Smågal Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Ja, ros, kritikk og diskusjon rundt formasjon vil fra nå av foregå her. Har diskutert til det grønne med kompiser om sommer-sagen om Barry,Alonso,Downing osv. Min teori om dette er at Rafa ønsket å spille en 3-5-2 formasjon. Som vi har vært inne på tildigere i TiA. Jeg tror Rafa ville ha Keane bare dersom han fikk Barry(førstevalg) eller Downing(andrevalg), evt begge to. Men kjøpet ble presset gjennom av Parry. Vi kunne altså stilt med følgende Carra-Skrtel-Agger Downing-Mascherano-Alonso-Gerrard-Barry Torres-Keane Men vi vet alle hvordan det endte. Bakdelen med en slik oppstilling er at det blir etterlatt rom på sidene og litt risky defansivt. Så det er kanskje ikke helt Rafa-style, men det er hva jeg (vil? ) tro om saken. Mye har manglet i år. Kanskje spessielt vinger, breddeholdere. Vi er flinke til å ligge og trille ball og vente ut motstanderen og på den måten lage rom. Men når de rommene kommer, må de gripest. Det har ikke vært tilfelle. Vi søker derimot altfor ofte inn mot midt, sakte. Det går ALT for sakte. Dermed rekker motstanderene å skyve over og tette rom. Skal vi faktisk greie å overmanne motstanderene må det skje med fart og presisjon. Det blir UANSETT ikke tilfelle med Lucas og Mascherano. Her har vi lidd noe enormt. En kan gjerne argumentere for den lille utviklingen Lucas har hatt siden i fjor, men det sier mer om på hvilket nivå han var på da. Jeg lurer på hva vi skal klassifisere Lucas som, offansiv eller defansiv? Spilte ikke han i en offansiv rolle før han kom hit? Og har ikke han uttalt(fritt fra minne) at han trivest best som en offansiv spilller? Likevel er han best når han spiller i en Masche-rolle, og det by a landslide. Likevel sliter jeg med å se potensialet. Mot reading, et drittlag(ja kontra oss), gjorde han hva? Èn god takling tror jeg, og en fatal markeringsfeil på baklengsmålet. Det symboliserer og oppsummerer sesongen for min del. Skriv gjerne de eventyrene dere vil, vri og vend på fakta til dere blir grønne. Men til syvende og sist er han den direkte erstatteren for Alonso denne sesongen. Det er selvfølgelig ikke Lucas sin feil, jeg for min del forsvarte Lucas for en stund tilbake siden, (sikkert få som tror meg etter mine siste "utbrudd" og uttalelser mot Lucas, men det er ikke værre en å bla i TiA litt så ligger det der). Jeg "hater" ikke Lucas, men jeg ønsker bare at han ikke skal spille. Men akk, nå sporer vi av her og konkluderer med at det er Rafa sin feil. Bruken av Torres, eller Torres i år har ikke vært som før. Han er oftere dypere og henter ball, når han blir feilvendt vet han ikke hva han skal gjøre, eller rettere sagt, kanskje, han har ikke alternativer. Han må gjøre det selv. Bevegelse og aggrisivitet i angrep? Helt dødt fra de andre. Her skal Gerrard,Benny,Kuyt, osv være hjelpere for han. Spessielt Gerrard, men alle har spilt uforståelig dårlig. Vi har vel rundet 20 baklengs i PL, 20 baklengs på dødball altså. Intet annet en imponerende. Men sonemarkering, hva mener dere? Burde vi praktisere mann-mann? Det som er med sonemarkering er at motstanderene rett og slett får velge sin 'markerer'. Vi såg det i kampen mot Villa feks nylig. Carew la seg på Lucas hele tiden. Og det gir jo en stor fordel for motstanderene å kunne drive på slik. Vi utspillt hver gang det kommer en stuss og ballen havner et annet sted i boksen. Da blir samtlige spillere passive, stående å se på hverandre og når motstanderne river seg fri, bruker vi de ulovlige tidelene på å tenke på hvem som er i 'min' sone. Savner også et spillemønster. Alt i år offansivt har gått på lykke og from. Det går så j**** tregt på midten med oss. Vår sentrale midtbane vil så gjerne bruke 5-6 touch istedetfor 1, kanskje 2 touch. Sier seg selv at det er vanskelig å få noe flyt i spillet da. Det siste jeg vil nevne som har manglet i år er 2 ting. Jamie Carragher og Steven Gerrard. Skyllebøttene fra Carragher har uteblitt(kanskje fordi han har vært dårlig selv?), og Captain Fantastic - som ikke lenger tar ansvar. Hmm, legger merke til at dobbeltimen med matte er over og jeg ikke har blitt noe klokere. Skulle skjerpe meg til nyåret men. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Bruken av Torres, eller Torres i år har ikke vært som før. Han er oftere dypere og henter ball, når han blir feilvendt vet han ikke hva han skal gjøre, eller rettere sagt, kanskje, han har ikke alternativer. Han må gjøre det selv. Bevegelse og aggrisivitet i angrep? Helt dødt fra de andre. Her skal Gerrard,Benny,Kuyt, osv være hjelpere for han. Spessielt Gerrard, men alle har spilt uforståelig dårlig. Dette mener jeg helt klart er av mangel på en Alonso/kreativ midtbanespiller. Som du sier, Masche og Lucas funker absolutt ikke sammen at all, de er altfor like og ingen av dem eier noe som helst som er verdt noe offensivt. Derfor må Gerrard ned å hente ball og ligger MYE lenger bak på banen enn vi så i fjor for eksempel da Xabi hadde kontroll og lå å strødde krempasninger framover. Og med det mister vi med en gang linken Gerrard og Torres hadde i fjor. For ikke å snakke om kantene. Husveggen min tar i mot ballen bedre enn Kuyt noensinne har gjort, har vært totalt elendig denne sesongen. Og nå skulle jeg begynne på venstrekanten, men hvem faen er det egentlig som spiller på venstresida? Riera er det ikke, for han har vært skada hele sesongen omtrent. Babel er det ikke, for han er Rafa for feig til å bruke. La meg tenke, jo det er Aurelio det. Say no more. Bønna har vel også vært et innslag på kant i ny og ne dog. Så med fravær av en offensiv sentral midt og kanter som faktisk klarer å gjøre jobben sin, blir all den offensive jobben opp til Gerrard og Torres, og det blir rett og slett for mye for de to alene. Allikevel har Torres 12 mål på 15 kamper i ligaen. Vil si det er jævlig imponerende med tanke på hvor inni helvetes dårlig laget har spilt i år. Har et ørlite snev av håp om at ting vil bli bedre om Aqui klarer å komme seg i kampform og gjøre sakene sine bra (noe vi neppe får se denne sesongen, men har troa på han som jeg har sagt 100 ganger). For da kommer Gerrard til sin rett, så kommer Torres til sin rett, så begynner målene å komme, så vinner vi kamper, så stiger selvtilliten og moralen, så begynner Kuyt og resten av gjengen å spille som de skal, så har vi det gående. Bare synd det er altfor sent, om det i det hele tatt skjer, eller om det blir med drømmen og Europa League også neste år. Kan vel i bunn og grunn oppsumeres med at det er ikke formasjonen som det er noe galt med, men bruken av to altfor like sentrale midtbanespillere uten fnugg av offensive gen i kroppen som ødelegger for resten av laget. Det må eventuellt tilpasses slik at det faktisk passer med hverandre. Klokka er snart 5 og jeg burde legge meg. Var noe her feil har jeg noe å skylde på hvertfall. Lenke til kommentar
Smågal Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Kan vel i bunn og grunn oppsumeres med at det er ikke formasjonen som det er noe galt med, men bruken av to altfor like sentrale midtbanespillere uten fnugg av offensive gen i kroppen som ødelegger for resten av laget. Det må eventuellt tilpasses slik at det faktisk passer med hverandre. Ja, vi er grunnleggende enig i det meste, men når situasjonen er slik den er på sentral midt burde det kanskje være aktuelt å legge om formasjonen så vi slipper å lide oss gjennom enda flere kamper med masche+lucas i tospann. ..Og nå som Johnson er ute i flere måneder og degen er på vei ut - Kan det da være aktuelt å legge om? Eller vil Rafa gamble med Darby på HB? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå