TMB Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Mange har lurt på hvordan man får surroundlyd fra sin Xbox 360 under spill og film. Her skal jeg forklare hvilke muligheter man har. Hvis du bruker en HDMI-kabel fra Xbox 360 til TV: Bruker du en HDMI-kabel fra Xbox 360 til TV har du to muligheter. 1. Lyd via HDMI Du trenger: Reciever som kan ta imot lyd via HDMI 2 HDMI-kabler Hvordan skal jeg koble? Koble én av kablene fra Xbox 360 til reciever, og én ut fra reciever til TV. På denne måten går lyden til recieveren og bildet fortsetter videre til TV'en. 2. Lyd via optisk kabel Du trenger: Reciever med optisk lydinngang 1 HDMI-kabel 1 Optisk lydkabel (TOSLINK) Optisk lydadapter. Dette adapteret passer selv om en HDMI-kabel står inne i Xbox'en. Dette adapteret får man også kjøpt i Norge, men til 5x så høy pris. Jeg har selv kjøpt det fra DealExtreme, og det funker knall. Man får også med en ekstra HDMI-kabel på kjøpet. Hvordan skal jeg koble? Koble HDMI kabelen fra Xbox'en til TV som vanlig. Koble en optisk kabel fra utgangen på adapteret til inngangen på reciever. Hvis du bruker en komponent-kabel (følger med Pro/Premium) fra Xbox 360 til TV: Bruker du en komponent-kabel fra Xbox 360 til TV har du én mulighet. NB! Det er det samme om du bruker komponentdelen (grønn blå rød) eller komposittdelen (gul) kabelen, så lenge du bruker denne kabelen så kan du få surround. 1. Lyd via optisk kabel Du trenger: Reciever med optisk lydinngang 1 Optisk lydkabel (TOSLINK) Hvordan skal jeg koble? Koble en optisk kabel fra utgangen på adapteret til inngangen på reciever. Hvis du bruker en VGA-kabel fra Xbox 360 til TV: Bruker du en VGA-kabel fra Xbox 360 til TV har du én mulighet. 1. Lyd via optisk kabel Du trenger: Reciever med optisk lydinngang 1 Optisk lydkabel (TOSLINK) Hvordan skal jeg koble? Koble en optisk kabel fra utgangen på adapteret til inngangen på reciever. Hvis du bruker en S-Video-kabel fra Xbox 360 til TV: Bruker du en S-Video-kabel fra Xbox 360 til TV har du én mulighet. 1. Lyd via optisk kabel Du trenger: Reciever med optisk lydinngang 1 Optisk lydkabel (TOSLINK) Hvordan skal jeg koble? Koble en optisk kabel fra utgangen på adapteret til inngangen på reciever. Hvis du bruker en scart/kompositt-kabel (følger med Arcade) fra Xbox 360 til TV: Beklager, men du har ikke mulighet til å få surroundlyd Når oppkoblingen er ferdig må man ordne på lydinstillingene på konsollen. Gå til fanen My Xbox og bla deg helt til høyre til System Settings. Deretter Console Settings og så Audio. Der velger du Digital Output og setter den til Dolby Digital 5.1. Håper dette hjelper Endret 10. januar 2010 av timb Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Man kan få surround med bruk av kompositt-kabel, VGA-kabel eller S-video-kabel. Det er bare å bruke optisk lydkabel til forsterker/reciever. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Beklager, det er selvfølgelig optisk ut på VGA og S-Video Men det er det ikke på komposittkabelen. I hvertfall ikke på den som følger med konsollen. Endret 28. desember 2009 av timb Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Mulig jeg har en annen versjon enn deg, men på kabelen som fulgte med min xbox så er det komponent og kompositt + optisk lyd i samme kabel. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Ja, den kabelen du fikk er en komponentkabel. Denne følger med på Pro-utgaven. På denne henger det også på en gul plugg for kompositt. Men om man kjøper en arcade maskin så følger kun komposittkabelen med. Endret 28. desember 2009 av timb Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Husk at det er få tver som klarer å videreføre 5.1 lyd fra xbox hdmi til tv og til forsterkeren. Om noen? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Ja, den kabelen du fikk er en komponentkabel. Denne følger med på Pro-utgaven. På denne henger det også på en gul plugg for kompositt. Men om man kjøper en arcade maskin så følger kun komposittkabelen med. Da bør du nevne det. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Det er gjort Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Gjort tråden til sticky etter ønske. Godt jobbet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Du kan også få surround med optisk kabel ved å bruke HDMI-kabel samtidig. Hvis du gjør slik: Jeg har selv gjort dette og det fungerer utmerket. Da får jeg både 1080p via HDMI og 5.1 via optical. Det finnes også en kabel slik som denne http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360hdmiavcable/ som kan benyttes. Da kan man visstnok ha optisk og HDMI eller stereokabler til anlegget og HDMI samtidig. Dette ble en rotete post, men det går hvertfall! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Du kan også få surround med optisk kabel ved å bruke HDMI-kabel samtidig.Hvis du gjør slik: Jeg har selv gjort dette og det fungerer utmerket. Da får jeg både 1080p via HDMI og 5.1 via optical. Prøver å bare få med de måtene som ikke innebærer å skru opp utstyret Det finnes også en kabel slik som denne http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360hdmiavcable/ som kan benyttes. Da kan man visstnok ha optisk og HDMI eller stereokabler til anlegget og HDMI samtidig. Dette ble en rotete post, men det går hvertfall! Hvis du ser lenger opp så har jeg allerede liniket til den kabelen.... Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Se for deg dette oppsettet: Xbox koblet til fjernsyn med HDMI-kabel, du har ikke reciever og et sett pc-høyttalere med RCA-tilkobling (rød og hvit). Hvordan koble opp dette for å få lyd i høyttalerne? Har sett bilder av det medfølgende utstyret til Xbox 360 Elite, men jeg vet ikke nøyaktig hva hver kabel skal brukes til, så det hadde vært fint å høre hva en som har Elite sier om saken. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Sprett opp pluggen, som vist i denne videoen: Eventuelt kan du kanskje hente lyden ut frå TV-en igjen, dersom ein sånn funksjon eksisterer. Det står i så fall i brukarmanualen. Endret 5. januar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Sprett opp pluggen, som vist i denne videoen: Eventuelt kan du kanskje hente lyden ut frå TV-en igjen, dersom ein sånn funksjon eksisterer. Det står i så fall i brukarmanualen. nå ble det mye tull her, nå har trådstarter laget en fin topic om dette og tilogmed linket til en kabel som koster 50kr for å omgås den her vandalismen av komponent dingsen. Det fins jo grenser på hvor gnien man kan være. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Sprett opp pluggen, som vist i denne videoen: Eventuelt kan du kanskje hente lyden ut frå TV-en igjen, dersom ein sånn funksjon eksisterer. Det står i så fall i brukarmanualen. nå ble det mye tull her, nå har trådstarter laget en fin topic om dette og tilogmed linket til en kabel som koster 50kr for å omgås den her vandalismen av komponent dingsen. Det fins jo grenser på hvor gnien man kan være. Den kabelen som ble linket til er hverken god eller orginal. Dessuten tar det ca 30 dager fra du betaler til du mottar den. Dette er en grei måte hvis du har en ekstra kabel liggende, noe jeg faktisk hadde. Jeg synes det er en flott måte, men hver-sin-smak. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 den kabelen fra dealextreme er akkurat like god som originalen, jeg har 3 stykker og ingen av de brukte lenger tid enn 14dager i posten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Sprett opp pluggen, som vist i denne videoen: Eventuelt kan du kanskje hente lyden ut frå TV-en igjen, dersom ein sånn funksjon eksisterer. Det står i så fall i brukarmanualen. nå ble det mye tull her, nå har trådstarter laget en fin topic om dette og tilogmed linket til en kabel som koster 50kr for å omgås den her vandalismen av komponent dingsen. Det fins jo grenser på hvor gnien man kan være. Kva er problemet med å sprette den opp? Kabelen fungerer akkurat like fint. Kva er poenget med å kjøpe ein ekstra kabel når du allerede har ein som fungerer til formålet med litt modifikasjon? Skal ein bruke ein sånn kabel utan HDMI er det kun komponent som kan levere HD-signaler. Då har dei fleste ein kabel med RCA audio, kompositt og optisk audio som ikkje kan brukast. Kva skal ein med ein kabel som ikkje kan brukast? Endret 5. januar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Dette bilde fra netshop.no viser jo lydadapteret det er snakk om som noe at tilbehøret i pakken. Stemmer det? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Se for deg dette oppsettet:Xbox koblet til fjernsyn med HDMI-kabel, du har ikke reciever og et sett pc-høyttalere med RCA-tilkobling (rød og hvit). Hvordan koble opp dette for å få lyd i høyttalerne? Hvis du har RCA-utgang på TVen, så kan du bare koble den inn på høyttalerne og dempe lyden på TVen helt ned Hvis du ikke har RCA-utgang på TVen, så kan du bruke dette adapteret (fåes også kjøpt i Norge, samt at det følger med i Elite-pakken) og koble høyttalerne inn på den. Da setter du lyden til Stereo i Xbox-instillingene. Dette bilde fra netshop.no viser jo lydadapteret det er snakk om som noe at tilbehøret i pakken. Stemmer det? Ja, det stemmer. Endret 5. januar 2010 av timb Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Se for deg dette oppsettet:Xbox koblet til fjernsyn med HDMI-kabel, du har ikke reciever og et sett pc-høyttalere med RCA-tilkobling (rød og hvit). Hvordan koble opp dette for å få lyd i høyttalerne? Hvis du har RCA-utgang på TVen, så kan du bare koble den inn på høyttalerne og dempe lyden på TVen helt ned Hvis du ikke har RCA-utgang på TVen, så kan du bruke dette adapteret (fåes også kjøpt i Norge, samt at det følger med i Elite-pakken) og koble høyttalerne inn på den. Da setter du lyden til Stereo i Xbox-instillingene. Dette bilde fra netshop.no viser jo lydadapteret det er snakk om som noe at tilbehøret i pakken. Stemmer det? Ja, det stemmer. ja. i den pakken pga at det er da et eldre parti de har inne. merk at nyere produksjoner ikke har dette med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå