Gå til innhold

Skaleringsproblem med Samsung Syncmaster 2233rz

artieboy

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg fikk min nye Samsung Syncmaster 2233rz igår og siden det har jeg hatt problem med å skalere den til å bli 4:3 i cs 1.6, slik at jeg får de svarte kantene på sidene(bruke 19" ingame). Skjermkortet mitt er Asus GeForce 8800GTX 768MB, så det er kompatibelt med skjermen mtp. å kjøre 120hz i alle oppløsninger. Jeg har installert skjermdrivers og prøvd mange ulike skjermkort-drivers. Det som skjer er at når jeg velger "Use Nvidia scaling with fixed-aspect ratio" inne på nVIDIA controlpanel, så tilbakestiller den seg til "nVIDIA scaling" eller hva det nå heter etter at jeg har startet cs 1.6.

Jeg leste litt rundt på forskjellige forums og så at det var mange som hadde det samme problemet. Jeg leste at de fikset det ved å installere eldre drivers mtp. at det var en bug med de nye som gjorde at når man trykket på skaleringsvalget, så tilbakestilte den seg. Jeg hadde ikke nyeste drivers på forhånd, så jeg stusset litt på hvorfor det ikke funket. Alikevel så har jeg prøvd 4 forskjellige drivers nå, alt fra den helt nyeste til litt eldre, men får samme problemet uansett. Det funker å skalere om jeg bruker samme oppløsning i windows som i cs 1.6 (800x600). Det er den eneste gangen jeg har fått til å skalere skjermen inne i spillet. Men jeg vil ha 16:3 oppløsningen 1680x1050 (elns, husker ikke maks oppløsning i hodet atm, mtp at jeg er på skolen), og 640x480 i cs, skalert.

Jeg sjekket også skjerminstillingene, og der kunne man ikke velge skalering på selve menyen som man kan med mange andre lcd-skjermer (f.eks min gamle Samsung Syncmaster T220). Det eneste man kunne velge på "Image Size" var "auto" eller "wide", men det hjalp ikke og velge "auto" heller.

Så det jeg lurer på er om noen vet hvordan jeg kan fikse dette, eller vet hvilke drivers jeg kan prøve som kan funke? Som sagt tidligere, så har jeg Asus GeForce 8800GTX 768MB, om dette skulle ha noe å si for hvilke drivers som kan funke etc.

Har prøvd disse driverene:

186.18

190.56

191.07

195.62

Takker så mye på forhånd :-)

EDIT:

Leste i releasenotes i en del av driverene nå, og la merke til dette under bugs som ikke er fikset enda:

"GeForce 8800 GTX: Flat panel scaling control is unavailable when the display

resolution is less than 1920x1440. [501230]"

Vil det si at jeg må vente til de har fiksa det, eller er det en annen mulighet for å få fikset?

Endret av artieboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du må vente lenge for at de skal fikse det. Har ikke fått det til å fungere enda på mitt 8800GTS utenom i XP.. Men vis jeg kjører skjermen på 75hz som den støtter i 800x600 blir det fortsatt strekt. Men det ordner seg vis jeg setter den på 60hz...

Tror du må ned i 96.xx drivere for at det skal fungere.

Men får du ikke aspect ratio fixen i skjermen til å fungere? Har tenkt å kjøpe denne skjermen selv, men har lyst å vite om dette fungerer. Prøv å installere programmene som du får meg skjermen og se om det er noe funksjoner i dem slik at du kan få slike svarte barer på siden av skjermen når du bruker 4:3 oppløsninger. Vet at det er umulig å spille 1.6 i oppløsninger større en 800x600 :p

Endret av amish
Lenke til kommentar
Tror nok du må vente lenge for at de skal fikse det. Har ikke fått det til å fungere enda på mitt 8800GTS utenom i XP.. Men vis jeg kjører skjermen på 75hz som den støtter i 800x600 blir det fortsatt strekt. Men det ordner seg vis jeg setter den på 60hz...

Tror du må ned i 96.xx drivere for at det skal fungere.

Men får du ikke aspect ratio fixen i skjermen til å fungere? Har tenkt å kjøpe denne skjermen selv, men har lyst å vite om dette fungerer. Prøv å installere programmene som du får meg skjermen og se om det er noe funksjoner i dem slik at du kan få slike svarte barer på siden av skjermen når du bruker 4:3 oppløsninger. Vet at det er umulig å spille 1.6 i oppløsninger større en 800x600 :p

Jeg har XP, og får det ikke til å fungere der heller. Nope, aspect ratio fixen funker ikke. Som det står i det jeg kopierte fra releasenotes, så ser det ut som det bare gjelder mitt skjermkort (8800GTX), så jeg tror ikke det blir noe problem for deg om du bestiller skjermen :) Har prøvd å installere programmene som følger med skjermen og prøvd å se i menyen på selve skjermen, slik som jeg skrev her:

Jeg sjekket også skjerminstillingene, og der kunne man ikke velge skalering på selve menyen som man kan med mange andre lcd-skjermer (f.eks min gamle Samsung Syncmaster T220). Det eneste man kunne velge på "Image Size" var "auto" eller "wide", men det hjalp ikke og velge "auto" heller.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...