Populært innlegg Henrik C Skrevet 5. desember 2009 Populært innlegg Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Hei!Mange lurer kanskje på hva man trenger i en god garderobe, og det er her denne tråden skal brilliere. Her samles det opp tips i en god liste med alt du trenger for å ha en solid garderobe som passer til mange anledninger. Til å begynne med vil nok denne tråden være rettet mer mot de som har en nokså preppy stil, men det er absolutt ingenting i veien for å utvide til flere kategorier - og hvis vi får nok hjelp kan vi kanskje få lagd en god jentekategori i tillegg!For at tråden skal fungere, må vi ha et par retningslinjer.1. Det er ikke nødvendig å velge det dyreste, husk at ikke alle kan eller ønsker å bruke like mye penger på klær som andre.2. Når vi lager lister, bruk gjerne navnet på plagget, og så kan vi komme med forslag etterpå. Slik som dette: "Trenchcoat. (F.eks. har Burberry mange fine og klassiske)" og "Losjakke. (Her har H&M noen som er pene)"3. ALL diskusjon rundt personlig økonomi holdes utenfor tråden. Det er ikke ønskelig å lage nye krangler her.4. Nevn gjerne plagg flere ganger.Mye av det som står på listen er plagg som man gjerne kjøper over tid. De færreste har muligheter til å starte en helt ny garderobe fra scratch, og dermed er det viktig å planlegge innkjøpene litt med tanke på farger.Når man leter etter et bestemt plagg, tenk over hva som kan passe til resten av garderoben. Enkelte farger kan kombineres med så godt som alt mulig, mens farger som lilla og gult kan være vanskeligere å kombinere uten at man har et godt grunnlag. Se derfor gjerne gjennom garderoben før du handler, og tenk på forhånd ut et par farger som kan være aktuelle.BasisgarderobeBukser Chinos – beige er en klassiker, gjerne andre, mer spenstige farger. Rådenim – et godt par med rådenimbukser. Husk at de ikke skal vaskes [i maskin] med mindre det er helt nødvendig! Små flekker kan lett gnikkes vekk med en våt klut, pass på å ikke bruke makt. Penbukse Mørke jeans Grå ullbukse i flannell Aktuelle merker: SuitSupply, Malford of London, Acne, Naked&Famous, Levi's, APC Sko Pene sneakers Et par Oxfords Skinnsko, litt mindre formelle enn Oxfords Aktuelle merker/butikker: Alden, Loake, Crockett & Jones, Herring Shoes, Meermin, Carmina, Churchs, A Fine Pair of Shoes, Alfred Sargent, Sanders, Pediwear, Trickers, Allen Edmonds, Barker, Cheaney Pensko bør du ha i både sort og brunt, og da har du et godt grunnlag for de fleste anledninger. For ytterligere informasjon om sko, referer jeg til skotråden for diskusjon, og SML sin tråd med terminologi. Husk også at riktig skopleie forlenger levetiden betraktelig!Overdeler Blazer – gjerne navy, da har du et plagg som kan brukes til mange anledninger. Cardigan – både tyntvevde og tykkere ullcardigans. V-halsgenser – sort, mørkeblå, rød, mørkegrønn... Bare fantasien setter grenser, men prioriter litt nedtonede farger som er lette å kombinere med resten av garderoben i starten. Skjorter – her er det bare å velge i farger og mønstre etter ønske. Bør ha en hvit skjorte. I tillegg bør du ha noen formelle skjorter, både hvite og farget. Hvite t-skjorter med v-hals – pass på at de er nokså tettsittende slik at de ikke vil ødelegge passform dersom du har de under en v-halsgenser. Hvit t-skjorte med crewneck Piquéer – velg fritt etter ønsket prisklasse og kvalitet. Pullover (NB! Ikke collegegenser) Aktuelle merker/butikker: SuitSupply, Zara, H&M, Uniqlo, Polo Ralph Lauren, Brooks Brothers, Johnstons of Elgin Sokker og undertøy Sorte sokker i bomull. Ensfarget undertøy i ønsket fasong, bør være av god kvalitet og naturligvis være behagelige. Undertegnede kan anbefale Dressmann sine, merket med "Man underwear". Komfortable og holder seg godt, og prisen er veldig overkommelig. Aktuelle merker/butikker: Dressmann, H&M, Uniqlo, Viccel Dress og tilbehør Sort dress Grå eller navy dress Sløyfe – sort, kan ha med enkle mønstre. Kjøp og kombiner etter resten av antrekket. Slips – sort og andre farger, som rødt. Fyll gjerne opp med andre diskré mønstre etter behov og ønske. Enkel klokke – bør passe greit til dress og litt fine anledninger. Sort skinnreim er et greit utgangspunkt. Mansjettknapper – matches Skinnbelte – ha i bakhodet at det skal matche med sko. Sort og brunt. Yttertøy Sort frakk Skinnhansker Kalosjer Trenchcoat – plenty av alternativer i alle prisklasser. Edit:4. mai 2011: Fjernet unødvendig spoiler-tag, fikset litt formuleringer og la til litt informasjon. 6. januar 2014: Legger til et par forslag til merker hvor man kan kjøpe de ulike tingene. Bare å kommentere med nye forslag, så legges det til fortløpende. Endret 7. januar 2014 av Henrik C 18 Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Basis: Bukse: * Beige chinos * Rådemin * Grå penbukse Sko: * Oxfords * Et par litt mindre formelle. (gjerne skinn) * Ett par pene sneakers. Overdel: * Blazer * Cardigan * V-halsgenser (sort) * Diverse skjorter (striper, ruter, ensfarget. Kan også brukes til fest) * Hvit skjorte * T-skjorte med v-hals (hvit) * Piquéer Sokker og undertøy: * Sort (bomull) * Ensfarget Tilbehør: * Sløyfer * Slips (sort og rødt) * Enkel klokke * Mansjettknapper i sølv. * Skinnbelte som kan matche skoene Ytterjakke: Sort frakk (gjerne peacoat men også mer enkle frakker.) Høst- og vinterekstra * Knitted genser/cardigan * Rugby-genser i høstfarger * Cordfløyelsbukser. * Britisk rutete skjorte * Skjerf (merino eller kashmir) * Chelsea eller andre klassiske boots. Det var alt jeg orket for denne gang:p Endret 15. juni 2012 av Zeph 2 Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 En god dress og jakke av et slag. Og preppy. Jeg elsker preppy. En cardigan med passform. La med to bilder her, det er noen flere på bloggen min: http://thefashionista.blog.com Lenke til kommentar
fkm Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Bra initiativ henrik. Jeg orket ikke lese gjennom Kavinskys post, så det kan være dette stort sett blir en dobbeltpost. - Svart belte - Brunt belte - Mansjettknapper (som matcher beltespenne og klokke) - Sorte pensko - Brune pensko - Sort dress (det eneste akseptable i begravelser) - Grå/navy dress - Navy blazer - Hvit skjorte (formell) - Farget skjorte (formell) - Hverdagsskjorte - Sort slips - Farget slips - Frakk - Trench - Skinnhansker - Kalosjer - V-halsgenser - Cardigan - Pullover (f.eks. i cashmere, snakker ikke om collegegenser) - Mørk jeans - Chinos - Grå ullbukse (flanell) - Boksere i god kvalitet - Sorte sokker i god kvalitet - Hvite t-trøyer Har sikkert glemt masse... Edit: Skinnjakken fra RL var utrolig kul Charles! Endret 5. desember 2009 av fkm Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Edit: Skinnjakken fra RL var utrolig kul Charles! Jeg vet! Selv om jeg ikke bruker skinnjakke, fikk jeg lyst på deg Lenke til kommentar
fkm Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 fikk jeg lyst på deg Jeg er desverre opptatt. 1 Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Kjempeflott initiativ, Henrik! Slang tråden inn i mote og velvære for dummies stickyen. Har forsåvidt ikke noe å legge til etter postene deres. Ser at Charles hadde en freudiansk glipp også Endret 5. desember 2009 av thrice Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Beklager avbrytelsen, må bare underrette om at et innlegg som nok faller inn under kategorien "trolling" ble slettet. Kort oppsummert, det er ingen grunn til å skrive i en tråd at man ikke ser hensikt med å skrive i tråden. Slikt blir slettet. Nå håper og tror jeg det ikke var intensjon å trolle, jeg håper bare man kan reflektere over dette og heller benytte tiden på forumbidrag som hever kvaliteten og ikke senker den. Så unngår vi også avsporing og flamebait. Har man reaksjoner på moderering, så kom gjerne med dem. Men gjør det på pm eller kanskje i denne tråden? Uansett, ikke ta det her i denne tråden da den har et annet tema. 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Da er førstepost oppdatert, har ikke laget noe for vinterklær enda, men noe vil nok måtte flyttes fra basis til høst/vinter, som skinnhansker. Lenke til kommentar
SolanGundersen Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Herlig tråd som jeg har småkikket en del i og sammenlignet med egen garderobe, herlig om den blir oppdatert enda litt til Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Flott tråd! Noen som jobber med en sommer - del? Lenke til kommentar
fkm Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Sommer: shorts (ikke surfeshorts, men en som ser litt respektabelt ut) Resten står der allerede. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hva slags shorts tenker du på? 3 Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Han til venstre så jo tilbakestående ut. Likte bildet til høyre dog. 6 Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Herregud, jeg gleder meg til å bruke shorts igjen.. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Huff, jeg bruker aldri shorts. Jeg har aldri sett noen fine shortser. Og jo, jeg har sett de "moteekspertene" kaller - for fine shortser. Men nei, de er ikke fine. Jeg bruker derfor aldri shorts, bortsett fra badebuksene mine. 1 Lenke til kommentar
fkm Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Lange shorts forbinder jeg med ungdomsskolen og wannabe-gangstere. Men så lenge de stopper over knærne funker det. Endret 26. januar 2010 av fkm Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Selvfølgelig skal dem over knærne. Under heter det vell Capri eller surfeshorts? 1 Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg synes lengden på shortsen kan være mellom de to shortsene til venstre på bildene Alexander postet, og fit'en som den lengst til venstre. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Lange shorts forbinder jeg med ungdomsskolen og wannabe-gangstere. Men så lenge de stopper over knærne funker det. Så veldig enig med deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå