Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Masinen starter ikke med E8400. Med E6600 fungerer alt fint. Nyeste bios.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en maskin med litt trøbbel. Etter at hovedkortet gikk dukken har jeg nå fått tak i ett nytt, nærmere bestemt ett Asus P5Q Deluxe.

Men problemet er at jeg ikke får maskinen til å boote med dette hovedkortet sammen med en Intel E8400. Har brukt en E6600 til å oppdadere til nyeste bios som lå på Asus sine sider, versjon 2301.

Mulig det finnes en nyere bios der ute?

Delene skal fungere helt fint, har testet E8400 prosessoren i en annen maskin og alt fungerte som det skulle.

Har prøvd å resette bios opp til flere ganger.

Noen som har noen tips å komme med?

Mvh

Mr.Anki :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste BIOS for P5Q Deluxe er 2301 så du finner ikke noe nyere noen sted. Jeg hadde selv et P5Q Deluxe HK og det virket helt fint med en E8400 CPU. HKet støtter 45 nm fra første BIOS så det skulle ikke være noe problem.

Som sofTest sier så kan du prøve å ta ut en eller flere RAM brikker. Regner med at du har koblet til 8-pins ATX pluggen nær CPU sokkelen?

Etter som det er snakk om å sjekke minne og hastighet med E8400 (1333 MHz Bus hastighet) installert, vil det ikke hjelpe mye om du kommer inn i BIOS med E6600 (1066 MHz bus hastighet).

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hvilken bios versjon bruker du Chavalito?

Har prøvd å kun kjøre med en ram brikke og har testet alle sporene. 8-pin kontakten er på plass.

Har testet med ulike ram brikker også.

Corsair 2 GB PC2-6400 800MHz 1.80V - Det er disse som opprinnelig sitter i maskinen.

OCZ 1 GB PC2-8000 1000 MHz 2.3V http://old.prisguide.no/product.php?productId=46869

@Tran: Kortet er helt nytt, fikk det på RMA hos komplett for et par dager siden.

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar
Hmmm, lurer på om prosessoren er død jeg.

Ikke noe bilde når jeg starter med den i en maskin som startet med e6600. Med bios som skal støtte 45nm.

Får prøve den i en maskin med en maskin til før jeg sender den i retur. Kjipt!

Napp ut alt av komponenter du ikke trenger (alle lagrings enheter, lydkort etc.), og start med kun en eneste ram brikke før du sender noe i retur. Prøv også uten mus og keyboard en gang. Reset CMOS og slik nøyaktig som beskrevet i manualen for hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hmmm, lurer på om prosessoren er død jeg.

Ikke noe bilde når jeg starter med den i en maskin som startet med e6600. Med bios som skal støtte 45nm.

Får prøve den i en maskin med en maskin til før jeg sender den i retur. Kjipt!

Skrev ikke du i din første post at den fungerte i en annen maskin da?

Lenke til kommentar

Fikk bilde på en annen maskin ja, men etter mye styr med den maskinen i dag eller litt for mye testing fikk jeg plutselig ikke noe bilde med noen av prosessorene.

Har nå fått bilde med E6600 igjen, men E8400 gir ingen bilde. Har en maskin med en Q9300 som jeg tenkte å muligens teste prosessoren i, men problemet der er at en pin i prosessor sokkelen er litt knekt. Så jeg kan få problemer med den.

Men må vel bare prøve det..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke det P5Q Deluxe kortet lenger, det hadde siste BIOS 2301, men mener at det var 2101 eller 2201 jeg brukte med E8400 CPUen. Satte inn en Q9550 CPU senere på det kortet, niks problem der heller.

Du flasher til eldre BIOS på samme måte som du gjorde da du flashet til 2301. Bruk en USB minnestikke og EZ-Flash (Alt+F2) under post for å flashe tilbake til hvilken som helst eldre BIOS versjon.

Hvis du har høytaler tilkoblet kortet, får du noen BIOS pip koder? Mener da at BIOS skal pipe som bare det er det noe feil med CPUen eller?

Lenke til kommentar

Når jeg prøvde å flash'e til en eldre versjon fikk jeg bare melding om at jeg allerede hadde en nyere versjon.

Har testet E8400 i en maskin som kjører Q9300 til vanlig og da bootet maskinen normalt.

Sukk, nesten så en skulle ønske at prosessoren var død. Men får prøve å sette den i den opprinnelige maskinen enda en gang og prøve å få lagt inn en annen bios versjon.

Lenke til kommentar

Rart det at du ikke fikk flashet til en eldre BIOS. Jeg flashet fram og tilbake med EZ-Flash og fikk aldri beskjed om jeg allerede hadde en nyere versjon av BIOS.

Flashet en gang fra 2301 til 2101 uten problemer, og som sagt, jeg flashet alltid med EZ-Flash programmet.

Så du får bilde av og til, men skjermen (PCen) fryser? Høres rart ut, kan nesten virke som det er dårlig kontakt et eller annet sted. Alle RAM brikker og skjermkort etc sitter skikkelig i?

Hvis CPUen (E8400) virker uten problemer i en annen PC, da må man jo nesten begynne å lure på om det er noe galt med selve hovedkortet eller med det minnet du bruker i den PCen.

Lenke til kommentar

Skal prøve å få flashet til en eldre bios en gang til. EZ-Flash er det som er innebygget i BIOS ja?

Bilde fryste den ene gangen jeg fikk bilde ja, kom bare noen hvite striper over skjermen.

Hovedkorter fungerer fint med E6600 og rammen jeg har brukt er fra maskiner som fungerer helt fint, så tror ikke noen av disse delene skal ha noen defekter.

Nå greier jeg ikke å få bilde i det hele tatt igjen. Var kun den ene gangen.

Edit; BIOS v. 2201 inne.

Får bilde ved første forsøk på boot, men laster ikke windows.

Prøver å restarte men da kommer det ikke noe POST bilde...

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uff, det her er det som har skjedd med min pc også (den som jeg skal senke i olje)

Siste gangen jeg skulle starte den for å teste at alt funket. så fikk jeg ikke opp noe bildet sånn som du skriver. Hele pcen startet, viftene gikk og alt fungerte, men det kom ikke noe bilde.

Hvis du får noe svar kan du være snill og si ifra da?

Har drevet og søkt rundt overalt etter svar..

Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...