Gå til innhold

[Løst]Har satt opp handleliste til gaming PC til 6k, trenger litt tips og råd

Anbefalte innlegg

Etter lang intern debatt har jeg bestemt meg for å kjøpe en stasjonær PC. Den skal hovedsakelig brukes til gaming og å se film. Jeg vil at den skal kunne kjøre spill som Dragon Age, Anno 1404, kanskje Oblivion o.l. på høyest mulig ytelse, men er egentlig ikke kresen da jeg er vant til å spille alle spill på lavest grafikk og være fornøyd så lenge det ikke lagger.

Jeg har lest flere poster og guider og har kommet fram til et oppsett som jeg tror er ok, men vil gjerne ha litt tilbakemeldinger før jeg kjøper.

Jeg trenger ikke skjerm, OS, mus eller tastatur, eller høyttalere. Hvis noen har et godt forslag til et bra, men rimelig (helst under 1000-lappen) gaming tastatur, tas det imot med takk, men MÅ ikke ha det.

Jeg skal forøvrig ikke overclocke, men kanskje det er lurt å ha mulighet til å kjøre CF en vakker dag... men hvis det ikke funker med dette oppsettet, og koster ekstra å få, er det ikke interessant (gnien).

Har satt opp et forslag på Dustinhome. Det er AMD basert og ment å kunne kjøre et HD 5770 (forhåpentligvis).

Oppsett 6189,-:

Antec 300 Midtower - 449,-

Cooler Master Silent Pro ATX12V 2.3 500W - 639,-

Samsung Spinpoint F3 500GB - 439,-

ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX - 1039,-

AMD Athlon II X4 620 - 729,-

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 - 879,-

Samsung SH-S223B DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA - 189,-

XFX RADEON HD5770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - 1319,-

LINKSYS WIRELESS-N PCI ADAPTER WITH DUAL-BAND - 389,- (Ingen erfaring med nettverkskort egentlig, noen som vet om dette duger?)

Og fordi jeg regner med at det er nyttig:

Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse - 69,-

Deltaco ESD Armledsband - antistatisk håndleddbånd - 49,-

Regner med at dette burde være greit, eller er det noe jeg har oversett? Lurer også på om jeg kan spare inn noen kroner her og der uten å gå veldig mye ned på ytelsen. Tenker da spesielt på hovedkort/prosessor og ram. Har blant annet sett på

GIGABYTE GA-MA785GT-UD3H AM3 ATX (759,-) + AMD ATHLON II X3 435 2.9GHZ 1.5MB SOCKET AM3 (629,-). Taper jeg mye ytelse på dette?

Lurer også litt på om et annet kabinett kan duge, gjerne billigere men så lite støyende som mulig. Siden Antec 300 ikke er på lager i øyeblikket. Noen tanker om f. eks. COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 333 ATX BLACK (309,-)?

Jeg vil gjerne kunne oppdatere PC'n hvis jeg føler for det, men kommer ikke til å prøve å ha det aller nyeste. Jeg er egentlig fornøyd så lenge jeg kan spille på høyere oppløsning enn 800x600 osv :p

Hvis du har noen tanker, vil jeg gjerne høre dem!

Endret av Cundou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg bare si at jeg kunne ønske jeg kunne klare å begrense meg slik som du gjør :)

Ellers er jo dette en knall-pc til ditt bruk og ser ut som et veldig bra setup.

Har ikke så mye å si på komponentene dine men ser du spør etter et greit gaming tastatur:

Razer Lycosa

Har dette selv... funker greit det. Kan selvsagt ikke sammenlignes med G15 osv, men jeg digger det. Går an å lage macroer osv visstnok.. men det har jeg aldri brydd meg med. Det jeg liker med dette tastaturet er mediaknappene og led på knappene som man kan skru av eller på. Jeg liker å game i mørket så da er det genialt med lys på tastaturet.

Edit: Dette tastaturet er forøvrig billigere på komplett. Ikke ofte man ser slikt..

Endret av d4fF
Lenke til kommentar

Takker for svar :!: Tror jeg traff ganske rett på ja, eneste jeg er litt i småtvil om nå er nok egentlig skjermkortet, i og med at et 4890 f. eks. yter bedre i spill, men trekker mer strøm og bråker mer (og ikke har støtte for DX11, men jeg ser ingen stor grunn til å ha det nå...). Samtidig tror jeg 5770 er MYE bedre enn det jeg er vant til, og det koster littegrann mindre.

pluss og minus med dem begge :hmm:

Men dersom jeg en dag bestemmer meg for å kjøre CF, passer strømforsyninga til det, eller blir den kanskje litt for liten?

Lenke til kommentar
Takker for svar :!: Tror jeg traff ganske rett på ja, eneste jeg er litt i småtvil om nå er nok egentlig skjermkortet, i og med at et 4890 f. eks. yter bedre i spill, men trekker mer strøm og bråker mer (og ikke har støtte for DX11, men jeg ser ingen stor grunn til å ha det nå...). Samtidig tror jeg 5770 er MYE bedre enn det jeg er vant til, og det koster littegrann mindre.

pluss og minus med dem begge :hmm:

Men dersom jeg en dag bestemmer meg for å kjøre CF, passer strømforsyninga til det, eller blir den kanskje litt for liten?

Tror nok strømforsyningen din ligger litt i grenseland for CF. Det er mulig det går siden det er svært skjeldent at hele systemet er maksimalt belastet. Søk på "PSU calculator"

på google og du kan sjekke hvor mye strøm systemet vil trenge.

Ellers hadde kanskje Antec sonata vært noe for deg. Det kabinettet skal være relativt stille og kommer med PSU. Det er ikke mange kronene du sparer, men det blir fremdeles billigere enn å kjøpe kabinett og PSU seperat. Antec er også kjent for å lage kvalitet PSU og har et bedre rykte på PSUene enn Cooler Master.

http://www.dustinhome.no/pd_5010110383.aspx

Lenke til kommentar

Du kan trygt skifte til et 790x hovedkort, har samme funksjoner, men ikke integrert grafikk, derved litt billigere, jeg vill ha sedd etter gigabyte 790x ta, det har usb 3.0 og sata6, men vet bare at amentitio og komplett fører disse, koster 950-999, og er et bedre hk valg. Og nåre det gjelder psu, ville jeg valgt antech true power 550w eller corsiar 550w. begge er rimeligere en coolermater 500w, det skal holde til cd av 5770.

Lenke til kommentar

Jeg er på langt nær noen ekspert, men er ute etter nøyaktig samme PC som deg og til de samme bruksområdene som deg. Jeg har heller ikke tenkt å overklokke, men vurderer også CF på sikt. Selv sitter jeg nå på en Pentium 4, så jeg er heller ikke bortskjemt med god grafikk..

Etter å ha sjekket rundt på dette forumet, er dette oppsettet jeg (foreløpig) har havnet ut med hos Dustin (alt er reg. som på lager i dag):

DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) -849,25,-

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA – 189,-

ANTEC MIDTOWER THREE HUNDRED ATX BLACK – 449,-

AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX – 1 449,-

SAPPHIRE RADEON HD5770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP – 1 269,-

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB – 639,-

ANTEC TRUEPOWER 550W – 539,-

GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 ATX – 959,-

Totalt: 6 342,25 (eks frakt)

Som deg har jeg vurdert frem og tilbake ift 5770 og 4890, og har til slutt havnet på 5770 (med CF på sikt).

Har større disk og kraftigere prosessor i dette oppsettet, men vet ikke helt om 965 prosessor er overkill.

Kjenner ikke så godt til kabinettet, annet enn at jeg har sett det anbefalt på forumet.

Jeg kjører med kablet nettilkobling og har derfor ikke tatt med trådløskort.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar

Bygde også tilsvarende pc til lillebror i julegave. Hadde riktig nok hovedkort med 785g og dermed ikke noe eget skjermkort (det får han kjøpe selv). Valgte også Corsair 650TX, men den strømforsyningen du har valgt er sikkert helt fin. Jeg ville ha ventet på Antec 300, da jeg likte det veldig godt.

Lenke til kommentar

Dustin har denne Corsair 650W til 719,- (+ 80,-) og den ville jeg tatt.

Prosessortypen Athlon II Quad 630 er et lite ytelsesmonster ut i fra det jeg har sett av tester. Dersom du ikke ønsker å legge til nye 300,- for å få en phenom II Quad (945 modellen) så synes jeg den du har velgt er flott. Jeg tviler på at den blir noe flaskehals i nærmeste fremtid - og når du skal oppgradere om noen år, så hadde du sikkert skiftet ut prosessoren uansett valg som du tar i dag.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

@Cundou:

Meget bra budsjettoppsett. Skulle nesten tro at du har gått i skole hos enkelte.

Noen kjappe kommentarer.

1. HD 5770 i CF drar 390 Watt fra stikkontakten (i7 920 oppsett). Dvs at delene trekker ca 330 Watt fra PSU. En 550 Watt PSU har da 220 Watt å gå på, noen som holder. Men samtidig er ikke 80 kr særlig mye, så for den prisforskjellen er det verdt å gå for 100 Watt ekstra. Men 550 Watt holder.

2. Enig med Osse i at du bør gå for et 790X kort og ikke et 790GX kort. Du sparer litt.

Men totalt sett meget bra og velfundert oppsett.

Lenke til kommentar

Igjen vil jeg takke for flotte, informerende svar! Jeg er veldig fristet til å holde meg til hovedkortet jeg har valgt fordi jeg gjerne vil beholde det så lenge som mulig, men samtidig tror jeg også det lønner seg mer å legge penger i kabinett + strømforsyning. Om jeg venter til neste lønning har jeg kanskje råd til begge deler, men jeg har i grunn bare satt av 6k til dette, så da tror jeg at det blir slik:

Oppsett 6189,- (ble samme pris med forandringene :p):

Antec 300 Midtower - 449,-

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V - 719,-

Samsung Spinpoint F3 500GB - 439,-

GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 ATX - 959,- (fant ingen tester av dette i raskt søk, men fant heller ingen negative ting)

AMD Athlon II X4 620 - 729,-

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 - 879,-

Samsung SH-S223B DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA - 189,-

XFX RADEON HD5770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - 1319,-

LINKSYS WIRELESS-N PCI ADAPTER WITH DUAL-BAND - 389,-

Er det i det hele tatt noe å vinne på å beholde ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX jeg først valgte? Eller er forskjellen bare integrert grafikk? (har lest på dem begge, men er ikke sikker selv)

Alternativet som jeg så litt på var å beholde ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX men bytte ut PSU og kabinett med ANTEC MIDTOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W (ble da totalt 6060,-)

Men siden flere her anbefaler litt større PSU mtp mulig CF (og fordi en større PSU kanskje kan holde til en mulig oppdatering senere og), la jeg det på hylla. Hvis ingen har flere innspill på dette, blir det til å kjøpe det oppsettet som jeg listet her.

Tusen takk for hjelpen, tenker nok jeg bestiller i morgen kveld med mindre jeg får noen nye innspill som får meg til å tenke hardt :)

Lenke til kommentar

Tok en ekstra titt på hovedkortet som jeg selv har i mitt eget oppsett postet lengre oppe.

For meg ser det ut som dette kortet(790XT-UD4P) ikke har USB 3.0 og 6 SATA. For å få dette må en velge 790XTA-UD4 eller 790XT-USB3. Kan ikke se at Dustin fører noen av disse kortene atm.

Andre må gjerne korrigere meg om de vet jeg tar feil.

Ellers synes jeg oppsettet ditt ser supert ut, og kommer til å havne på et tilnærmet likt oppsett selv (justert litt igjen på mitt).

Lenke til kommentar

oooh, har det kommet nytt! :grin: usb 3.0 ser jo hvertfall ut som noe man kanskje bør vurdere, men vet ikke om jeg egentlig får så mye praktisk nytte ut av det (enda). :hmm:

Takker! Nå har jeg lært meg veldig mye de siste dagene som jeg ikke visste, så føler meg ganske sikker på valget mitt nå. Så håper jeg bare at jeg klarer å sette det sammen uten å lage en katastrofe!

Off to buy me thinks! :!:

Lenke til kommentar

Hei, jeg tok en titt innom dette oppsettet fordi det passer prisklassen og behovene til meg.

Men jeg kom innom et lite problem da jeg skulle bestille. Hovedkortet er det ikke lengre mulig å få tak tror jeg..

Lurer på hvilke andre alternativer jeg da har. Gjerne et som er et par hakk billigere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...