helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Har akkurat bestillt en SSD. Tenkte å kopiere over eksisterende Windows 7 fra en WD harddisk (min nåværende C-disk). Ønsker deretter å bruke den nye SSDen som system-disk (og boote fra den). Fins det en enkel og sikker måte å gjøre dette på? Uten å få lisens-problemer med Windows... Fant noe som heter TrueImage 2010 ... Vil den gjøre jobben? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg ville absolutt anbefale deg å installere en ren installasjon på SSD'en slik at det ikke blir liggende fusk i systemet fra den tidligere disken - men DET er meg da... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Har akkurat bestillt en SSD. Tenkte å kopiere over eksisterende Windows 7 fra en WD harddisk (min nåværende C-disk). Ønsker deretter å bruke den nye SSDen som system-disk (og boote fra den).Fins det en enkel og sikker måte å gjøre dette på? Uten å få lisens-problemer med Windows... Fant noe som heter TrueImage 2010 ... Vil den gjøre jobben? Det største problemet blir vel antageligvis at SSD'en har mindre kapasitet enn HDD'en slik at du ikke kan gjøre en 1:1 kopi fra HDD til SSD ... Programmet Disk Copy kan muligens gjøre jobben for deg. Hvis C:-partisjonen på HDD'en er for stor til å passe inn på SSD'en, så kan du bruke Partition Master til å redusere størrelsen på partisjonen. Partition Master kan vel også utføre selve "kloningen" av partisjonen fra HDD til SSD. Det er mulig du må ha Win7-DVD'en klar første gang du booter fra SSD, for det er ikke sikkert at systemet kjenner igjen den nye disken den ligger på. Det skal enkelt kunne fikses ved å boote fra DVD og velge Startup Repair-funksjonen. (Google litt mer om dette.) Lisensproblemer får du neppe på grunn av dette. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Det største problemet blir vel antageligvis at SSD'en har mindre kapasitet enn HDD'en slik at du ikke kan gjøre en 1:1 kopi fra HDD til SSD ... Programmet Disk Copy kan muligens gjøre jobben for deg. Hvis C:-partisjonen på HDD'en er for stor til å passe inn på SSD'en, så kan du bruke Partition Master til å redusere størrelsen på partisjonen. Partition Master kan vel også utføre selve "kloningen" av partisjonen fra HDD til SSD. Det er mulig du må ha Win7-DVD'en klar første gang du booter fra SSD, for det er ikke sikkert at systemet kjenner igjen den nye disken den ligger på. Det skal enkelt kunne fikses ved å boote fra DVD og velge Startup Repair-funksjonen. (Google litt mer om dette.) Lisensproblemer får du neppe på grunn av dette. Takk for tipsene. SSD = Intel® X25-M 160GB HD = WD VelociRaptor 150GB, 10000RPM dvs at SSDen har større kapasitet enn HD ... så det bør ikke bli problemer her. Sjekket Disk Copy og Partition Master. Virker interessant, men det ser ikke ut som om de støtter 64-bits Win 7... eller? Noen erfaring med TrueImage 2010 ? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Du kan jo sjekke opp Paragon Backup & Restore , omtalt i Din Side Selv holder jeg meg til Acronis. Den har mulighet for å klone disken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Det trengs ikke noe ekstra program, Windows 7 har funksjonen innebygd. Tips #18: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20 Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Vel, nå har jeg en System Disk M (min gamle WD disk - tidligere C) Og en ny System Disk C (ny SSD som inneholder image av gammel C). Problemet er at jeg ikke får systemet til å boote fra ny C (SSD). Den går alltid til M (WD). I BIOS er ikke SSDen tilgjengelig som boot disk. Prøvde å kjøre Windows repair på C, men den sier at alt er OK... Hvordan sette SSDen bootable? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Ok, så du har altså overført et image fra HDD til SSD'en uten å ha installert OS'et på SSD'en først. Det har jeg også prøvd på i Acronis , uten å lykkes. Hvis jeg derimot først installerer OS'et i SSD'en , overfører imaget til HDD'en , og deretter tilbakefører imaget , booter den. En metode som jeg kan tenke meg virker er å prøve Acronis , og deretter kloner du fra HDD til SSD. Programmet er gratis å prøve. Har ikke prøvd klonefunksjonen på denne måten selv. Du oppgir ikke hva slags metode du har brukt. Endret 8. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Ok, så du har altså overført et image fra HDD til SSD'en uten å ha installert OS'et på SSD'en først.Det har jeg også prøvd på i Acronis , uten å lykkes. Hvis jeg derimot først installerer OS'et i SSD'en , overfører imaget til HDD'en , og deretter tilbakefører imaget , booter den. En metode som jeg kan tenke meg virker er å prøve Acronis , og deretter kloner du fra HDD til SSD. Programmet er gratis å prøve. Har ikke prøvd klonefunksjonen på denne måten selv. Du oppgir ikke hva slags metode du har brukt. Brukte Acronis kloning, ja. Til en blank SSD. Brukte deretter regedit for å endre drive bokstav (uten at det hjalp) ... Så jeg bør ta Windows recovery DVDen og installere Windows på SSDen (går det?), og deretter klone fra gammel (?) system disk? Har også prøvd 'bcdboot'-kommandoen - uten at det hjalp (Switching my Windows 7 Boot Disk from D to C with BCDBoot rather than BCDEdit) Endret 14. februar 2010 av helsten2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Så jeg bør ta Windows recovery DVDen og installere Windows på SSDen (går det?), og deretter klone fra gammel (?) system disk? Nei. Du kan først prøve å blanke SSD'en. Best er det å bruke HDDErase 3.3 til det. Vanlig formattering gir ikke godt resultat. Så ville jeg ha prøvd klonefunksjonen i Acronis som tidligere nevnt. Vet ikke om det er mulig å bruke Recovery plata. Edit : Slik bruker jeg klonefunksjonen i Acronis 2009 (tror det er likt i 2010) 1 2 3 4 5 6 Endret 8. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Hvis jeg derimot først installerer OS'et i SSD'en , overfører imaget til HDD'en , og deretter tilbakefører imaget , booter den. Det må være ett eller annet jeg ikke har skjønt her. Hvis jeg installerer OSet på SSDen og overførerer det til HDDen så mister jeg jo det jeg allerede har der (på HDDen), eller? Hensikten her er jo å beholde OS+alle applikasjoner som er installert på gammel HDD. Eller har jeg fallt helt av lasset her? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Ved bruk av image må du lage en egen "Secure Zone" på HDD'en (hvis du har ledig plass til det). Så vil den overføre imaget til den sonen. Hvis du derimot bruker klonefunksjonen vil den slette alt som tildligere var på den disken. Hvis du velger manuel metode , kan den klone til en egen partisjon på disken som du i forvegen må ha opprettet. Tror du forveksler mellom image og kloning. Du må gjøre det på riktig måte , hvis ikke risikere du å miste alt som du tidligere hadde på HDD'en. ___ Det du kan prøve på nå er å ikke installere OS'et på SSD'en. Du skal altså fra harddisken prøve å klone fra den til SSD'en. Jeg har oppdatert forrige post med fremgangsmåte. Punkt 3 og 4 er viktig. Gjør du feil her , mister du alt på HDD'en. Hvis du klonet på samme måten i sted , kan vi nok glemme det. Da må du installere OS'et på vanlig måte på SSD'en. Endret 8. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Ved bruk av image må du lage en egen "Secure Zone" på HDD'en (hvis du har ledig plass til det).Så vil den overføre imaget til den sonen. Hvis du derimot bruker klonefunksjonen vil den slette alt som tildligere var på den disken. Hvis du velger manuel metode , kan den klone til en egen partisjon på disken som du i forvegen må ha opprettet. Tror du forveksler mellom image og kloning. Du må gjøre det på riktig måte , hvis ikke risikere du å miste alt som du tidligere hadde på HDD'en. ___ Det du kan prøve på nå er å ikke installere OS'et på SSD'en. Du skal altså fra harddisken prøve å klone fra den til SSD'en. Jeg har oppdatert forrige post med fremgangsmåte. Punkt 3 og 4 er viktig. Gjør du feil her , mister du alt på HDD'en. Hvis du klonet på samme måten i sted , kan vi nok glemme det. Da må du installere OS'et på vanlig måte på SSD'en. Takk for rask feedback. Framgangsmåten jeg brukte var nøyaktig slik du beskrev den. Det ser ut til at alt er kopiert, men SSDen booter ikke .... Det jeg lurer på er om jeg faktisk må fjerne den gamle HDDen og flytte SATA kontakten over på SSDen. Tror du det vil hjelpe? Endret 8. desember 2009 av helsten2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Har ikke prøvd på det selv. Uansett er ikke klonemetoden å anbefale i dette tilfellet. Det aller beste er å ta en clean install på SSD'en. Deretter kan du klone/bruke image så mye som du vil. Jeg tok nylig å slettet alt på SSD'en ved hjelp av HDDErase. Deretter tilbakeførte jeg et image som jeg hadde på en HDD. Tilbakeføring av imaget tok bare 3-4 minutter. SSD'en bootet lett. Faktisk er bruk av image å anbefale. SSD'en yter da litt bedre. Men som nevnt tidligere , første gangen bør man ta en clean install. Dessuten bør du ta i bruk HDDErase 3.3 når du skal blanke SSD'en. Jeg kan evt. legge ved ISO filen. PS. ikke bruk quote funksjonen som du gjorde i forrige innlegg. Du quotet hele innlegget mitt. Endret 9. desember 2009 av johome Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Da har jeg installert Win 7 på SSDen. Men nå får jeg ikke bootet fra den gamle HDDen ... Og all programvare ligger jo der ... Umulig å få gjort noe som helst kloning/imaging nå ... Kan jo begynne å installere alt på nytt, men det var jo liksom det jeg ville slippe ... EDIT1: Og enda verre. Jeg har ikke adgang til noen av folderne på de andre diskene lenger .... EDIT2: Jeg plugget ifra SSDen og vha av Recovery CDen så klarte jeg å boote fra HDDen igjen ... Så nå har jeg altså en SSD med Windows 7. Og en HDD med Windows 7 samt all programvare og tilpasninger som jeg har gjort. Hvordan får jeg dette smertefritt over på SSDen? EDIT3: FUNKER! Bootet med HDD. Klonet HDD->SDD. Shutdown. Unplugg HDD (!!!). Restart. Får feilmelding og beskjed om å sette inn Windows Recovery. Kjører Repair. Reboot og dett-var-dett Det tok sin tid, men når enden er god osv.... Endret 9. desember 2009 av helsten2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Bra! Du har stått på til over klokken 4 i natt. Det ble vel litt mye før du fikk det til ja... Jeg hadde en mistanke om at du ville få det til å funke til slutt. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 TAKK FOR HJELPEN! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå