nettet over på delt aksess. Det skal ikke koste deg noe å få den over delt aksess, men da må jeg også legge til at du må benytte uttaket som din fast telefon er koblet på, og at du må benytte splitter. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Noe jeg allerede gjør. Bruker splitter og er tilkoblet samme uttak som telefonen. Får ikke gjort noe med abonnementet da det er fryst i påvente av overføring til NGT. Fikk akkurat en mail fra dem, og de sa at det har vært på forskjellig trådpar siden 2006. Noe jeg finner merkelig da jeg ikke har lagt merke til at jeg har betalt vedlikeholdsavgift til Telenor tidligere. Og har hele tiden benyttet splitter. Skal sjekke når jeg kommer hjem hvordan vegguttaket er koblet. Så ut som om det kun gikk ett trådpar til vegguttaket. Skal ringe dem i morgen når jeg har fått sjekket hvordan ting er koblet. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Noe jeg allerede gjør. Bruker splitter og er tilkoblet samme uttak som telefonen. Får ikke gjort noe med abonnementet da det er fryst i påvente av overføring til NGT. Fikk akkurat en mail fra dem, og de sa at det har vært på forskjellig trådpar siden 2006. Noe jeg finner merkelig da jeg ikke har lagt merke til at jeg har betalt vedlikeholdsavgift til Telenor tidligere. Og har hele tiden benyttet splitter. Skal sjekke når jeg kommer hjem hvordan vegguttaket er koblet. Så ut som om det kun gikk ett trådpar til vegguttaket. Skal ringe dem i morgen når jeg har fått sjekket hvordan ting er koblet. Da er det vel best å vente til du får kundenummer hos NGT, de vet jeg ordner opp i slike saker. Rart at Tele2 ikke gidder å gjøre noe... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Har akkurat sjekket, og jeg har kun et trådpar inn i telefonuttaket. Det er koblet til punkt en og to i kontakten. Skal se om jeg får tit til å ringe dem i dag. Endret 12. januar 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå