Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter litt psykisk.


Gjest Angst og deppresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Angst og deppresjon

Hei. jeg er en godt voksen mann som har slitt med angst og depresjoner i lang tid.

Jeg har prøvd det meste som er av ape dop ute på markedet uten at det har lagt demper på min angst eller depp.

 

Liten liste kommer her:

cipralex: Brukte det i 2 mnd uten at jeg merket noe som helt.

cipradorm: Samme som over.

tolvon: Første positivet jeg har prøvd. Kunne sove 16 timer i strekk. Det fungerer dårlig når man skal på jobb.

Minuset med tolvon var at jeg var trøtt og slapp hele tiden, Det var i å seg deilig å vere slapp. man er ganske annspent etter et angst annfall.

efexor. værste som har hendt meg, holdte på å svime av på jobb flere ganger. Angsten 3 dobblet seg og en dyp deppresjon fikk jeg etterpå.

 

Benzodiazepiner

Zopiclone har fungert godt mot angsten, kroppen slapper helt av etter 20-30min å alle bekymringer bare forsvinner. klarer fint å sove 12+ timer etter 1-2 sånne.

Sobril: Er den som fungerer best på meg. kan ta 1 stk når jeg kjenner angst eller depp er på vei å alikkevell fungere i hverdagen. Trenger ikke grue seg for å møte fremmede eller gå på butikken.

xanor: har jeg fått noen ganger å jeg syntes de fungerte hakket dårigere enn sobril

 

Så over til mitt spm. finnes det b-c preparater med liggnende virkning på angst\depp som Benzodiazepiner?

Skal til lege til uken så hadde vert kjekt visst noen har egne erfaringer på hva som fungerer og ikke fungerer som de vil dele

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan lite eller ingetning om slike depresjoner og om angst som det virker som du har, trådstarter. Men istedenfor å prøve ut tusen forskjellige typer dop for å dempe det vonde, ville det ikke vært en idé å finne roten til probleme dine (om det fins noen) og drepe kilden på en eller annen måte? Det kan så klart være du holder på med dette allerede. Men slik jeg ser det har det jo lite å si hvilket dop du bruker, det vil være kjipt om du må bruke dette dopet resten av livet. Det beste ville jo vært om du slapp å bruke noe :D Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Rivotil fungerer meget bra når du trenger å roe deg ned. Fungerer også meget godt til å sove på(kommer ann på dosen). Halveringstiden på Rivotril er på ca 12-15 timer.

 

 

Risperdal, også kalt Risperidon i Norge, fungerer også meget bra mot depresjon. - vil kunne påstå at det er noe av det beste jeg har gått på. (har en lang livs-erfaring innen depresjon, angst og medisiner)

 

 

 

Disse to kan du snakke med legen din om.

 

 

 

Hvorfor du er deprimert kan være det samme, med mindre du ønsker og dele det med oss.

 

 

PM meg hvis det skulle være noe du hadde på hjertet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Angst og deppresjon_*

Hei.

Har vært uten nett noen dager.

 

Har tidligere gått til samtale terapi uten at jeg syntes det hjalp noe serlig.

Hvorfor jeg har deppresjon? Jeg personlig tror det kommer mye av at jeg har angst meste parten av dagen, Serlig om kveldene og natten.

 

Hvorfor jeg har angst? Det skulle jeg og likt å vite svaret på. Kjenner jeg får en sykt uro i kroppen som jeg ikke klarer å kontrollere. Innerst inne vet jeg at angst ikke er dødelig, Men til tider kjennes det slikt når man sitter med 150-160 i hvile puls. Har slitt i 9-10 år med høyt blodtrykk, Har tatt dette opp med lege men de skylder bare på angsten.

Om det er angst eller andre ting som forårsaker det spiller vell liten trille, usunt er det uansett å gå med 170 i overtrykk hele tiden.

 

I min familie har vi hatt endel hjerte problemer + slag og hjerneblødning i ung alder(40-50 år).

Mye av min bekymring ligger vell der.

 

Sliter også endel med økonomien etter et bilkjøp jeg gjorde for noen år siden. Var i fast jobb så tok opp lån får å kjøpe bilen. Fikk sparken fra jobben 3 mnd etter bilkjøpet på grunn av mye fravær, Dum som jeg var gikk jeg ikke å sykemeldte meg når jeg ikke klarte å gå på jobb. Etter dette har ting bare ballet på seg å sitter i dag med en gjeld på 250000+++

 

Det høres ikke så skrekkelig mye ut, Men tipper det er 15 forskjellige kreditorer som skal tyne meg for penger jeg ikke har.

 

Liker ikke tanken på å ta piller for å kunne fungere som et normalt menneske, Men ser ingen andre utveier når psykolog ikke hjelper. Eneste bekymring er at pillene ikke fungerer på meg, Har prøvd endel allerede uten at det har hjulpet.

Lenke til kommentar

Som Isbilen seier, er faktisk trening særdeles viktig.

Men hugs at dette handler om psyken din. Har du ei tru på at det ikkje kjem til å fungere, kjem det ikkje til å gjere det heller. Det handler til sjuende sist om kva du tenkjer, og korleis du gjer.

Gjer ei forandring, bestem deg for at du vil vekk. For det skaper ei viss tryggheit å vere deprimert. Iallefall gjorde det for meg. Når eg først bestemte meg for å komme ut, forandre meg, legge om ein tankegang eg hadde hatt i mange år, slo angsten verkeleg inn. Men det blir betre!

Tabeletter fikser ikkje noko, det gir deg berre eit spark bak. Samen med samtaleterapi kan det hjelpe deg, då ein plutseleg finner meir energi til å byrje om att. Vil anbefale deg å lese "Lykketyvene", samt prøve terapi (igjen). Bli ny - kanskje det er det du frykter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...