Gå til innhold

Jeg er ikke gal, høytalere snakker fransk. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Ja, eh.. Greia er at jeg har en Logitech X-530 5.1 anlegg, hvor de to foran er koblet ca. 1 meter fra meg og de to bak er koblet ca. 2 meter bak meg med sub under skrivebordet.

Bakhøyttalerne ligger ca. 30 cm fra hodet mitt når jeg sover og siden forhøyttalerne har av-og-på-knappen heeelt på andre enden av rommet (ca. 4 meter) blir det av og til for lang strekning å gå for å slå dem av, og da står de på. Så de siste dagene har det kommet fransk radio som jeg har hørt, og først har jeg lagt planer om å ta hevn på naboen, men dette ble utelukket da jeg lukket vinduet og hørte den samme lyden.

Jeg planla deretter tur til psykologen fordi jeg tenkte at jeg er veldig sliten grunnet jobb og skole 5 dager i uka, men inatt har jeg hørt rundt om i rommet og funnet ut at det er rett og slett høytalerne som prater fransk radio med drittmusikk (de som kjenner meg vet at jeg ikke akkurat elsker fransk heller). Så jeg koblet av høytalerne av PCen og jeg hører fortsatt fransk radio fra dem. Dama var idag på besøk og hun hørte det samme. Hva i all verden er dette? Hvorfor akkurat fransk? Her jeg bor får jeg såvidt inn noen kanaler både via radio, og plutselig hører jeg fransk radio på høytalerne som MEGET SIKKERT ikke har noen antenne eller radio innebygget.

Kan noen si meg hva dette er? Hvordan blir jeg kvitt denne stygge franske mannen med drittmusikkene sine?

Nei, jeg er ikke full eller høy, og ja det er flere (både søstra mi og dama) som har hørt akkurat det samme. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Enda irriterende er at lyden stiller seg selv, trolig grunnet støy.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok rett og slett slik at høytaller ledningene fungerer som antenne. FM signalene trengs bare å forsterkes opp, og du har nok greid å få til en perfekt lengde på kabelene slik at disse fanger opp signalene, og siden forsterkeren sender strøm til høytallerene, men ikke noe lyd, så får du heller fransk radio.

Maks uflaks med andre ord.

Lenke til kommentar

Hahaha, hadde akkurat samme problem! Men de snakket definitivt ikke fransk. Noe mer som russiskt eller noe lignende. Det er nok desverre ikke noen fiks for det, siden ledningene funker som en antenne. Du kan jo prøve og isolere kablene. Men stemmene kommer ikke når du har 50% + på høytaleren? Var iallefall ikke det for meg. Skrur man den helt ned kommer stemmene på det høyeste.

Lenke til kommentar

er faktisk ikke så uvanlig å ta inn utenlandsk radio på høytalere på den måten. Når jeg gikk på barneskolen helt i starten av dette årtusenet og hadde musikk fikk vi faktisk inn teleslynge anlegget på skolen (var en som var litt dauhørt et par trinn under oss.) på gitarforsterkerne.

Lenke til kommentar

prøv å kutt av 20cm av høytaler-ledningen, det kan hjelpe.

evt, har du kveilet opp kabelen? fjern/endre på kveilen.

en radio er veldig simpelt laget, holder med en kabel i riktig lengde som antenne og noe til å ta imot signaler, samt noe for å drive høytaleren, du har alt i ett standard anlegg.

når vi snakker om sære ting, den trådløse hus-telefonen vi hadde når jeg var liten ,ble plukket opp av det elektriske pianoet til nabo`n.

Lenke til kommentar

Gud bruker ikke alltid brennende busker ...

(Jeg bare nevner det.)

Spesielle ionosfæriske forhold kan "kanalisere" radiosendinger over mye lengre avstander enn de normalt rekker. Selv har jeg fått inn engelske lokalsendinger på FM-tuneren i Trondheim en gang, men det varte vel bare en halvtimes tid. (Og det var tross alt en radio.)

Hvis det hjelper å slå av høyttalerne, hva med å investere i en trådløs av/på-bryter dersom de 4(+4?) metrene blir for langt å gå?

Lenke til kommentar
når vi snakker om sære ting, den trådløse hus-telefonen vi hadde når jeg var liten ,ble plukket opp av det elektriske pianoet til nabo`n.

Det var oppe for noen år siden, da en PC bruker plutselig oppdaget at noen skrev på PCen hans. Han oppdaget ganske fort at en nabo ca 100 meter lenger unna som gjorde dette, da hans trådløse tastatur hadde greid å bli synket med hans mottaker. Det var vist produksjonsfeil da tastaturene kun skulle ha 4-10 meter sendestyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...