KnutIvars Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Brukernavn: kiskogl Deltagernivå: Purist Utstyr: Olympus E-3 med OM Zuiko 50mm f/1.4 (gammelt glass) Tillegsutfordring: Minste blender = f/2,8. Jeg skal få en ekstra pepperkake for hvert bilde jeg kan publisere med f/1.4 som er brukbart. Årsak: Objektivet jeg skal bruke er gammelt.., og meget skarpt fra f/2.8, men på 1.4 er det ganske soft, så da skal jeg prøve å fortsatt produsere brubare og kanskje til og med gode bilder med noe folk flest ville sagt er ubrukelig. Lenge siden sist utfordring jeg har vært med på nå. Håper jeg ikke har glemt alt jeg har lært tidligere Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Da kommer dagens bilde. Travelt som pokker denne uka, men det var litt derfor jeg ville ta utfordringen. Se hva jeg klarer å komme opp med når jeg bare har ytterst begrensede ressurser....; men tror jeg heller mot dette: ... Egentlig bare fordi jeg føler for det i dag... litt mørkt og ... varmt. Tatt med f/2, så ikke no pepperkake på meg i dag. Ville egentlig hatt mindre topp og mer av bunnen i det..., men det er tatt nå og jeg gidder ikke prøve på ny. Kjapt og gale er stikkordet for uka. Pizzaen svir seg i ovnen og. Alternativet var dette; Tatt med f/1.4, men var kjedelig synes jeg... Endret 7. desember 2009 av kiskogl Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Du tar det piano til å begynne med, antar jeg? ..Det gikk nemlig et (note-)lys opp for meg.. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Jah......, da var dag to ferdig. Travel som fy, og jeg burde vært i seng for lenge siden. However; jeg rakk å dra opp kameraet mens jeg ehm... kjørte til jobb i dag.... Som dere ser gikk det ganske piano da også... I dag var det faktisk f/1.4, så da blir det pepperkake på meg! Får håpe jeg er mer heldig i morgen..., dette var slett venstrehåndsarbeid... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Skal si det er lett å havne litt bakpå her..., så her kommer bildet fra 9. desember. Desverre husker jeg ikke helt blender, men enten 2.0 eller 2.8. Meget lite interessant, men syntes det var litt pent i peisen den dagen. Tok derfor et glødende bilde*; * Tok faktisk noen bilder senere på kvelden, men fant jo ut nå at klokka var passert midnatt, så da er de rett og slett ugyldige. Endret 11. desember 2009 av kiskogl Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Da var det tid for torsdagens bilde..., og her lekte jeg meg litt med full åpning og nyinnkjøpte julelys. Synes det ble noen ok "wallpaper" type bilder.., men ikke så mye mer. Gøy å leke da. Dagens bilde (f/1.4); Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Da var vi kommet frem til fredagens bilde. Skikkelig travel dag, med mye jobbing og julebord og nachspiel til klokka 05.00 på lørdagen. Nok en gang ikke den beste dagen, men det får heller holde. Var egentlig så "heldig" at jeg forsov meg, slik at når jeg kjørte til jobb kom sola litt over tåka før tåka tok over og lå tett resten av dagen. Klarte å fange dette på vei til jobb; Blender: enten 1,4 eller 2. Edit; Bedre i SortHvitt? Endret 12. desember 2009 av kiskogl Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Så endelig... En lørdag uten så mye stress. Jeg og fruen tok oss en kjøretur i området her. Etter gårsdagens tåke etterfulgt av noen minusgrader, var det flust av fine motiver rundt om kring. Lav sol og blå himmel... Herlig. Fikk lekt litt med objektivet igjen og hadde egentlig litt vanskeligheter med å bestemme meg for hvilket jeg ville la være dagens bilde.., men endte på dette; Her er et par av de jeg likte best som jeg måtte velge bort; Alternativ 1; Alternativ 2; Mener f/1,4 er brukt over hele fjøla. Eventuellt har det sneket seg med et f/2.0 der. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Pass på med oppskarping av bilder på nært hold og full åpning - ganske skarpe kanter på bokehen, som kan trekke fokus fra det som er i fokus. ..Men når det er sagt, så funker effekten som juling her - synes det ble tre veldig tøffe bilder - flotte fargetoner! Me like! Tipper du koste deg - ble noe herlig surrealistisk over det... (Tipper det var det første som hadde f/2 - rundere sirkler der..) Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Pass på med oppskarping av bilder på nært hold og full åpning - ganske skarpe kanter på bokehen, som kan trekke fokus fra det som er i fokus. ..Men når det er sagt, så funker effekten som juling her - synes det ble tre veldig tøffe bilder - flotte fargetoner! Me like! Tipper du koste deg - ble noe herlig surrealistisk over det... (Tipper det var det første som hadde f/2 - rundere sirkler der..) Bildene er faktisk ikke så veeeldig oppskarpet, men pga objektivet ikke er så supert på blendere større enn f/2.8, bidrar de optiske feilene til at det ser mer oppskarpet ut enn det faktisk er. ..., og rundest sirkler = f/1.4, da påvirker ikke blenderlamellene noe; når jeg blender ned blir de synlige i kantene på sirklene. Akseptable på f/2, men fra f/2,8 er faktisk ikke så pent. .., men jeg er fortsatt meget glad i dette objektivet, selv om jeg savner litt perfeksjonismen som ligger i ZD 50mm f/2.0 Makro objektivet mitt..., men det har dama lagt beslag på, så jeg får gjøre det beste ut av situasjonen. Godt å høre at du likte bildene da! Er godt fornøyd med resultatet selv... og det var en opplevelse å ta dem; det var så utrolig nydelig rundt meg i dag. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) ..., og rundest sirkler = f/1.4, da påvirker ikke blenderlamellene noe; når jeg blender ned blir de synlige i kantene på sirklene. Akseptable på f/2, men fra f/2,8 er faktisk ikke så pent. Jojo, men jeg tenkte på deformasjon av sirklene, ikke kantene - de blir (akkurat som på min ZE) dratt veldig ut mot hjørnene, som halvmåner med skarp kant inn mot midten og bløt bakkant. ..Og den effekten får du på full åpning med fokus på kort hold.. Edit: ..Og nei, mente slett ikke at bildene dine var for mye oppskarpet på noen måte, men oppskarping gjør de skarpe bokehkantene enda mer synlig - bare generell advarsel til senere bilder på full åpning. Endret 12. desember 2009 av Trondster Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Skjønner du hadde litt vanskelig for å velge idag, eller det blir vel teknisk sett i går i og med det er langt på natt. Det var noe drømmende over dem, som jeg virkelig likte. Alle tre var bra! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Bedre i SortHvitt? Nei, faktisk ikke. Her er fargene en viktig del av bildet. Liker fargeversjonen meget godt. Tom Lenke til kommentar
Inc Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Ser du måtte "innom" peis`n du og ja . Og bokeh som nesten "bobler" over, flott Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Takk for gode tilbakemeldinger på lørdagens bilde! Alt lå virkelig tilrette da. Resten av uka har hatt litt "snapshot" preg... hvor jeg føler jeg har prøvd og prøvd, men ikke hatt tid til gjennomføring. Uansett; 3. søndag i advent kom den.., og været var betydelig dårligere i dag, og siden jeg sov til 14.00, ble det ikke noen tur ut i dag. Benyttet meg av litt døsing før vi sto opp til å ta dagens bilde..., og desverre; det ble bare en mobiltelefon......; Endret 13. desember 2009 av kiskogl Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det var ikke bare bare det, jeg synes det ble ganske vellykket er det tilfelle at det er listet opp ymse klesplagg på mobilens skjerm? Takk for i år Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Mange fine bilder her. Likte spesielt godt nr 5 og 6. Fint utsnitt av "tåkesvingen" som gir en god dybdefølelse. Tåken hjelper også godt til Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Det var ikke bare bare det, jeg synes det ble ganske vellykket er det tilfelle at det er listet opp ymse klesplagg på mobilens skjerm?Takk for i år Takk for det! ymse klesplagg; mulig en ønskeliste eller tilsvarende? Mange fine bilder her. Likte spesielt godt nr 5 og 6. Fint utsnitt av "tåkesvingen" som gir en god dybdefølelse. Tåken hjelper også godt til Takk skal du ha! Veldig gøy å få tilbakemeldinger på "uka"! 50mm er virkelig gøy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå