Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

moms på digitale varer

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om man kan få kjøpt en del digitale varer per dags dato. Da snakker jeg spesielt om filmer, musikk og ikke minst spill. Men det jeg lurer på, hvordan vil politikerne og loven i fremtiden forholde seg til slik handel.

Et eksempel kan være 2 helt identiske spill.. den ene koster 600 på spacework, der staten tar 25% moms. Den andre kjøper du ved å laste den ned gjennom foreksempel steam for 300 kr, hvor du da unnvikler momsen.

Varene er jo idensitske, du får samme spillet.. En annen problemstilling her kan være toll på den digitale varen. Du har jo i praktisk talt importert varen i og med at serveren du lastet ned spillet fra kanskje ligger i USA eller aller mest sannsyndelig uten for Norges grenser..siden spillet kostet 300kr, så ligger den over 200 kroners grensa.

Noen som har noe formeninger?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også tenkt litt på denne problemstillingen. Sannsynligvis utgjør problemet enda ikke slike proposjoner at staten har giddet å gjøre noe med det. De har ingen mulighet for å gjøre noe med det, det eneste jeg kan se for meg at de en gang kan gjøre er krevet inn 23% på toppen av alle e-transaksjoner til nettsjapper i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg vet hverfall at problemstillingen er blitt tatt opp i flere land, men i norge er det ikke blitt nevnt en gang.

Kan hende det er fordi regjeringen hovedsakelig består av midelaldrende gubber som ikke en gang vet hvordan man skifter bakgrunnsbilde i windows.

Formin del håper jeg det forblir sånn.

Lenke til kommentar

For en stund siden (10-12 år) kjøpte jeg ett program som ble overført digitalt fra "utlandet", ringte tollvesnet og de bladde raskt opp i en bok og opplyste meg om at jeg måtte få forhandler til å sende en tom cd/kasett/diskett som tollvesenet skulle tolle inn for meg. Da de "måtte" ha en fysisk vare for å få gjort sitt. Nå var dette bare noe smågreier til ett par 100-lapper jeg skulle ha, så vi ble enige om at det ikke var nødvendig "å følge boka" (men at det da selvsagt ble på min risiko :roll: ). Har ikke hørt om noen endringer på området, så regner med det er "tom CD i posten"-metoden som gjelder enda...

Lenke til kommentar
Jeg vet hverfall at problemstillingen er blitt tatt opp i flere land, men i norge er det ikke blitt nevnt en gang.

Kan hende det er fordi regjeringen hovedsakelig består av midelaldrende gubber som ikke en gang vet hvordan man skifter bakgrunnsbilde i windows.

Formin del håper jeg det forblir sånn.

Problemstillingen ble tatt opp allerede for nærmere 10 år siden, i stortingssesjonen 2000-2001. Sjekk her, og på side 211-215 i dette dokumentet.

I Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) side 189 uttales at det utvidede tjenestebegrep i merverdiavgiftsloven § 2 innebærer at "produkter som omsettes digitalt, for eksempel omsetning av programvare over Internett, anses som omsetning av en tjeneste".

Departementet vil vise til at det nå foregår et omfattende internasjonalt

samarbeid i regi av OECD knyttet til merverdiavgift og elektronisk handel.

OECDs arbeid bygger på rammevilkår utarbeidet i OECDs ministerkonferanse

i Ottawa i 1998. Her er det enighet om at landene i forhold til merverdiKapittel

8 Ot.prp. nr. 2 215

Om lov om endringer i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift

avgift skal skattlegge internasjonale tjenester i det land hvor forbruket skjer,

med det formål å unngå dobbeltbeskatning eller ikke tilsiktet nullbeskatning.

Dette internasjonale samarbeidet har nok enten falt i fisk, eller går tregere enn WTO-forhandlingene...

Lenke til kommentar

Jeg sendte en henvendelse til skattekontoret for ca. 5 år siden og svaret da var at man som privatperson ikke er skyldig merverdiavgift for digitale tjenester(programvare kjøpt over Internett).

Utdrag fra svarbrev:

Avgiftsplikten gjelder for tjenester som kan fjernleveres. Med fjernlevering menes de tilfeller hvor utførelsen eller leveringen av tjenesten etter tjenestens art ikke eller vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted, jf forskrift nr 121 paragraf 1 tredje ledd annet punktum.

Det er i den forbindelse uttalt at digitale produkter levert over Internett vil anses som tjeneste og ikke varer. Videre er det uttalt at alle tjenester som kan leveres over Internett er tjenester som kan fjernleveres.

Videre er det et vilkår for avgiftsplikt at tjenesten leveres til næringsdrivende hjemmehørende i Norge, eller til stat, kommune eller institusjoner som drives av stat eller kommune. Nevnte bestemmelse gjelder således ikke for privatpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...