Joachimv Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Leste såvidt noe om at det går an å få kjøpt telefotoobjektiver med ganske stor brennevidde til ganske lite penger (bildekvaliteten kan diskuteres sikkert...), og tror jeg kunne tenke meg en slik for morroskyld! Har blant annet funnet dette på ebay til 99USD! 500mm f/8 og manuell fokus. Is it worth the shot? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Objektivet lages av Samyang (S.Korea), som selger objektiver under en rekke ulike navn (Bower, Polar, Falcon, Rokinon, Vivitar, Opteka, og kanskje enda noen flere). "... (bildekvaliteten kan diskuteres sikkert...) ..." Det er mye som kan diskuteres, og enda mere som bør forbigås i stillhet ... "Is it worth the shot?" -Det er det bare du som avgjør. Prøv å google: "samyang 500mm f/8 review", så får du opptil flere svar. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det det er snakk om her er såkalt "speiltele", som bruker krummede speil istedet for linser. Det meste er dårligere på en slik: skarphet, fargefeilbrytning, kontrast osv. Men vekten, lengden og prisen er bra! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 "... på ebay til 99USD!" "... prisen er bra!" Her er den egentlige prisen: US $ 99.95 + US $ 39.50 = US $ 139.45 x 5.84 = NOK 814,39 x 1,25 = NOK 1017,99 + NOK 109,-* = NOK 1126,99 * Forutsetter at du gidder å gjøre fortollingen selv. Posten gjør det for NOK 217,-, men da blir prisen på Superdupertelefotoobjektivet NOK 1234,99. "Det meste er dårligere på en slik: skarphet, fargefeilbrytning, kontrast osv." "Is it worth the shot?" Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Det er jo en gave fra meg til meg selv Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det er jo en gave fra meg til meg selv Jeg trodde ikke du hatet deg selv så mye Nå er det jo ikke en speiltele du har funnet, men en veldig lite lyssterk tele, lang som et vondt år. Jeg må si jeg er meget skeptisk. Tom Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Jau veit det. Men fungerer vell ok på høylys dag, hehe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jau veit det. Men fungerer vell ok på høylys dag, hehe. Det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg selv ville ha brukt pengene på noe annet morsomt. Tom Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Joda, legge pengene i kassa å satse på en 70-200 f/2.8 ED Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Glem det, du kommer til å bli lam og blind av å forsøke å fokusere den saken på f/8. Kjøp heller et 70-300 objektiv til omentrent samme pris, da får du et objektiv som fungerer og tar bedre bilder. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 ... lang som et vondt år. Jeg må si jeg er meget skeptisk. Ha! Det der er jo et pinglerør på under 30cm - bør nærme seg halvmeteren, mener nå jeg https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14756042 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14793050 Sånne objektiv er laget etter samme prinsipp som amerikanerne lagde biler på 60-70-tallet: "There's no substiute for cubic inches!". De drev ikke akkurat frem utviklingen av motorteknologi eller kjøreegenskaper - men lagde likevel noen enkle men ganske imponerende muskelbiler for sin tid. Samme med objektiver - gir man F i å gjøre det spesielt lyssterkt, og lar det ta opp den plassen det trenger, kan man få det tålelig skarpt uten å ha skyhøye krav til toleranser. Med en gang man forsøker å gjøre det brukbart på større blenderåpninger, med nærgrense kortere enn 10m og så kompakt som mulig, fører kravene til ørsmå toleranser til at produksjonskostnadene mangedobles. Dette objektivet er som en 1966 AmCar, og kan ikke sammeliknes med en 2009 Honda. Personlig regner jeg mitt som en gimmick, og som sådan anser jeg at når prisen passerer 5-600,- NOK, så begynner den å bli litt tvilsom... Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Viiite: "Men fungerer vell ok på høylys dag, hehe." Nå er det sikkert oppfattet at jeg er mer enn en smule skeptisk til dette objektivet. Gå inn på flickr og PBase og se hvordan bildene blir. Jeg er overbevist om at du får Minst like godt resultat om du bruker 1200,- kroner på en brukt -200mm / -300mm, og beskjærer bildet til samme utsnitt som 500mm'n. Da får du et objektiv som også er Godt brukbart på en overskyet dag. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 En annen mulighet er å få tak i en Reflex-Nikkor 500mm speiltele. Jeg bruker min mye, både med telekonverter og mellomringer. Kan du leve med å forkaste noen bilder, så er de ikke så dumme disse. Det er ikke umulig at du får bedre bilder ved beskjæring, dersom det er resultatet du vil ha, ikke gleden av å komponere bilder på stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå