Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen min vil ikke starte, ødelagt?[Oppdatert igjen]

Anbefalte innlegg

Hei

Pcen min er herpa jeg får den ikke på, når jeg har pc strømmen på så kommer det bare blått lys fra pcen, men får den ikke på. men rundt kl 23:00 funker den hele tida, men vis du slår av pcen etter at du har slått den på rundt kl. 23:00, da går det ikke å slå den på igjen, det har pågått i 4 dager, nå. Kan det være et virus??

• Operativsystem: Windows Xp
  • Problemene oppstod for 4 dager siden, jeg tror jeg ikke innstalert noe før det.
  • Jeg har ikke søkt etter virus ennå, men jeg har AVG antivirus, annbefaler du noen så post!

Bilde:scaleoh1.gif

i Den røde sirklen er det en blå knapp, når jeg har på strømmen til pcen så lyser den bare, men får ikke på pcen når jeg trykker på knappen!

Video: http://www.youtube.com/watch?v=8zxZJFuwPh8

Plz hjelp meg

Endret av Unitedman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist den slår seg på til bestemte tide, men ikke andre.. Da ser jeg ikke hvordan det kan være noe hardware relatert. Hadde den ikke funket i det hele tatt kunne jeg muligens kommet på noe lurt.

Sånn jeg ser det er det enten feil en anne plass utenfor PC-en eller så er det noe med softwaren.

Lenke til kommentar
Vist den slår seg på til bestemte tide, men ikke andre.. Da ser jeg ikke hvordan det kan være noe hardware relatert. Hadde den ikke funket i det hele tatt kunne jeg muligens kommet på noe lurt.

Sånn jeg ser det er det enten feil en anne plass utenfor PC-en eller så er det noe med softwaren.

Kan du plz dele det med oss andre, uansett den slår på seg på bestemt tid, kanskje din ide hjelper?, hvem vet.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hvor man skal begynne når det er så ulogiske feil. En eller annen form for malware er ikke usannsynlig. 2ball(s) siste link er en reell mulighet.

Min anbefaling er å ta backup av det som er viktig på PC-en, og så gjøre en komplett reinstallasjon med fullstendig formatering av harddisk(ene).

Men det hadde vært greitt å vite hvor "oppstarten stopper". Laster bios, starter Windows å laste og så avslutter eller skjer det intet.

Lenke til kommentar
Vanskelig å vite hvor man skal begynne når det er så ulogiske feil. En eller annen form for malware er ikke usannsynlig. 2ball(s) siste link er en reell mulighet.

Min anbefaling er å ta backup av det som er viktig på PC-en, og så gjøre en komplett reinstallasjon med fullstendig formatering av harddisk(ene).

Men det hadde vært greitt å vite hvor "oppstarten stopper". Laster bios, starter Windows å laste og så avslutter eller skjer det intet.

Men hvordan skal jeg ta backup når pcen ikke er på?

Lenke til kommentar

Du får den på kl. 23? Da gjør du det da.. eller slår den seg av etter en bestemt tid også? hvordan skjer dette i så fall?

Og jeg vil tro Bolson mener du skal ta backup på en eller anen form for ekstern lagringsmedie.

DVD(-er), hardisk(er) eller minnepenn(er).

Edit: Vist det skjer noe uvanlig når du starter opp eller slår av PC-en, som vi ikke vet om, hjelper det kanskje om vi vet hva :)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Du får den på kl. 23? Da gjør du det da.. eller slår den seg av etter en bestemt tid også? hvordan skjer dette i så fall?

Og jeg vil tro Bolson mener du skal ta backup på en eller anen form for ekstern lagringsmedie.

DVD(-er), hardisk(er) eller minnepenn(er).

Edit: Vist det skjer noe uvanlig når du starter opp eller slår av PC-en, som vi ikke vet om, hjelper det kanskje om vi vet hva :)

fikk den ikke på idag, kan jeg gjøre noe annet?

Lenke til kommentar
Men hvordan skal jeg ta backup når pcen ikke er på?

Kl 23.00 som 2ball(s) skriver.

Ellers er det faktisk ikke verre enn å kjøpe seg en ny harddisk til 3 - 400 kr, ta ut den gamle, sette i den nye og sette opp maskina på nytt. Fungerer det som det skal kan den gamle monteres som harddisk nr 2, grundig sjekkes for malware/virus.

Du kan også eventuelt montere den opp i en annen maskin og ta backup på den måten (også feilsøke)

Du kan også prøve å starte opp maskina med en Live-CD, f.eks Ubuntu. Fungerer det, så hjelper det betydelig på feilsøking. Fra Live-CD er det lett å ta backup (langt enklere enn i Windows), og i tillegg har man egentlig fått svar på omtrent hvor problemet ligger.

Ellers kan det være lurt å få hjelp av kjenninger som kan litt mer.

Lenke til kommentar

Med mindre den PCen har en BIOS hvor man kan sette en bestemt tid PCen skal slå seg av og på. Vet det var en del BIOSer som hadde denne funksjonen for en del år siden, husker ikke hvilken da. Hvis han har en slik BIOS, kanskje en "spøkefugl" har gjort noe slikt.

Eventuelt et lite program som ligger og lurer i bakgrunnen og utfører samme funksjon.

Dessuten kan jeg ikke se at Unitedman opplyser noe om hvilket hovedkort, CPU, RAM, skjermkort han har. Kort sagt ikke noe om hardware som hjelper litt mere å løse problemet hans.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg vil først han skal utelukke om det er software relatert først. Det er bare å legge ut loggene og få noen til å se på de. Vist det er hardware relatert er dette helt nytt for meg og jeg må lete rundt andre steder enn mitt egent hode for å finne ut hva som er galt.

Når det gjelder tidsinnstilling av oppe-tid i bis var det et godt forslag. er vell muligens det mest konkrete forslaget så langt. Så info om HK kunne jo være greit. Men problemer med annen HW ville manifestert seg på andre måter. Men det er en usannsynlig feil så det er sikkert en usannsynlig feil også :wee:

Edit:

Om det ikke fungerer så gjør du det som står rimelig godt forklart i DENNE tråden.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...