Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

feil me dpc min trur æ

Anbefalte innlegg

hey

æ har en acer pc å e lit mye plaga

å lurer på om det finnes hjelp

for æ har 2 hardisker å alt blir lagra på den ene å den andre e tom

men det æ enkelig lurer på ka sher viss æ fløtte programfiler mappa til den tom hard disken ?

eller om at æ må slette masse dritt på pc ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. dialekt: Hei! Minner om at det er svært ønskelig at innlegg skjer fortrinnsvis på bokmål/nynorsk for å unngå irritasjon og tungleste poster. Dette til info.

Førstepost i denne tråden er ikke beskrivende nok for emnet. Fint om trådstarter kan oppdatere denne så det blir lettere å skaffe seg en oversikt over hva emnet gjelder - samt få litt flere detaljer å gå på.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Ja til aldersgrense på Diskusjon.no. Gjerne en eksamen i skriving også.

Men for å holde seg til topic så høres trådstarter ut som en som trenger å formatere hele maskinen. Ser for meg femti forskjellige MSN-tillegg, tre anti-virus, GIF-wallpaper, flashy musepekere og 50 pop-ups til dagen.

Lenke til kommentar

Du fikk tideligere tipset om å fjerne programmer du ikke har bruk for (Kontroll Panel -> Legg til / Fjern Programmer).

En annen ting kan være å sjekke om du har noen store filer i Mine dokumenter, så eventuelt flytte de filene over til D:\ (data-disken din) dersom du finner noen filer som ikke trenger å ligge i Mine dokumenter. Men ikke flytt hele Mine dokumenter, eller hele Mine bilder, Min musikk... Disse er direkte knyttet til din brukerkonto og kan ikke flyttes sånn helt uten videre.

Et annet tips er å trykke på Min datamaskin, så høyreklikker du på C: og velger egenskaper. Der skal det være et alternativ som heter Diskopprydding, den kan brukes for å fjerne unødvendig rot.

Du fikk også tipset om CCleaner, som er en mer avansert variant av samme sak, men CCleaner klarer å finne mer unødvendig data.

Du har egentlig en del muligheter bare her, men vi kan fortsette litt til...

Du kan komprimere filer som blir sjeldent brukt.

Du kan deaktivere System Protection / System Restore på C-disken dersom du bruker den, eventuelt fjerne restore points.

Du kan velge å installere nye programmer på D-disken i stede.

Du kan kjøpe ny maskin.

Du kan ta backup av alt som er viktig på datamaskinen din, dokumenter, musikk, videoer, epost osv... Kopiere dette over på en ekstern harddisk eller noe. Da har du potensielt åpnet for muligheten til å reinstallere maskinen din, hvor du i samme slengen kan repartisjonere disken slik at C: blir større. Hvis disken generelt er liten, så kunne du kanskje kjøpt en større en.

Jeg tar en sjans her og tipper at du kanskje ikke er så flink med PC?

Da er det nok en god ide å få hjelp av noen som har litt mer peiling, slik at oppryddingsarbeidet blir gjort skikkelig slik at du ikke mister noe data du egentlig ønsker å beholde.

Lenke til kommentar

I xp, trykk Start, høyre klikk Mine dokumenter, Egenskaper, forandre stasjonsbokstav C til D(hvis det er hva din andre hdd/partisjon heter), trykk Bruk, OK! Hvis det er vista, så må du gjøre dette på "Mine bilder" og "Min musikk" også!

549854.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Copypaste fra en av de andre identiske trådene dine som nå er blitt stengt:

Endre overskriften til å være bedre beskrivende, ellers får du advarsel og evt. stenging av tråden av moderatorene.

Kort sagt kan du ikke bare flytte mappen over, for da vil de fleste programmene slutte å fungere samt andre viktige funksjoner.

Det du kan gjøre er å endre hvor programmene isntalleres til men da må det gjøres NÅR du installerer programmene.

Det sagt er det ikke så mye å hente på å gjøre dette, så hvis det er bare for å bedre ytelsen på maskinen at du vurderer dette så ville jeg ikke annbefale det.

Det er bedre om du flytter pagefilen over på den ekstra disken din, gitt at den er like rask som hoveddisken. Det vil hjelpe mer i så fall.

-Stigma

Men ærlig talt, sjansen for å hjelpsomme svar fra de flinke medlemmene på forumet er som regel knyttet til hvor seriøs din post er. Når du skriver en tullete overskrift på en post og forklarer deg dårlig og på pseudonorsk/dialekt, poster den i feile kategorier og i tillegg spammer temaet flere ganger så er det vanskelig å gidde å bry seg om å bidra med hjelp... Legg litt mer arbeid/tanke i det neste gang så får du bedre og mer hjelp til å løse problemer du har.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
I xp, trykk Start, høyre klikk Mine dokumenter, Egenskaper, forandre stasjonsbokstav C til D(hvis det er hva din andre hdd/partisjon heter), trykk Bruk, OK! Hvis det er vista, så må du gjøre dette på "Mine bilder" og "Min musikk" også!

549854.jpeg

Men det vil ikke påvirke ytelse på noen måte da, siden det bare er lagring av filer uansett. Jeg tror det var for evt. ytelsesbedring han vurderte dette.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...