Gå til innhold

Fotoklubber - ukjent for mange?

Anbefalte innlegg

Hei!

Marius Olsen

TKK - Trondhjems Kameraklubb

Status: Styreleder - websideansvarlig - bajas

Jeg regner med ikke alle her inne er smådaffe kvisete 16- /og 40-åringer som ikke eier sosiale værhår. Ble for 2 år siden medlem av en fotoklubb, landets beste om jeg skal legge alle korta på bordet, og det har gitt meg veldig mye. Ikke misforstå, det er Akam som gjorde meg til den rappskjæfta, arrogante pikken som i ny og ne tar frem kameraet og peker det mot naboens baderomsvindu, men jeg begynte å savne en mer sosial gjeng jeg kunne forbinde med et ansikt og en personlighet, og et kort søk ga meg p*kker ta et treff ikke langt fra sentrum.

Jeg steg i gradene i fjor da det var nytt valg i styret hvor de gamle lefsene skulle ut, og en fersk, intetanende gjeng skulle lede klubben mot nye høydare. Om vi lyktes med det kan diskuteres fra alle hold, og vi liker å sammenlikne oss med regjeringa. Vi får noen år til å vise om vi kan utrette noe, men man passer på ha klemme inn valg som gjør at en inkompetent gjeng med tomme løfter ikke rævkjører hele greia.

Det som er så kjekt er at vi ikke lovet noe, så medlemmene fikk ingen forventninger, *puh* :whistle:

Som styreleder (Morsom historie, ingen i styret ville ta vervet, og med mine vel 175cm hadde jeg ikke noe valg) styrer jeg egentlig ikke så særlig mye. Sender ut mailer til folk som lurer på ting og tang, får skrive "mvh Styreleder Marius Olsen" på alle mailene til medlemmene, men alt arbeidet har jeg vært så flink å skuffe på de andre :fun:

Saken

Jeg tenkte vi kunne dele litt informasjon og erfaring oss Akam-innbygger i mellom, og kanskje konvertere de andre nettbaserte wannabefotografene her inne som er for kule til å være medlem av noen klubb.

Kalenderen vår er ganske enkel, vi har møter hver 2. og 4. Torsdag i måneden, med avvik om sommeren og høytider. Vi prøver å få til utflukter, men det har vært sørgelig lite av dette i det siste. Fotografer viser fram bilder i ny og ned, vi har foredragsholdere som kommer å underholder oss og konkurranse med et bestemt tema hver måned.

Vi dro rundt en 11 stk til Røros i høst hvor vi overrakte en pris til Kolbjørn Dekkerhus, men utfluktene har ikke vist seg siden. Snart går vi inn i et nytt år med nye muligheter, og vi satser på å få til noe da.

Vi har også et fotokurs vi skal holde snart nå, og undertegnede skal holde et kurs i bildebehandling etter hvert.

Hva med dere?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevnte i chattetråden så sitter jeg i styret i Nordfjord Fokoklubb som nestleder og studieansvarlig. Siden tittelen som landets beste klubb tydeligvis er opptatt, så får vi nøye oss med raskest voksende klubb, med passerte 40 medlemmer etter snart et driftsår.

Nøkkelen til suksessen er nok mye timing. Foto er populært for tida. Men jeg liker og å tro at vi og har gjort en del riktige ting.

Vi starta klubben med å arrangere kurs for nybegynnere. Det var nok gustig for rekrutering. I tillegg ga det oss mulighet til å skape et trygt økonomisk fundament iom at vi brukte egne lærekrefter som ikke har tatt seg betalt.

Vi er gradvis i ferd med å finne vår form med ett fast møte i måneden, og fast møtelokale. I tillegg satser vi på å holde et ekstra møte for spesielt intereserte. Så i relaliteten holder vi altså to møter i måneden. Ekstramøtet kan være kurs, workshop o.l. Vi har nettopp kjøpt inn storskjerm og laptop, så nå skal vi endelig begynne å se på bilder på klubbkvelder. Ellers har vi arrangert en overnattingstur, pluss en del turer i nærmiljøet.

Neste milepæl er å arrangere en utstilling på en sjukeheim. Lage en bruksutstilling og et bildehefte som de gamle kan ha glede ogt nytte av. Håpet er at det at vi retter det mot en sjukeheim vil gjøre det mindre skummelt for nybegynnere å delta.

Vi satser med andre ord på bredde; å være en klubb for alle fotointereserte. Så kan de mer spesielt intereserte skape sine egne arenaer og møtesteder på sida av klubben, hvor de kan dyrke boke, eller ligge på lur etter eksotiske fugler. Tanken er at folk kan møtes i klubben, lage uformelle nettverk, og så vise hva de holder på med overfor resten av klubben når de føler for det. Trenger de f.eks lokaler eller utstyr, så hjelper klubben dem med det, så sant det er mulig og tilstrekkelig med interesse for det.

Lenke til kommentar

Jeg er med i Kommunal- og regionaldepartementets fotoklubb. :fun:

Det er vel 15-20 medlemmer, og teknisk holder man jevnt over et svært lavt nivå, men det er da noen med et veldig godt blikk. Det har vært kjørt to runder med kurs i regi av fotograf Olav Storm, men det har vært ekstremt basic - jeg droppet nybegynnerdelen, men var med på det "viderekommende" kurset, og benyttet anledningen til å få litt "proff" bildekritikk, hvilket jo var ok.

Vi prøver å få stablet på bena regelmessige møter med bildeprat til neste år, og har ambisjoner om en utstiling i departementet ila. vinteren.

Ellers disponerer klubben litt utstyr - en Spyder Studio (skjerm+printerkalibrering med flerbrukerlisens) og en HP Photosmart 9100 (gratis blekk), samt et par fotobøker.

Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å melde meg inn i Dublin Camera Club, men føler vel egentlig at de blir litt for seriøse for meg. Men jeg har funnet et alternativ som passer meg bedre, jeg er medlem av et nettsted som heter meetup.com. Dette er et nettsted som først og fremst er sentrert rundt å planlegge treff for forskjellige interessegrupper.

Jeg er medlem av 2 forskjellige fotogrupper på denne siten, den ene gruppen er veldig basert på å treffes for å ta bilder sammen, vi går stort sett i saueflokk og det er stor fokus på å lære/få feedback og ideer fra hverandre. Personlig synes jeg det er vanskelig å ta gode bilder når vi nærmest står oppå hverandre, men det er en fordømt hyggelig gjeng, så jeg fortsetter da å møte opp...

Den andre gruppen er litt mer ambiøs, der jobber vi selvstendig når vi fotograferer og så tar vi det sosiale på puben etter shooten. Vi planlegger også et prosjekt for denne gruppen, og målet er å jobbe mot en utstilling, hvis resultatet blir bra nok. Utstillinger er forøvrig en annen yndet aktivitet for denne gruppen, vi går regelmessig på fotoutstillinger på byens gallerier. Jeg har forsøkt å gå på fotoutstillinger alene et par ganger og ikke fått så mye ut av det, det å gå sammen med en gruppe fotointeresserte løfter opplevelsen mange hakk.

Lenke til kommentar

Flott poikar...

Kan legge til mer.

Vi har et fast møtested, lokalene til DegOgDine, med topp utstyrt fotostudio, + 2 kofferter med blitser til utlån.

Vi har hatt utstilling på Dromedar kaffebar og Solsiden, og har for tiden veldig mye ting som skjer rundt oss med kalendere, fotobøker, større møter og ting og tang ;)

Lenke til kommentar
Flott poikar...

Kan legge til mer.

Vi har et fast møtested, lokalene til DegOgDine, med topp utstyrt fotostudio, + 2 kofferter med blitser til utlån.

Vi har hatt utstilling på Dromedar kaffebar og Solsiden, og har for tiden veldig mye ting som skjer rundt oss med kalendere, fotobøker, større møter og ting og tang ;)

GIEF!

Lenke til kommentar

Joner denne tråden. Jeg er i Drammen Fotoklubb. Har ikke noen posisjon i styret eller noe, er bare vanlig medlem. Jeg er i den relativt nye "ungdomsgruppa," som har 10-15 medlemmer. Har ikke helt oversikt over hvor mange det er totalt, men jeg tror det er 40-50 stykker eller noe. Ganske mange, og det ser ut til at 90% er gamlinger som bare fotograferer makro og natur, av en eller annen grunn.

I ungdomsgruppa er det et veldig bra miljø. Det er mest nybegynnere der, men mange av dem ser lovende ut. Vi har relativt høyfrekvente møter, omtrent annenhver uke, som i ungdomsgruppa vanligvis involverer en omgang med BK på bilder som som regel omhandler et bestemt tema valgt på forrige møte. Det er som regel litt gradvis opplæring i grunnleggende tekniske ting også.

Hva "de voksne" driver med er jeg ikke helt sikker på, men det er tydeligvis noen konkurranser av og til, og det har vært et par foredrag.

Klubben disponerer så vidt meg bekjent ikke noe utstyr, utover en håpløst ukalibrert projektor som voldtar bildene brutalt. De hadde et mørkerom i de forrige lokalene, men det kom jeg for seint til å få leke med :(

Men det er veldig inspirerende å være med i et miljø med IRL-personer. Det kan anbefales. :)

Lenke til kommentar

Korleis bruker alder og kjønnsfordelinga å ver i slike klubber?

Ser for meg ei samling av litt eldre menn igrunn..

Korleis det bruker å bli gjort med framvisning av bilete, er det på prosjektor, eller må alle skrive ut bildene dei vil ha med?

Spør veldig generelt no, og ikkje om nokon spesifikke klubber...

Lenke til kommentar

Kan ikek skryte av projektoren her heller, men har blitt bedre etter at vi byttet PC, har vel noe med kalibrering av den da signalet til projektoren er analogt.

Korleis det bruker å bli gjort med framvisning av bilete, er det på prosjektor, eller må alle skrive ut bildene dei vil ha med?

Hos oss er det ca 3/5 menn som møter opp på møtene, eller kanskje 7/10 men, litt usikker.

Før var jeg eneste under 30, men har kommet noen nye nå, og de fleste i klubben ligger vel på snitt rundt 40.

Bildene vises på projektor som oftest.

Visste ikke det var en klubb i Trondheim... må kikke litt på det :)

Det må du, har nye møter på nyåret ;)

Lenke til kommentar

Kjønnsfordeling ja. Kjønn er bra ;)

Vi er omtrent hærtatahørt (halvparten av hvert for de som ikke kan sin Sunde).

I styret er det svak overvekt av damer, det tror jeg bidrar positivt til kjønnsfordeling om motvirking av geeketendenser.

Desverre er alt for mange av oss i gruppa godt voksne. Håper og rekrutere ungdom bla ved at vi samarbeider med lokal rockfestival (har ei gruppe av festivalfotografer som jeg er uformell leder av).

Ellers valvgte i faktisk flatskjerm framfor prosjektor. Det vi så på av prosjektorer i tilgjengelig prisklasse fant vi totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Hos oss er det flest gamle kællær, men i ungdomsgruppa er det flest jenter.

Framvisning på (grusomt dårlig) projektor. Normalt bare 3-4 bilder per person for at det ikke skal ta fryktelig lang tid.

Lenke til kommentar

Kan henge meg på denne jeg også.

Jeg er styremedlem i Asker og Bærum Fotoklubb.

Vi er ca 120 medlemmer (per februar 2009)

Vi har møte hver andre tirsdag i måneden, med unntak av juni-august hvor det avviker litt.

Vi har månedskonkurranse på hver måned, og i desember kåres årets fotograf.

www.abfotoklubb.no er websiden vår for mer info.

P.S Glemte å legge til at vi som regel har en foredragsholder som forteller om sitt yrke og viser bilder fra dette. Sist hadde vi Tom Schandy, tidlilgere har vi hatt Magnar Fjørtoft, fotografer fra flere aviser, Carsten Arnholm etc.

Mvh

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Medlem av Haugaland Fotoklubb, ingen fancy titler på meg.

Har møter hver 3.onsdag i måneden, og 30-50ish medlemmer (tror det har økt en del fra de oppgitte 30 på nettsidene) - det har ihvertfall vært ca 45 oppmøtte på de to møtene i oktober og november i år.

På medlemsmøtene er det oftest en konkurranse med tema, hvor hvert medlem kan ha med to bilder (som vises på prosjektor). I oktober hadde vi besøk av National Geographic fotograf Roger Brendhagen som viste bilder, og ikke minst utstyr. I januar holder ett av medlemmene ett heldagskurs i Adobe Lightroom.

Medlemsmassen består stort sett av menn på 35+, men det ser ut til blir flere og flere jenter ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...