Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST!] Nybygd - start og stopp loop.

Anbefalte innlegg

Etter å ha oppgradert hoverkort, CPU, minne og CPU-kjøler i min stasjonære pc sliter jeg veldig med å få start på den igjen. Har satt sammen flere datamaskiner opp gjennom årene og som regel har alt gått problemfritt.

Problemet denne gangen er at etter alt var klart og montert prøver jeg å starte maskinen for første gang. Viftene spinner opp og så slår dataen seg av etter 1 sekund. Så slår den seg på igjen av seg selv og viftene spinner opp i 1 sekund, for så at dataen slår seg av igjen. Slik kan den stå og gå i loop så lenge den gidder, for å kvele den må jeg slå av bryteren bak på PSU.

Trodde først det var CPU kjølern som ikke hadde god nok kontakt slik at den ikke fikk kjøling, men etter å ha demontert og montert alt på nytt kan ikke det være problemet. Har også prøvd å starte med 1 minne brikke i forskjellige sloter og med forskjellige brikker, ingen forskjell.

PSU er 650w fra Antec som fungerte helt knirkefritt på mitt gamle oppsett, tror neppe det har tatt kvelden. Viften i PSU spinner også opp sammen med de andre når jeg prøver å fyre den.

Mitt nye oppsett er :

Asus P6T SE Motherboard

Intel Core i7 - 920

6GB Corsair 1600MHz Minne .. 1.65volt

Dette går på husfreden løs da jeg aldri har opplevd noe lignende tidligere. Kan det hende at CPU eller HK er kaputt?

d-link

Endret av d-link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har opplevd noen ganger at PSU og HK passer dårlig sammen - selv om de fungerer helt OK i andre kombinasjoner.

Hallo!

Der finnes noen pcu som må ha en viss belastning for at den skal starte. Mitt råd er at du tar en test med ei 12 Volt pære på ca 20 watt i en av de ledige hd ledningene. Slå på med denne lampen koplet til og se om maskinen vil starte.

Da du har gjort endringer, hvilke endringer gjorde du på hk?

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

har akkurat samme problemet med min pc, har 750w psu, samme minnebrikker, prosessor og hk som deg. har nettopp fått nytt hk av amentio etter at jeg sendte det inn fordi jeg trodde det var noe feil med det. de testa det og fant ut at hk var defekt, jeg fikk nytt og trodde feilen skulle forsvinne. Butno, her sitter jeg å prøver fortsatt å finne ut hvorfor min nye pc ikke vil starte :(

Edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry14938603

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

LØST!

Corsair Hydro H50 kjøleblokken til CPU kom med kjølepasta ferdig påsmurt fra fabrikk. Jeg brydde meg ikke om å bytte ut denne da den så helt grei ut, i tillegg til at jeg ikke fant noen andre kjølepastatuber i roteskuffen med datautstyr. Problemet viste seg å være at denne guffen som var smurt under kjøleblokken var så tørr og hard at den forhindret ordentlig kontakt mellom CPU og kjøler.

Fant en tube med ny kjølepasta etter litt endevending av skuffer og smurte det på etter å ha tørket bort den gamle og tørre guffa som var der fra før på både CPU og kjøler. Dataen fyrte rett opp etterpå, men fikk ikke bootscreen. Måtte i tillegg resete BIOS ved å flytte den bridge-pluggen over i 10 sec med strømmen av og tilbake .. etterpå startet alt som smurt og jeg var ett hakk nærmere Nirvana enn på aldri så lenge.

henrikw92: Rimelig sikker på at du også kan ha problemer med CPU-kjølinga, så sjekk at kjølern sitter godt på CPU, evt. bytt kjølepasta hvis den kom med dette fra fabrikk.

Takker for alle svar, har dessverre hatt lite tid til å svare.

Lenke til kommentar
LØST!

Corsair Hydro H50 kjøleblokken til CPU kom med kjølepasta ferdig påsmurt fra fabrikk. Jeg brydde meg ikke om å bytte ut denne da den så helt grei ut, i tillegg til at jeg ikke fant noen andre kjølepastatuber i roteskuffen med datautstyr. Problemet viste seg å være at denne guffen som var smurt under kjøleblokken var så tørr og hard at den forhindret ordentlig kontakt mellom CPU og kjøler.

Fant en tube med ny kjølepasta etter litt endevending av skuffer og smurte det på etter å ha tørket bort den gamle og tørre guffa som var der fra før på både CPU og kjøler. Dataen fyrte rett opp etterpå, men fikk ikke bootscreen. Måtte i tillegg resete BIOS ved å flytte den bridge-pluggen over i 10 sec med strømmen av og tilbake .. etterpå startet alt som smurt og jeg var ett hakk nærmere Nirvana enn på aldri så lenge.

henrikw92: Rimelig sikker på at du også kan ha problemer med CPU-kjølinga, så sjekk at kjølern sitter godt på CPU, evt. bytt kjølepasta hvis den kom med dette fra fabrikk.

Takker for alle svar, har dessverre hatt lite tid til å svare.

skal testes og se om det funker. takk :) hadde litt problemer med montering av cpu kjøleren og har ikke hatt på noe kjølepasta selv, så er ikke umulig at det er det som er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...