Gå til innhold

Kjøp av ny maskin, ok oppsett?

Anbefalte innlegg

(hvis du synes dette ser ut som mye og ikke gidder å lese alt kan du hoppe ned til der det står konklusjon)

hei, maskinen jeg har nå begynner å bli litt gammel og oppstår en god del problemer etter som årene går. har derfor satt i gang med å se etter en ny. jeg satser på å bygge en maskin selv.

Hva maskinen skal brukes til:

den skal brukes til henholdsvis gaming, men også til redigering av bilder/video/lyd i photoshop/premiere/soundbooth (adobe)(på hobby nivå)

Skal maskinen overklokkes

dette var noen av grunnene til at jeg kjøpte intel i7-860 og med denne cpu kjøleren til Noctua. så kan jeg klokke denne i stede for å betale 2000 mer for en som allerede er klokket.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

som jeg har satt opp så satser jeg i øyeblikket på å kjøpe en Intel basert maskin. med de komponentene som er satt opp i listen under:

jeg har sett litt på forskjellige sider:

Komplett

Amentio

mpx (dårlig utvalg så sluttet å se her ganske fort)

dustinhome(tok akkurat en tit her, det er en del ting de ikke har som jeg vil ha. men billige er de :))

kategori..................navn

cpu kjøler................Noctua NH-D14 CPU Kjøler (komplett | amentio)

Motherboard...........MSI P55-GD80, P55, Socket-1156, DDR3 (Komplett | Amentio)

RAM........................Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 (Komplett | Amentio)

CPU........................Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 (Komplett | Amenio)

Skjerm kort.............XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (Komplett | Amentio)

Harddisk................Western Digital Caviar® Black™ 640GB (Komplett | Amentio)

Harddisk................WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA (Komplett | Amentio)

kabinett.................Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort (Komplett | Amentio)

cd/dvd spiller..........Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S (Komplett | Amentio)

mus.........................Logitech MX518 Optical Mouse (Komplett | Amentio)

Power supply...........Corsair HX 850W PSU (Komplett | Amentio)

minnekort leser........USB2 multikortleser 3.5" sort (Komplett | Amentio)

vifter 120..................Zalman 120mm Vifte Sort (Komplett | Amentio)

(Windows 7 64-bit, har fra før av)

total prisene når jeg sjekket i dag (09.01.2001)

komlett: 15375

Amentio: 14662

dette er kun for selve komponentene, og ikke inkludert frakt.

andres erfaringer?

her er det jeg har satt opp og har pratet med none andre som også er datakyndige og er litt mere hardware fokusert enn det jeg er :p de har hjulpet meg en god deg og jeg har byttet none deler etter hvert...

men jeg tenkte jeg skulle poste her før jeg kjøpte den. og lurte på om det var noen her som har hatt noen erfaring (bra eller dårlig) med Amentio spesielt men også med komplett så klart :)

er det noen av disse delene som absolutt ikke er å anbefale så takker jeg for svar innen det temaet.

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

jeg har alt annet utstyr som jeg trenger, så det er bare det jeg har satt opp som jeg tar utgangspunkt i, har akkurat fått meg nytt tastatur og har 2 skjermer fra før (har ikke råd til å oppgradere til de jeg vil ha akkurat nå :p)

har også sett litt etter det men ikke funnet noe konkret svar. men jeg regner med at 5870 (skjermkortene) burde passe fint i dette HAF922 kabinettet, men hvis jeg tar feil, eller om det er noe annet som over hodet ikke passer så takker jeg for advarsler

Konklusjon

i bunn og grunn så ser jeg etter svar på om dette er et godt oppsett som greier å dra det meste og at alt sammen passer i dette HAF922 kabinettet og om noen har hatt noen spesielle brukererfaringer med både butikkene og/eller delene som jeg har satt opp. og evt. hvis det heller er noen andre nett shopper/deler som er å anbefale utenom dette som jeg har satt opp.

takker på forhånd for alle svar, har du noen formening om oppsetter godt eller ikke så tar jeg i mot alle svar med takk, men vennligst ikke noe usaklig (spam) takk :)

MvH

Kniferr

ps: har ikke hatt tid til å sjekke alle linkene all den tid kl er 1 når jeg poster dette, og jeg er trøtt. men skal se på det i "morra" :)

edit: lagt til total priser.

eidt 2: lagt til mer info og ryddet litt.

Endret av Kniferr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...