Gå til innhold

Føre beholdningsendringer i regnskapet


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et DA foretak, og fører regnskapet selv. Fører regnskapet i et T-konto basert Excel regneark.

 

Så er det slik at jeg alltid har slitt litt med dette med varelager kontoen. Altså, hva man skal gjøre regnskapsmessig når man får varer inn på lager, og når man tar vareopptelling/korrigering.

 

Altså hva gjør jeg i regnskapet når f.eks:

 

- Vi kjøper inn varer for 10.000kr eksl mva?

 

- Om sum varer fra vareopptelling er på 5000kr?

 

 

 

Jeg har ihvertfall lært at vareopptelling/korrigering av lager skal føres debet varekjøp og kredit varelager. Men da øker jo varekjøp kontoen med et kunstig høyt tall? Så dette har jeg ikke forstått helt enda.. Setter pris på om noen kan hjelpe meg her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ihvertfall lært at vareopptelling/korrigering av lager skal føres debet varekjøp og kredit varelager. Men da øker jo varekjøp kontoen med et kunstig høyt tall? Så dette har jeg ikke forstått helt enda.. Setter pris på om noen kan hjelpe meg her! :)

 

Siterer meg selv fra en annen tråd:

 

Varelagerkonto føres det vanligvis ikke mot fortløpende gjennom året, saldo på denne avstemmes mot verdi av varelager (etter varetelling) ved hvert årsskifte, slik:

 

Debet 1460 Varelager 10.000kr

Kredit 4390 Beholdningsendring innkjøpte varer for videresalg 10.000kr

(Dette betyr i praksis at verdi på varelager har økt med 10.000kr siden forrige telling, om verdien er lavere og lageret mindre føres dette på samme måte, bare at debet&kredit byttes om)

 

Når du kjøper inn varer, så føres dette på konto 4300 "Innkjøp av varer for videresalg" uten å blande inn varelagerkonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...