SmartFTP Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Hei, Hva skjer dersom jeg - som ikke er gammel nok til å ta førerkort for bil, kræsjer i en annen bil, og stikker fra stedet? Foreløpig vet ikke den eieren av den påkjørte bilen hvem som kjørte på - men vedkommende bor i nærheten, og vil trolig se skader på bilen jeg kjørte, og kunne identifisere meg på den måten. Hvis dette skjer - hva kan skje? Politiet tar ikke på fersk gjerning, så blir det noen reaksjon fra deres side? Vil forsikringsselskapet utbetale noe? Men - hva hvis en voksen med førerkort tar på seg ansvaret og sier at han/hun kjørte, og stakk fra stedet - hvordan er det med det? På forhånd, takk for svar Endret 24. desember 2009 av SmartFTP Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Er du heldig så ryker du på en sperrefrist. Fiffig da, først er det "en uten førerkort som kræsjer" så er det "bilen jeg kjørte" Lenke til kommentar
SmartFTP Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Hehe, joa. Jeg som kjørte. Men hvordan kan jeg få utsettelse når politiet ikke tar meg på fersken, og .. jeg kan jo ha jugd og sagt at det var meg, for den sakens skyld? Endret førsteposten Endret 24. desember 2009 av SmartFTP Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Eieren av bilen vil måtte stå ansvarlig for skadene som påføres den andre bilen. Her har eieren to valg, enten si det var deg eller forbli taus og selv få skyld. Lenke til kommentar
SmartFTP Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Takk for svar Eieren av bilen jeg kjørte leiter etter noen som har kjørt på, og motsatt. Jeg får håpe de ikke tenker så langt at de to bilene har noe med hverandre å gjøre da.. Eventuelt bare nekte hvis eieren spør meg. Politiet gidder ikke ta seg bryet med å evt. sjekke om lakken som sitter igjen stemmer overens på bilene , eller? Noen som vet hva egenandelen er på hvis en ukjent har kjørt på en bil? Vurderer å sende anonym julegave med egenandelen til bileierene Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Men - hva hvis en voksen med førerkort tar på seg ansvaret og sier at han/hun kjørte, og stakk fra stedet - hvordan er det med det? Hvem skulle det være? Og hvems bil var det du kjørte, som ikke vet at det var du som kjørte den da den fikk bulk? Gjør det eneste riktige. Ta straffen din. Det er i alle fall ikke riktig at hverken bileierne eller forsikringsselskapet skal betale. Antakelig får de tak i deg. Da vil du angre på at du ikke meldte deg selv. Endret 24. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 fiks iohvertfal bulken på bilen du kjørte fortest mulig Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Fiks heller bulken på den andre bilen så fort som mulig. Du har driti deg ut, nå må du ta konsekvensene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Kort oppsummert: - du har stjålet en bil(eller tyvlånt, siden det er jul) - du har kræsjet og skadet bilen du tyvlånte - du har kræsjet og skadet en annen bil - du har kjørt uten lappen Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Trådstarter balanserer på en meget tynn linje her. Vil oppfordre deg til å ta straffen som en mann før alt blir mye verre. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 "Kort oppsummert: - du har stjålet en bil(eller tyvlånt, siden det er jul) - du har kræsjet og skadet bilen du tyvlånte - du har kræsjet og skadet en annen bil - du har kjørt uten lappen " ----------------------------------------- SmartFTP = Idiot Kontakt eierne av begge bilene,og gjør opp for deg..eneste riktige å gjøre! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg ville, som mange andre råder deg til, ta straffen og håp på at du ikke blir meldt siden det er jul.. Tatt blir du nok uansett, men om du "melder" deg selv for bileierene selv er sjangsen for å ikke bli meldt til politiet mindre.. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Og at dersom du melder deg og tar straffen, viser du en voksen oppførsel som kanskje gjør at han ikke melder deg til politiet som andre sier her. At dere kan ordne opp på en voksen måte og ikke måtte drege dette inn for politiet å lage så mye ekstra oppstyr. Men la dette være en lærepenge slik at du ikke kjører uten førerkort igjen. Ventetiden til du blir 18 og kan ta førerkort er verdt det! Endret 25. desember 2009 av Samegerilja Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg hadde prøvd å ordne saken uten å blande politiet i deg. Avhengig av hvor stor skaden er hadde jeg lagt noen 1000 lapper i konvolutter og lagt det i postkassen til begge partene. Sure penger, men det virker mer realt enn å bare stikke av. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Å legge noen tusenlapper i postkassa, uten å vite hva skaden egentlig koster, er neppe det smarteste man kan gjøre. Det er heller ingen garanti mot at de anmelder. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Noen tusenlapper holder nok neppe... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 I utgangspunktet er en kollisjon mellom to biler en privatsak -- politiet involverer seg normalt ikke med mindre det er stor skade eller personskade. Saksbehandlingen foretas av forsikringsselskapene. Det er sjelden slikt leder til en anmeldelse (dog er jo anmeldelse én måte å spore opp gjerningsmannen på). Det er forskjell på å innrømme "sivil skyld" i en kollisjon og å innrømme straffansvar. Dog kan jo forsikringsselskapet til bileieren bestemme seg for å kansellere forsikringen fordi bileier lar personer uten førerkort kjøre bilen... Lenke til kommentar
Snor Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Noen tusenlapper holder nok neppe... Jepp, tar de det på forsikringa må man beregne både egenandel og tap av bonus, og ofte tar man slike skader utenom forsikring, og da må man betale det skaden koster å fikse. Er det eldre biler har de neppe kasko i det hele tatt, og da dekker ikke forsikringen det. Endret 27. desember 2009 av Snor Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Dette er ikke noe som vil dekkes av forsikring i det hele tatt, så å ta det på forsikring vil av den part som lånte ut bilen være forsikringssvindel såfremt eier av bilen kjenner til hva som faktisk skjedde. Nå kan selvsagt eier anmelde dette som tyveri av kjøretøyet dersom eier ikke kjente til eller godkjente at bilen ble lånt vekk og skadene kan sansynliggjøres å stamme fra at det bestemte kjøretøyet kjørte på det andre. Man kan vel tenke seg hva som skjer i forhold til politi etc. dersom det da oppdages hvem som kjørte. (Hvem setter fra seg bilen der de fant den etter å ha "stjålet" den og så kollidert i en annen bil?) Endret 27. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå