Detonade Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nyttårsaften var jeg på min selvbygde datamaskin, og alt fungerte helt finfint. Men så når jeg prøvde å skru dn på igjen neste dag blir jeg møtt av "reboot and select proper boot device". Nå har jeg prøvd ALT jeg har av datakunnskaper, men ingenting hjelper... Jeg har skiftet alle kablene som har med harddisken å gjøre, samt rulert på de 4 sataportene jeg har. Den oppdager cd/DVD'n min lekende lett noe som er litt rart ( ettersom harddisken deler samme type kabler og innganger som cd/dvd'n). Jeg har også prøvd en annen harddisk men pc'n finner ikke den heller.. Harddisken lager de lydene den skal lage og høres helt frisk ut. Jeg har konkludert med at problemet mest sannsynlig ligger i BIOS. Hjelp! Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Nyttårsaften var jeg på min selvbygde datamaskin, og alt fungerte helt finfint. Men så når jeg prøvde å skru dn på igjen neste dag blir jeg møtt av "reboot and select proper boot device". Nå har jeg prøvd ALT jeg har av datakunnskaper, men ingenting hjelper... Jeg har skiftet alle kablene som har med harddisken å gjøre, samt rulert på de 4 sataportene jeg har. Den oppdager cd/DVD'n min lekende lett noe som er litt rart ( ettersom harddisken deler samme type kabler og innganger som cd/dvd'n). Jeg har også prøvd en annen harddisk men pc'n finner ikke den heller.. Harddisken lager de lydene den skal lage og høres helt frisk ut. Jeg har konkludert med at problemet mest sannsynlig ligger i BIOS. Hjelp! Hallo Sondre! Ta en kikk på setup, mulig du finner at noe står feil der? Start maskinen og hold delete knappen inne til setup kommer fram. Her finner du først oppsettet, dvs HD, dvd osv. I neste kan du se over boot alternativene. Hvem står oppført som start disk? Og hvis du har mange harddisker, da anbefaler jeg at du tar bort de som ikke er systemfiler i. Dra ut pwr kabelen til de diskene som du ikke trenger for å teste. Men dette må du gjøre mens maskinen er avslått og strømløs. Viktig! Når det så bare er en disk, så skulle det ikke være vanskelig å finne den i bios. Om du ikke ser noe der da, så tar du og slår av maskinen, fjerner linken til back up batteriet, eller om du har en bryter eller bridge, så løft, slå den av i 60 sekunder. Sett på igjen start opp og se om du får øye på disken i bios. Vennligst BmOnline Endret 4. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Detonade Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Takk for kjap svar! Jeg har prøvd og kikket litt i bios som du sa, men sitter fortsatt fast. I bios går jeg inn på Standard CMOS Features hvor jeg så får se de ulike tilkoblingene i SATA 1 til 6. Jeg har byttet om i alle mulige rekkefølger hvor den hver gang finner CDROM'n men aldri harddisken. Jeg har koblet harddisken til SATA1 men den finner ingenting i denne porten... Så over i Advanced BIOS Features - Boot Sequence ligger det bare nevnt 1st Boot Device: [cd/dvd:SM-TSST.C]. Det er ingen spor etter noen som helst harddisk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Symptomene tyder på en defekt disk. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Takk for kjap svar! Jeg har prøvd og kikket litt i bios som du sa, men sitter fortsatt fast. I bios går jeg inn på Standard CMOS Features hvor jeg så får se de ulike tilkoblingene i SATA 1 til 6. Jeg har byttet om i alle mulige rekkefølger hvor den hver gang finner CDROM'n men aldri harddisken. Jeg har koblet harddisken til SATA1 men den finner ingenting i denne porten... Så over i Advanced BIOS Features - Boot Sequence ligger det bare nevnt 1st Boot Device: [cd/dvd:SM-TSST.C]. Det er ingen spor etter noen som helst harddisk. Hei! Har du resatt bios? Enten du løfter av spenningen fra bacup batteriet i 60 sekunder, eller om du tar bort batteriet. Det batteriet sitter på HK, det er et knappsellbatteri. Ser ut som en enkrone som ligger flatt i HK. Ved siden av skal det stå en jumper, eller en bridge- som man kan løfte av for å resette bios. Hvis det har skjedd noe med bios, så kan det være feilen. NT loader... https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t579079.html Vennligst BmOnline ps: Når du har prøvd det også, da kan vi begynne å se på HD om den er kaputt. Endret 4. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kort sagt: om du ikke finner harddisken i BIOS og du har sjekket tilkobingen (og testet en annen port) så er det meget sansynlig at disken er død. En bios reset er alltids verdt å prøve, men det vil som regel bare kunn ha noen effekt dersom du har vært inne i bios og rotet, og slått av kontrolleren som disken er koblet til for eksempel. -Stigma Lenke til kommentar
Detonade Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Ja, nå har jeg resetta bios er par ganger, men det hjelper heller ikke... Har Bare hatt denne harddisken i underkant av ett år, så det forundrer meg om den skulle være defekt.. Jeg hadde det samme problemet for et halvt år siden, men det ordnet seg når jeg resatt bios.. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Ja, nå har jeg resetta bios er par ganger, men det hjelper heller ikke... Har Bare hatt denne harddisken i underkant av ett år, så det forundrer meg om den skulle være defekt.. Jeg hadde det samme problemet for et halvt år siden, men det ordnet seg når jeg resatt bios.. Heisann! Ja, ser hva du har funnet ut. Nå er det en siste test, men da bør du ha en annen maskin som går, slik at du kan henge den hardsisken din bakpå og se om du da vil finne den? Om den ikke dukker opp her, så kan det ha skjedd noe med den. Det finnes således noen verktøy å bruke for å teste den mens den "henger" i en annen pc. Da ved hjelp av et dos program som du kan installere på en 1/4 diskett. Den må være bootable. Har laget en slik veiledning på denne siden: Her kan du laste ned et disk test program. Last det ned på en maskin som virker. Så kopler du den hd som du har problem med, la oss si at du kopler den til en maskin som har 2 hd fra før, da kan du hekte av den ene og sette denne som du ikke finner ut av på denne plassen. Så kjører du dette fix test programmet, som vil fortelle deg om hva som er feil. Du må notere ned type hd, antall sektorer, størrelse og cyl. http://www.hitachigst.com/hdd/technolo/dft/dft.htm Når du har sjekket harddisken, så får du beskjed om det er feil på den, og eller der fins boot sektor på den. Dette programmet kjører sannsynligvis dos. Men det gjør ingenting, du kan installere det på en 1/4 diskett som bootable. Sett disketten i din maskin når du har hektet den hd som er feil på. Da kan du starte opp maskinen mens disketten står i floppy stasjonen- så vil den starte opp hd test programmet. Metoden å lage en bootable diskett finner du på min datamaskin. Høyreklikk diskettikonet. Slik oppretter du en oppstartsdiskett for MS-DOS Oppstartsdisketten for MS-DOS lar deg starte i MS-DOS. Sett en diskett i diskettstasjonen på datamaskinen. Åpne Min datamaskin, og velg deretter diskettstasjonen. På Fil-menyen peker du på navnet til diskettstasjonen og klikker Formater. Under Formateringsalternativer klikker du Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS. Klikk Start. Viktig! Når du oppretter en oppstartsdiskett for MS-DOS, slettes all informasjon på disketten. Obs! Hvis du vil åpne Min datamaskin, klikker du Start, og deretter klikker du Min datamaskin. Oppstartsdisketten for MS-DOS lar bare systemet starte i en MS-DOS-ledetekst. Her er en link til info om HD for XP og Vista. http://www.seagate.com/www/en-us/support/t...ing_assistance/ BmOnline ps: I testen får du beskjed om å taste inn antall syl, sektorer og størrelse, samt type disk. Typenr står på den. (serienr.) Endret 4. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Detonade Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 En liten oppdatering: ettersom jeg ikke har noen annen stasjonær pc å koble harddisken til, koblet jeg heller en harddisk jeg vet fungerer til pc'n.. Dette resulterte i at pc'n mystisk nok bruker lengere tid på å komme seg igjennom alt som skjer før den booter fra harddisken (altså MÅ den ha følt harddisken på en eller annen måte).. Men til resultat får jeg akkurat samme beskjed som før!!! Kan det kanskje ha noe med strømmforsyningen å gjøre? Mottar kanskje harddiskene for lite strøm? Gud dette begynner å gå meg på nervene!!!!! Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) En liten oppdatering:ettersom jeg ikke har noen annen stasjonær pc å koble harddisken til, koblet jeg heller en harddisk jeg vet fungerer til pc'n.. Dette resulterte i at pc'n mystisk nok bruker lengere tid på å komme seg igjennom alt som skjer før den booter fra harddisken (altså MÅ den ha følt harddisken på en eller annen måte).. Men til resultat får jeg akkurat samme beskjed som før!!! Kan det kanskje ha noe med strømmforsyningen å gjøre? Mottar kanskje harddiskene for lite strøm? Gud dette begynner å gå meg på nervene!!!!! Hallo Sondre. Har du koblet fra de hardiskene som ikke har systemfilene? At du bare har 1 harddisk koplet opp og at den blir å se i bios? Har du prøvd det? Og så disabler du pci slot boot priority i bios. Vennligst BmOnline Endret 10. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Detonade Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ja, det har jeg gjort. Men nå har jeg sannsynligvis også oppdaget problemet.. Fordyp deg i denne linken, så skjønner du at Seagate barracuda 7200.11 har et "lite" problem. http://news.cnet.com/seagate-fixes-7200.11...when-it-doesnt/ Takk for all hjelp så langt! Edit: by man_w_balls January 21, 2009 6:37 PM PST Man, I got one of those recently... it's the ST3500320AS model with firmware SD15 It's been working great for about a month now, no problems whatsoever. What sort of issues should I be looking for? Like thisReply to this comment by jaykay_rus January 21, 2009 11:09 PM PST man_w_balls In some of the techie forums it's been posted that the problems occur when the disk activity log file hits exactly 320 entries at the same time that the disk is booted. Thereafter the drive is not accessible and reports a size of 0kb. This is a firmware issue which Seagate are working to resolve; but as noted in the above report the data on the drive is intact and is not affected. If your drive is working OK now, the best advice is to keep it powered up, for the next few days, until a validated firmware revision is issued by Seagate. On the Seagate website you can register, by email, to receive the firmware revision specific for your drive - you don't need to send the drive back to Seagate. Endret 10. januar 2010 av Sondre1123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå