Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Konflikt med brøytesjåfør , trenger raske svar !

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har overl ang tid blitt provosert over brøytebilene i gata vår...

Nå nylig (og det er ikke første gang) ble store snømengder kastet rett på bilen som står i innkjørselen, og hele gårdsplassen som vi måker for å komme ut og inn med biler ble også nedsprutet (til og med lagd en sånn svær kant der). Da jeg gikk ut for å si fra og be om navnet hans sa han bare "ring kommunen" og smalt igjen døra. I affekt begynte jeg å slå i døren og løpe etter og be han om å komme ut, og i panikk suste han ut av gaten og gadd ikke engang å måke resten. Han sprutet dessuten snø på meg når han kjørte forbi,selvfølgelig med vilje...

Lurer på hvordan jeg skal gå videre med saken... har notert kl slett og skal ringe kommunen imorra for å rapportere, men føler på meg at det ikke vil komme noe som helst ut av det, og at det er bedre å prøve å få tak sjåføren og ta det personlig... skulle likt å se hans reaksjon dersom hans bil ble begravd med snø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er best å kjøre en safe way og kontakte kommunen. Det blir nok ikke gjort noe med det, så send inn en sak til lokalavisen, som btw digger sånt sladder. Da får du svar av kommunen og de kjefter/sparker vedkommende dersom han ikke går inn for å unnskylde seg og ta deg i hånden på at det ikke skal skje igjen.

Lenke til kommentar

Shit Happens?

Men på den meir seriøse sida så kan du prøve å snakke med kommunen, som (kanskje) kommer til å ta det opp med sjåføren. Det starter ein reaksjon der han ser på deg som ein kortlunta tulling og forfølger deg resten av livet med snøbrøyteren sin... Går ikkje an å vinne :D

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Hehe, skjedd før skjønner du. Sendt en sint mail til kommunen der hensynsløse måkere finner det utrolig morsomt å hive 2 meter med snø over bilen og gårdsplassen her hjemme. skjedde ikke noe før vi kontaktet lokalavisen og fant fler som fant seg selv i samme situasjon som klaget på dette. Først da kom det en reaksjon.

Lenke til kommentar

Off topic: Sånn sett er vi ganske heldige - bor i en liten gate, nærmest en rundkjøring med 25-30 hus eller noe, og noen av disse er større hus som er på en måte som en instutisjon for folk med psykiske og fysiske problemer. En av dem har for mye adrenalin eller noe, så han har konstant overskudd av energi. Hver gang det kommer mye snø våkner vi opp til en nymåka gårdsplass sammen med 3-4 andre hus som han også måker for, veldig greit. :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hevn er undervurdert.

Så sant så sant... jeg er fortsatt forbannet og det eneste som frister nå er bare å få tak i fyren personlig og begrave han levende... jævla feite udugelige latsabb med volvo caps..

Om å gå videre med saken i avis/kontakte kommunen ville føre til at han mister jobben skulle jeg gjerne gjort det, men redd for å få "vi skal ta kontakt med han" og så skjer det INGENTING.

Er jo dessuten fler som kjører i gata her, så om denne sjåføren får en advarsel kommer det en nny en etterpå...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

bump

Kan noen si litt om åssen det er å gå til lokalavisen med en slik sak? Har ikke vært borti noe sånt før...

Medfører det at jeg må stå fram med navn, gjerne bilde av meg oppkjørselen f.eks? Isåfall tviler jeg på at det er verdt det... :S

Lenke til kommentar

TS, er det første gang du opplever snøfall eller?

En måkebil må jo måke snøen fra veien et sted og det er helt normalt at man får en brøytekant ved utkjørsel osv.

Akkurat vært ute å ryddet her etter de har vært å måkt, og brøytekant stor som et vondt år var det her også.

Synes vel heller du bør gå en runde rundt huset å roe deg ned, for når du løper etter måkebilen og slår og sparker er det du som har et problem her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting: Hvor skal brøytebilen legge snøen hvis han ikke kan lage kant inn mot hagen din?

At han skal kjøre så fort at spruten står langt inn i hagen og inn på bilen din er latterlig, men brøytekanten slipper du da ikke unna vel? Da må han isåfall bruke snøfres. Neppe noe bedre.

Lenke til kommentar

Brøytebilene har normalt ingen plikt til å unngå å legge snøen foran innkjørsler eller garasjer eller annet. Den biten er huseieres ansvar. Når brøytebilen endelig har vært hos oss priser jeg meg lykkelig fordi veien er farbar, og så tar jeg på meg vintersko og skjerf og henter spaden og tusler ned for å spa vekk brøyekanten. Det er en sur jobb, særlig hvis jeg allerede har måket oppkjørselen, men jeg tar det som trening.

Med mindre dette har en forhistorie tviler jeg på at sjåføren gjør dette for å være jævlig. Han gjør jobben sin, og er det hos dere som hos oss så kommer snøen plutselig og i store mengder, og de kjører natten igjennom for å gjøre veien farbar.

Rette instans er kommunen. Det er de som lager forskriftene for brøyting, og ønsker du et system der brøytebilene unngår å legge snøen i oppkjørsler og rundt parkerte biler - og er villig til å betale merkostnaden over skatteseddelen så fremmer du et politisk forslag. Å ta sjåføren på den ene eller andre måten er meningsløst.

Mener du han gjøre dette med vond vilje så anmeld ham, og håp at han ikke anmelder deg for trusler og trakkasering. Hvis ikke, lev med det, eller forsøk å få systemet endret.

Geir :)

P.S. Dette er en kategori for juridiske spørsmål, ikke for å diskutere hevn, spesielt når denne i seg selv er i strid med loven. Jeg sletter noen poster av typen "hell maling på bilen hans" og "legg spiker i veien". Hold det litt seriøst, er dere snille.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
neste gang du ser han komme ned veien finn et maling spann og kast det på vinduet hannes :devil: se hvor godt han kan måke bilen din da :p

lykke til btw :)

Er jo ikke hans traktor uansett, blir ikke det samme som å kaste malingen på han eller bilen hans ;) anyway, da hadde det jo bare plutselig blitt sånn at han skulle "rapportere" meg og ikke omvendt...

TS, er det første gang du opplever snøfall eller?

En måkebil må jo måke snøen fra veien et sted og det er helt normalt at man får en brøytekant ved utkjørsel osv.

Akkurat vært ute å ryddet her etter de har vært å måkt, og brøytekant stor som et vondt år var det her også.

Synes vel heller du bør gå en runde rundt huset å roe deg ned, for når du løper etter måkebilen og slår og sparker er det du som har et problem her.

Wow, snakk om forståelse...

Det er ikke snakk om en liten brøytekant, det er snakk om å kaste all snøen fra veien rett inn på en måket innkjørsel (som vi må bruke timesvis på å kjøre bak i hagen), og ikke minst kaste snøen på en bil som nærmest ble helt begravet i går. Du må jo være helt evneveik om du ikke skjønner at slikt ikke går an.

Lenke til kommentar

TS, du må roe deg ned. Hat og irritasjon er bare noe som ødelegger for deg selv. En mulighet er å ringe brøytemannen og forklare saken din og se om det kan finnes en løsning på en normal og høflig måte. Tviler sterkt på at brøytemannen er ekstra ute etter deg på noen som helst måte, antagelig er dette bare sånn det blir når man skal brøyte en vei med masse innkjørsler.

Letteste for deg er å vurdere hvor hardt du vil føle i denne saken, analysere hva som er problemet og finne en løsning på en pragmatisk måte ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en liten brøytekant, det er snakk om å kaste all snøen fra veien rett inn på en måket innkjørsel (som vi må bruke timesvis på å kjøre bak i hagen), og ikke minst kaste snøen på en bil som nærmest ble helt begravet i går. Du må jo være helt evneveik om du ikke skjønner at slikt ikke går an.

Du beviser vel jo mer du prater at det vel er du som er nærmest evneveik her, om jeg skal bruke dine ord.

At det liksom skal ha noe å si hvor mange timer dere har brukt på å måke snø før brøytebilen kommer er jo så dumt jeg er overrasket du ikke så det selv.

Han gjør en jobb som er å måke veien, og hva som står og er på din tomt er kun ditt ansvar, ikke hans. Har du satt bilen slik at den blir sprutet ned med snø, er det ditt problem.

Tenk om alle som parkerte langs med sentrumsgatene i Oslo om dagen skulle reagert på samme måte som deg fordi bilen ble sprutet snø på av måkebilen.

Nei. ro deg ned og gå ut å måk som alle oss andre, du klager over bagateller.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Brøytebilene har normalt ingen plikt til å unngå å legge snøen foran innkjørsler eller garasjer eller annet. Den biten er huseieres ansvar. Når brøytebilen endelig har vært hos oss priser jeg meg lykkelig fordi veien er farbar, og så tar jeg på meg vintersko og skjerf og henter spaden og tusler ned for å spa vekk brøyekanten. Det er en sur jobb, særlig hvis jeg allerede har måket oppkjørselen, men jeg tar det som trening.

Med mindre dette har en forhistorie tviler jeg på at sjåføren gjør dette for å være jævlig. Han gjør jobben sin, og er det hos dere som hos oss så kommer snøen plutselig og i store mengder, og de kjører natten igjennom for å gjøre veien farbar.

Rette instans er kommunen. Det er de som lager forskriftene for brøyting, og ønsker du et system der brøytebilene unngår å legge snøen i oppkjørsler og rundt parkerte biler - og er villig til å betale merkostnaden over skatteseddelen så fremmer du et politisk forslag. Å ta sjåføren på den ene eller andre måten er meningsløst.

Mener du han gjøre dette med vond vilje så anmeld ham, og håp at han ikke anmelder deg for trusler og trakkasering. Hvis ikke, lev med det, eller forsøk å få systemet endret.

Geir :)

P.S. Dette er en kategori for juridiske spørsmål, ikke for å diskutere hevn, spesielt når denne i seg selv er i strid med loven. Jeg sletter noen poster av typen "hell maling på bilen hans" og "legg spiker i veien". Hold det litt seriøst, er dere snille.

Du må gjerne komme og måke innkjørselen vår... ingen av oss setter pris på at snøen blir kastet INN I OPPKJØRSELEN, så det samler seg store oppsamlinger av snø INNENFOR VÅR EIENDOM. Det er biler som kjører inn og ut derfra, det er ikke snakk om en hageplass heller, enhver oppegående person må jo forstå at det ikke er akseptabelt å samle all snøen fra gaten der. Jeg driter vel i åssen det ser ut foran innkjørselen... Du formulerer deg feil angående bilen også, han kastet ikke snøen RUNDT PARKERTE BILER men OPPÅ parkerte biler. Skjønner du? Eller forsvarer du å begrave andres biler i snø? Isåfall er du mentalt på samme nivå som den stakkars traktorsjåføren...

Jeg skulle gjerne anmeldt han til politiet, men det er neppe brudd på noen lover å være en udugelig brøytesjåfør, så jeg vet det ikke fører fram. Og nok en gang må jeg korrigere dine fjerne formuleringer, jeg har aldri truet sjåføren, jeg ba han enkelt og greit om navnet hans så jeg kunne ta saken videre, kaller du det en trussel? Trakassering ville jeg heller kalt å kaste snø på en frustrert person som nettopp fikk både innkjørsel og bil begrav av snø.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til spesifikke sak,men husk at alle saker har to sider.

Har faktisk brøytet snø i mange år før,man har samme oppmerksomhetplikt som alle andre brukere av Norges veinettet og sjåføren/transportfirmaet har erstatningsplikt ved skader.Når det gjelder kommuner/staten er saken litt anderledes da de er selvassuransert og det å få dekket skader kan ta lengere tid.

Når jeg begynte å brøyte var en brøyterute på ca 5/6 timer,når jeg sluttet etter 8 år var tiden på brøyteruten 11 timer og hvis det snødde kontinuerlig er det ikke unormalt at man sitter en 24 til 30 timer i et strekk som privat kontraktør,rekorden min er på 36 timer kontinuerlig brøyting ikke rart noen sjåfører blir litt frustrert av "provoseringer" Til informasjon:"brøyting er unntatt kjøre og hvile tid bestemmelser".

Når det gjelder konflikter skal ikke en sjåfør løse det men henvende til rette overordnede.

Hvis man brøyter i tett bebygget strøk så er farten såpass liten at det ikke skal være noen problem med snø som kommer langt innover gårdsplassen,enkelte "les mange" sjåfører blir provosert av feil plasserte biler og legger gjerne en ekstra stor brøytekant inntil bilene.

I mere glisgrense strøk er farten større og da skal man tilpasse farten etter tettbebyggelsen,hvis man da kaster snø langt innover en privatvei er det ikke ulovlig,normalt så er en erfaren sjåfør såpass bevist at han kaster snøen akkurat så lang at han ikke treffer hus/biler.

At sjåføren er såpass sent ute at privatpersoner har får ryddet gårdsplassen før brøytebilen har kommet og lager en ny brøytekant er surt men sjåføren kan ikke lastes for det,rekkefølgen for prioriter brøyting er europaveier,stamveier,riksveier,kommuneveier,bussholdeplasser og til sist gangstier.Dette kan lokalt være forskjellig da det er forskjellige sjåfører til de forskjellige oppdragene.

Og til sist hvis kommunen/staten anser en mindre vei som et "problemområde" kan de nedprioritere brøytingen til sist dvs.noen dager etter nedfallet.Som man alltid opplever innen Kommune/stat så blir enkelte veier/strekninger prioritert grunnet kameraderi.

Og hvis man smiler og gi :thumbup: til sjåføren så skal du se at positivitet gir mer tilbake en :thumbdown:

Lenke til kommentar

Problemet her er vel denne "fantastiske" effektiviseringa som brøytemannskapa er blitt pålagt.

Skal 15 sideveier vere brøyta innan ei viss tid så blir det gitt full gass. At snøen havner i private innkjørsler er då ikkje deira problem.

Som Tom Waits for Alice sa: Er dette eit stor problem så frem politisk vedtak om dette og då vere villig til å ta ekstrakostnaden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Du beviser vel jo mer du prater at det vel er du som er nærmest evneveik her, om jeg skal bruke dine ord.

At det liksom skal ha noe å si hvor mange timer dere har brukt på å måke snø før brøytebilen kommer er jo så dumt jeg er overrasket du ikke så det selv.

Han gjør en jobb som er å måke veien, og hva som står og er på din tomt er kun ditt ansvar, ikke hans. Har du satt bilen slik at den blir sprutet ned med snø, er det ditt problem.

Tenk om alle som parkerte langs med sentrumsgatene i Oslo om dagen skulle reagert på samme måte som deg fordi bilen ble sprutet snø på av måkebilen.

Nei. ro deg ned og gå ut å måk som alle oss andre, du klager over bagateller.

Hahahaha. Du formulerer deg akkurat som om du selv hadde som levebrød å sitte og kjøre traktor... snakk om total mangel på forståelsesevner. "Har du satt bilen slik at den blir sprutet ned med snø, er det ditt problem." Ja... helt høpløst å sette fra seg bilen på oppstillingsplass på privat eiendom, hva tenkte jeg på? Er jo som å be om å få all snøen fra gata tømt oppå bilen, er jo det enhver fornuftig person ville gjort... til og med alle de andre brøytesjåførene fant andre steder å kaste snøen, hvorfor har de ikke like mye vett som deg til å bare kaste den der den er til minst mulig sjenanse, dvs oppå biler og langt innenfor gårdsplassen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...