Gå til innhold

Er HTC Tattoo et godt kjøp?


kesse

Anbefalte innlegg

For en som skal bruke den til:

 

- Spotify -> tlf vil bli brukt som primær mp3 spiller

- Sjekke mail -> Gmail

- Bruker kalenderen mye

- Sender en del sms

- Titter innom VG en gang om dagen for å lese siste nytt

- Generell enkel mobilbruk

 

Og sist men ikke minst, har en ganske mager lommebok ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en som skal bruke den til:

 

- Spotify -> tlf vil bli brukt som primær mp3 spiller

- Sjekke mail -> Gmail

- Bruker kalenderen mye

- Sender en del sms

- Titter innom VG en gang om dagen for å lese siste nytt

- Generell enkel mobilbruk

 

Og sist men ikke minst, har en ganske mager lommebok ;)

Dersom det er dette telefonen skal brukes til så tror jeg Htc Tattoo midt i blinken. Android er gøy og gir deg mange muligheter!

Har selv en Htc Hero og er kjempefornøyd med den. Hero og Tattoo er så og si de samme telefonene. Løp å kjøp :)

Lenke til kommentar

Prøvde denne i dag, og ble positivt overrasket!

Er ganske sikker på at jeg skal ha denne også, men...

 

Er det spill på den? Var litt vanskelig å finne fram på den...Er ikke så godt kjent med Android...

Og jeg prøvde tastaturet, men fant ikke ut om man kunne snu telefonen og få QWERTY i liggende tilstand...

Lenke til kommentar

Det som trekker ned Tattoo er at den har lavere oppløsning enn Hero. Så spill som har blitt laget til Hero/Magic er ikke garantert å virke.

 

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPho...p;idPhone1=2932

 

Hero: 320x480 3,2" kapasitiv.

Tattoo: 240x320 2,8" resistiv.

 

Dette er VESENTLIGE forskjeller. Dette med oppløsning har mye å si for programmer, da majoriteten ikke støtter under 320x480 som har vært standard for Androidtelefoner nå lenge. Kapasitiv gjør også selve touchen mer tommelvennlig, og åpner for multitouch (pinch for å zoome, f.eks), og kapasitive skjermer tåler meget mye mer (ripebestandig) enn resistiv.

 

 

Spør du meg er å kjøpe Tattoo det samme som å date den stygge lillesøstra fordi hun ikke forlanger middag og kino men klarer seg med ostepop og Friends.

 

EDIT: Bedre oppløsning = mer nettside på skjermen. Ser ikke helt ulempen med det. Legg i litt penger og kjøp Hero.

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar

Men hva med tastaturet? Fikk ikke greie på om man kan skrive med telefonen liggende...Prøvde det "vanlige" og det virket jo greit det også, men...

 

Litt kjedelig med kun et spill, men jeg får sjekke litt om det finnes noen ute for Tattoo...Hva med andre programmer som ligger på den da?

Lenke til kommentar

Det at telefonen skal virke billig tror jeg ikke du skal engste deg for. Jeg er på min tredje htctelefon (touch, diamond og hero) og jeg blir stadig mer imponert over kvalitetfølelsen. Jeg har selv merket at hver gang jeg kjøper en Htc telefon så spør folk hvilken telefon det er og om jeg kan prøve den osv. Det har lite å si, men jeg synes det er litt gøy å ha en telefon som ikke alle andre har. Nokia og sony etc er telefoner på samlebånd, de spyttes ut tide og utide. Htc har gjennomførte telefoner. Det som har gjort mye skade for Htc er det pillråtne windows mobile, og det er ikke deres skyld. Når endelig google tar på seg ansvaret med å lage et operativsystem til telefon blir det bra. Jeg er hvertfall imponert over android. Som tidligere nevnt er såklart Hero det beste alternativet, men den ligger et prisnivå over Tattoo, men og du ønsker å gi deg selv en skikkelig julepresang så er det bare å kjøre på :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Er det det samme som Bubblebreaker? Det spillet som har vært med på HTC Diamond +++? Isåfall er det spill nok for min del, utrolig underholdende. ;)

 

Teeter er Teeter, også er Bubblebreaker Bubblebreaker. Sistenevnte finner du forhåndsinnstallert på Windows Mobile, sånn som Diamond.

 

Jeg oppfatter Tattoo som tøysete. Gå for Hero damnit! Også laster du ned bubblebreaker-lookalike på Market til den.

Lenke til kommentar
Er det VELDIG stor forskjell fra den og Hero? Har brukt Hero en del, så er litt redd for at den skal føles veldig "billig" i forhold. Selvom alt er en forbedring fra den jeg har nå ... :)

 

JAA!!! Den føles kjip på skjermen i sammenligning, da med tanke på forskjellen i oppløsning/størrelse/touchteknologi. Har beskrevet dette litt ovenfor.

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar
For en som skal bruke den til:

 

- Spotify -> tlf vil bli brukt som primær mp3 spiller

- Sjekke mail -> Gmail

- Bruker kalenderen mye

- Sender en del sms

- Titter innom VG en gang om dagen for å lese siste nytt

- Generell enkel mobilbruk

 

Og sist men ikke minst, har en ganske mager lommebok ;)

 

 

Først vil jeg svare JA på spørsmålet ditt. Men det kommer an på hva man skal bruke telefonen til, og hva man vektlegger. Skal prøve å svare nærmere på det, så godt jeg kan:

 

Har selv Tattoo, men har brukt den kun et par dager, den måneden jeg har hatt den.

 

Det som fikk meg til å parkere den, var kameraet. Det tar ok bilder i godt lys, men er helrævva dersom motivet er i bevegelse. Skikkelig helrævva! Men det er vel ikke særlig bedre på den dyrere Hero.

 

Dessuten var oppkobling med wi-fi, svært ustabil. Det koblet seg ut i søkk og kav, og var dermed til liten nytte. Har lest en del steder at dette kan bedres ved å sette krypteringen på wi-fi-ruteren til WEP i stedet for WPA, men jeg har da aldri måttet gjøre det med alle nokiatelefonene jeg har hatt, som har wi-fi!

 

For det tredje må man manuelt sette opp wap, mms- og internett-innstillingene. Men OK, dette gjøres jo bare en gang, med mindre man skal oppdatere telefonenes programvare (firmware). Da må alt settes opp på nytt.

 

Ellers er det masse som er bra med Tattoo. Det får Symbian 60, som jeg har hatt på en lang rekke nokiatelefoner, til å virke gammeldags. Tattoo er liten, rask og er gøyal å bruke. Den har mange finesser, og er totalt sett et meget godt kjøp!

 

Lyden i mp3-spilleren og radioen er god, men det er ikke equalizer. Likevel synes jeg den gjør det bra. Telefonen har også GPS-mottaker, men det er vel ennå ikke mulig å få GPS-programvare til den, som samtidig støtter forhåndslagring av kart på minnekort. Nå kommer øyeblikk en av de store innen GPS - Navigon - med programvare til Android-telefoner, og jeg regner med at denne støtter forhåndslagring av kart. Om programvaren støtter Tattoos skjerm, er derimot helt uvisst.

 

Når det gjelder tekstinnmating, går det greit, men kunne vært bedre. Skjermens størrelse og oppløsning er en av årsakene, samt at man visstnok ikke kan deaktivere ordforslag. Men noe veldig stort problem er det ikke. Savner egne taster for æ-ø-å. De finnes, men krever ekstra tastetrykk. Og heldigvis har telefonen både norske menyer og stavekontroll.

 

At kalender og telefonbok er integerert med Google/G-mail, er helt topp. Men man kan også synke med Outlook. Det er kommet en forbedret synkeprogramvare som letteregjør outlook-synking. Jeg har dog ikke prøvd synkeprogramvaren i det hele tatt. La inn mine google-påloggingsdata, og det fungerte helt flott. Det eneste var at jeg først måtte legge inn alle kontaktene jeg ønsker fra Outlook til Gmail manuelt, fordi jeg aldri har fått importert disse skikkelig fra Outlook via Gmails importfunksjon. Men det er ikke Tattos feil! Derimot fungerer kalender-synkprogrammet til Google flott. Det synker med Outlook som bare det. Da lå alle kalenderoppføringene fiks klare i Google Calendar, så jeg slapp å legge disse inn manuelt.

 

Tattoo har på en måte også Nokias (S60s) kalendervisning i stand-by (som Widget), men kun den oppføringen som er nærmest forestående. På nokiatelefonene viser den minst 2. På enkelte telefoner (som N86 8MP) viser den 4-5.

 

Dessverre er tilgangen til tilleggsprogrammer fra Markedet klart begrenset for Tattoo, i forhold til f.eks Hero og Magic. Forklaringen er at Tattoo har en mindre og mer lavoppløst skjerm. Men det vil nok komme flere og flere programmer med tiden. Savner blant annet norsk tastatur med egne æ-ø-å-taster, samt musikkgjenkjenningsprogrammet Shazam.

 

Mens jeg husker det, vil jeg tilføye at batteridekslet på Tattoo var meget vanskelig å få av, også etter flere ganger. Det krever en egen teknikk, og man bør vel helst ikke bruke rå kraft, for om man trykker for hardt imot over skjermen, er jeg redd den kan ødelegges. Defor tok jeg det mer med ro, noe som til gjengjeld betød en del minutter med svetting og banning før dekslet til slutt kunne fjernes.

 

Til slutt: Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne begynne å bruke Tattoo igjen, derfor har jeg ikke prøvd å selge den. Til den prisen er det en kjempetelefon, men den har sine mangler.

 

EDIT:

 

Tattoo har gjort det bra i tester, men ankepunktene har vært kameraet, WAP/MMS/internettinnstillingene og skjermen (og dermed mindre utvalg av programvare. Problemer med ustabil wlan-oppkobling nevnes sjelden, men vær obs på det!!

 

Ta gjerne turen innom Alatest, og les noske og utenlandske tester av Tattoo og en masse andre mobiler:

 

http://alatest.no/anmeldelser/mobiltelefoner/c3-8/

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Takk for et utrolig gjennomført og godt svar ! :)

 

Selvom jeg tror at jeg hadde blitt fornøyd med Tattoo har jeg bestemt meg for å vente til over jul slik at jeg har råd til å gå til innkjøp av Hero i stedet, når jeg først skal ha en ny tlf kan jeg like gjerne legge til litt å få den "beste" :)

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Takk for et utrolig gjennomført og godt svar ! :)

 

Selvom jeg tror at jeg hadde blitt fornøyd med Tattoo har jeg bestemt meg for å vente til over jul slik at jeg har råd til å gå til innkjøp av Hero i stedet, når jeg først skal ha en ny tlf kan jeg like gjerne legge til litt å få den "beste" :)

 

Takk for all hjelp!

 

 

Bare hyggelig :)

 

Jeg tror du gjør lurt i å gå for Hero i stedet. Skjermen er større og bedre, bare det vil gjøre en gledelig forskjell. Og den har kapasitiv trykkskjerm-teknologi, noe Tattoo ikke har. Responsen er dermed bedre. Den betjenes da ved hjelp av fingervarme, men man kan ikke bruke pekepenn eller betjene den med hansker på. Men man bruker normalt fingene på en trykkskjermmobil. Det eneste er skermtastaturet, som av og til kan bli lite, dersom man har store fingre. Hero har uansett en ganske stor skjerm, noe som også innvirker på størrelsen av skjermtastaturet. Hero kom vel ikke med norsk tastatur, men man kunne laste ned norsk fra Markedet. Mulig Hero nå kommer med norsk tastatur.

 

Den større skjermen på Hero gjør det mulig å få plass til flere widgets på skjermen, og det hele ser penere ut enn på Tattoo.

 

Det foreligger en ROM-upgrade for Hero, mens det ennå ikke er det for Tattoo, som i utgangspunktet kommer med en nyere versjon av Android enn Hero. Se oppdatert liste for Hero fra HTC's supportsider her:

 

http://www.htc.com/europe/supportdownloadl...=sd&cat=all

 

 

 

Dessuten får du tilgang til mye mer programvare på Markedet.

 

Tattoo har utskiftbart deksel, og man kan bestille deksler, hvor kun fantasien setter begrensninger. Men hvor mange som bestiller, er et åpent spørsmål. Uansett har hverken Tattoo eller Hero et utseende de trenger å skjemmes over. Om man liker "knekken" på Hero eller ei, er et annet spørsmål.

 

Tattoo har navigasjonstast, som jeg personlig liker godt. En lettelse for de som går fra en telefon uten trykkskjerm, selv om denne tasten stjeler en del plass. Hero har styrekule, som nok krever litt tilvenning. Jeg tipper en del ikke gidder å bruke styrekula med tiden. Det er lettere å bli avvent fra den enn navigasjonstast. Men flott at HTC har et alternativ til ren skjermstyring, i og med navigasjonstast eller styrekule.

 

Kameraet er 5 mp, og har vel i tillegg autofokus. Men jeg tror det sliter med mye det samme som Tattoo, da spesielt motiver i bevegelse. En som hadde Tattoo sa i alle fall det til meg. Men ellers skrøt han av Hero. Kameraet har jo innstillingsmuligheter, og det er mulig at ved å øke ISO-innstillingen, tar kameraet mer akseptable bilder av objekter i bevegelse. I alle fall skulle det svært lite bevegelser til før Tattoo-kameraet tok rævva bilder.

 

La meg legge til at Hero mangler radio, noe Tatto har. Men det bør ikke være utslagsgivende. Uansett kan man laste ned radioprogram, og så kjøre det via wi-fi. Ja GPRS også, men da bør man ha et abo med fastpris på internettoppkobling.

 

Hvorvidt de problemene med wi-fi-tilkobling jeg nevnte ovenfor også gjelder Hero, vet jeg ikke. Det er ikke noe kult å koble til via wi-fi, for så å miste oppkoblingen og kjøre videre med GPRS, mens man tror man ennå er koblet til via wi-fi. Man er derfor nødt til å følge med på skjermen for å se om det lille wi-fi-ikonet viser tilkoblet modus. Og om man ikke ser ikonet, må man ut i stand-by og sjekke, for deretter å gå tilbake til programmet man bruker. Tungvint!

 

Ja ja, uansett; Hero har i alle fall blitt godt mottatt, og selger godt. Du finner også den (og en drøss andre) på tidligere nevnte Alatest.no.

 

Og, testen på Amobil har du vel allerede lest.

 

 

Lykke til med valget når den dagen kommer! (Skulle visst ikke skrevet alt dette. Fikk nemlig veldig lyst på en Hero selv...) :)

 

Både Hero og Tattoo er telefoner som gir utrolig mye for pengene, og det er gode telefoner begge to, fra en produsent som befester sin stilling stadig bedre i et tøft marked. Som med S60-operativsystemet og Windows Mobile, er Android en plattform som gir masser av muligheter, men mens S60 virker gammeldags (spesielt for trykkskjermmobiler) og Windows Mobile er tungdrevet og litt for mye av det gode, er Android moderne og åpen teknologi.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...