livingman Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 hei hallo.. jeg lurer på er man pliktig til og oppgi f.eks adhd , diabetes , kreft, graviditet . når man søker jobb ? og kan man nekte og svare på det vis man får spørsmål om det ? takker for svar Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Vis du får spørsmål om du har ADHD og svarer at du nekter å svare vil jo arbeidsgjevar forstå at du har det uansett. Dette gjelder for det andre du lister opp også... Mener allikevel å ha lest en plass at du ikkje er pliktig til å oppgi iallefall graviditet. Uansett blir emnetittelen din litt feil då graviditet ikkje er ein sykdom:P Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Det spørs om spørsmålet er relevant. Arbeidsmiljøloven oppstiller i § 13-4 forbud mot å innhente opplysninger om seksuell legning, politisk syn, og hvorvidt søkeren er fagorganisert. § 13-1 forbyr også diskriminering begrunnet i kjønn (i samsvar med likestillingsloven kan man ikke spørre om søker er gravid, da dette hindrer kvinners muligheter i arbeidsmarkedet), etnisitet/nasjonal bakgrunn/hudfarge/språk/religion (dette er man heller ikke pliktig til å oppgi), eller nedsatt funksjonsevne. For sistnevnte er det et unntak dersom den nedsatte funksjonsevnen er til hinder for å ta stillingen. Disse er ubetinget forbudt. For andre forhold må man falle tilbake til det alminnelige saklighetskravet. Har dette forholdet en reell og faktisk betydning for hvordan du klarer jobben? Du er uansett ikke pliktig til å oppgi noe av eget tiltak. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Men du er derimot pliktig til å opplyse om forhold som kan sette liv og helse i fare. Så hvis du har en ekstrem type av diabetes og søker jobb som taxisjåfør, så er du pliktig til å opplyse om dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Men du er derimot pliktig til å opplyse om forhold som kan sette liv og helse i fare. Så hvis du har en ekstrem type av diabetes og søker jobb som taxisjåfør, så er du pliktig til å opplyse om dette. Strengt tatt skal en vel ha legeattest for å få jobb som taxi- eller bussjåfør. Du skal oppgi dette til legen, og legen vil da etter en skjønnsvurdering enten finne ut at du er skikket eller ikke skikket. Hvorfor du ikke blir skikket har ikke arbeidsgiver noe med, du får ikke kjøre taxi/buss uansett. slik har i alle fall jeg forstått systemet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hvis jeg hadde blitt stilt et slikt spørsmål under et jobbintervju så ville jeg svart at det er et upassende spørsmål som arbeidsgiver ikke har anledning til å stille. ...og hvis arbeidsgiver presterer å vise en slik utvitenhet så ville jeg sannynsligvis ikke ha hatt jobben. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg syns det ikke er SÅ ille å spørre slike enkle spørsmål angående helsen. Når en arbeidsgiver er ute etter en arbeidstaker, så er det ikke bare vintnemålene dine som er viktig, men også hvem og hvordan du er som person. Hvor dine grenser er, både sykiske og fysiske grenser såfremt det er relevant selfølgelig. Jeg skal ærlig inrømme, at dersom jeg hadde vært sjef for en bedrift så ville jeg ikke ansatt en med lesevansker og adhd til å annalysere bedriftens kalkyler og årsbudsjett. Nå er det sikkert mange der ute som sier..ja men alle mennesker er like mye vert og bla bla bla...ja selfølgelig, det er jo ikke det jeg sier..at ikke alle er like mye vert. Jeg mener bare at det ikke er alle mennesker som passert til alt, og folk har sine svake sider og sterke sider. Og det er ikke noe å legge sjul på. Så nei..jeg syns det ikke er noe galt å spørre enkle spørsmål om helse tilstanden, så lenge det er relevant selfølgelig. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hvis arbeidsgiveren spør om du har en slik "sykdom" som du så fint kaller det, så kan du ikke vite om han egentlig har peiling på den sykdommen. Hvis du forteller at du har f.eks. ADD, så kanskje han tror du er hyperaktiv, bråsint og ikke klarer å gjøre noenting fordi du mister konsentrasjonen så fort. Mens faktum er at selv om man har en sykdom eller diagnose, så er man fremdeles et unikt menneske, og alle opplever disse tingene forskjellig. Noen klarer å fungere 100%, andre 95%, noen bare 40%... (mye likt de fleste andre). I tillegg så bruker man vel stort sett medisiner dersom man har slike problemer, og mange er jo helt "vanlige" da. Når det er sagt, så synes jeg ikke en arbeidsgiver skal stille sånne spørsmål. Om jeg hadde fått et sånt spørsmål på et intervju, hadde jeg spurt hvorfor i all verden de ville vite det, og mest sannsynlig nektet å svare og takket nei til jobben uansett (likegyldig om jeg hadde hatt en sykdom/diagnose av den typen), for sånne holdninger klarer jeg meg uten. Tenker da selvfølgelig på jobber der slike ting ikke er relevante (f.eks. sitte i kassa på rimi); men i yrker der det er det, vil du jo måtte levere en legeattest uansett, så da blir det ikke nødvendig med slike spørsmål på intervjuet... Man kan jo si at hvis det er viktig for jobben å klare å konsentrere seg veldig lenge av gangen om en ting eller noe slikt, bør de få spørre om det. Men da er et spørsmål om du har ADHD veldig lite dekkende, og de bør heller spørre "Har du problemer med å konsentrere deg lenge av gangen" f. eks.... da det er mange som ikke klarer det, selv om de ikke har sykdommer eller diagnoser. Uansett, har du problemer som du VET vil gå utover jobben, uansett hva det er, bør man kanskje vurdere å opplyse om det av seg selv, men det er klart at da blir det sikkert vanskeligere å få jobben og Mine tanker hvertfall. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hvis jeg hadde blitt stilt et slikt spørsmål under et jobbintervju så ville jeg svart at det er et upassende spørsmål som arbeidsgiver ikke har anledning til å stille. ...og hvis arbeidsgiver presterer å vise en slik utvitenhet så ville jeg sannynsligvis ikke ha hatt jobben. Du ville antagelig ikke fått den heller, hvis du svarte at spørsmålet er upassende. Det er en rekke bestemmelser som direkte eller indirekte begrenser hvilke spørsmål som kan stilles. De fleste av disse er av utpreget teoretisk interesse. Formålet med jobbintervjuet er at arbeidsgiver skal bli kjent med en mulig arbeidstager, og at sistnevnte skal få inntrykk av arbeidsplassen. Jeg har alltid sett på jobbintervjuer som en dialog. Hvis det er spørsmål en potensiell arbeidsgiver ikke vil svare på, eller svarer unnvikende på, antar jeg umiddelbart at denne har noe å skjule. Det samme gjelder naturligvis den andre veien. Hvis målet med intervjuet faktisk er å få jobben - eller hvis man er arbeidsgiver ansette den riktige personen - svarer man på spørsmål eller stiller de spørsmål som er nødvendige. Så kan man bælje på forumet etterpå om at noen spurte om man har vondt i ryggen eller hvorfor man har et hull på to år i CV-en da man satt i fengsel. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Du ville antagelig ikke fått den heller, hvis du svarte at spørsmålet er upassende. Jeg har selv vært på å ansette en som svarte dette på et intervju vi hadde. Vedkommende hadde selvsagt helt rett, og den som stilte spørsmålet var ikke av de mest erfarne medarbeiderne våre. Vedkommende som svarte gjorde dette i en helt grei tone, og det forsterket bare inntrykket vi hadde av at dette var en god mann for jobben. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hvis jeg hadde blitt stilt et slikt spørsmål under et jobbintervju så ville jeg svart at det er et upassende spørsmål som arbeidsgiver ikke har anledning til å stille. ...og hvis arbeidsgiver presterer å vise en slik utvitenhet så ville jeg sannynsligvis ikke ha hatt jobben. Du ville antagelig ikke fått den heller, hvis du svarte at spørsmålet er upassende. Det er en rekke bestemmelser som direkte eller indirekte begrenser hvilke spørsmål som kan stilles. De fleste av disse er av utpreget teoretisk interesse. Formålet med jobbintervjuet er at arbeidsgiver skal bli kjent med en mulig arbeidstager, og at sistnevnte skal få inntrykk av arbeidsplassen. Jeg har alltid sett på jobbintervjuer som en dialog. Hvis det er spørsmål en potensiell arbeidsgiver ikke vil svare på, eller svarer unnvikende på, antar jeg umiddelbart at denne har noe å skjule. Det samme gjelder naturligvis den andre veien. Hvis målet med intervjuet faktisk er å få jobben - eller hvis man er arbeidsgiver ansette den riktige personen - svarer man på spørsmål eller stiller de spørsmål som er nødvendige. Så kan man bælje på forumet etterpå om at noen spurte om man har vondt i ryggen eller hvorfor man har et hull på to år i CV-en da man satt i fengsel. Du misforsto meg, og siterte meg feil. Men greit nok, det er et forum, og det kan være vanskelig å skjønne hva folk mener ut ifra bare en post. Poenget mitt var at en potensiell arbeidsgiver ikke bør stille upassende spørsmål. Hvis du var på et intervju og intervjueren spurte deg om du er mentalt tilbakestående, tidligere kriminell, eller homofil, ville du ikke følt deg støtt? Hvis ikke, så fint for deg, men om du svarer nei, nei, nei, hvordan kan de vite om du snakker sant? Dersom den informasjonen er interessant for arbeidsgiveren, bør de kreve lege- og politiattest av alle søkere, slik at de kan luke ut de som er uinteressante før de begynner å kalle inn til intervju. Og da blir det ikke nødvendig med sånne spørsmål i intervjuene. Som sagt, selv om du er helt "frisk" og "normal" så betyr ikke det at du er perfekt heller. Kanskje du sliter med konsentrasjon/ryggproblemer selv om du ikke har en diagnose. Derfor er det lite dekkende av intervjuere å stille så spesifikke spørsmål som "Har du ADHD?". ADHD er forresten en veldig samensatt diagnose som er unik for alle som har den. Noen har noen like symptomer, men ingen er klin like. Dessuten er det veldig mange som fungerer helt fint selv om de har ADHD, mens mange som ikke har ADHD, godt kan slite med ting som ligner på noen av symptomene. Slik er det med mange andre diagnoser og. Så skal de gå gjennom hele listen med symptomer da kanskje? "Har du ADHD?" "Har du asberger?" "Har du diabetes?" eller tourette, dysleksi, deprisjon, spiseproblemer etc. etc. etc.... Det de bør spørre om, for å få en bedre oversikt over om intervjuede faktisk tilfredsstiller dem, er jo ting som de faktisk lurer på. Om jeg var på intervju og ble stilt spørsmålet "Har du vansker med å konsentrere deg lenge av gangen?" så hadde jeg ikke reagert like negativt som om de spurte "Har du ADHD?". Selv om jeg forsåvidt ikke klarer å forestille meg hvorfor de skulle stille et slikt spørsmål heller. "Er det noen ting ved deg selv som du føler du må jobbe mer med?" er kanskje bedre å spørre om da. Hvis den intervjuede har nok selvinnsikt til å da si "Ja, jeg bør nok kanskje jobbe litt med å klare å konsentrere meg om en ting lenger enn ti minutter av gangen" så har jo intervjueren fått sitt svar uten å måtte stille et nedreverdigende spørsmål. Men disse tingene er vel noe av det som gjør ting som ansettelse osv vanskelig. Man skal ikke opptre uproffesjonelt, men man vil gjerne vite mest mulig om søkeren før man ansetter. Men da må man ordlegge seg riktig hvis man ønsker å få vite noe. Spør du en søker om han eller hun har en diagnose, på intervjuet, kan det være at du mister en potensiell ansatt. Endret 7. januar 2010 av Cundou Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå