Gå til innhold

Hvordan få tilbake SSD ytelsen?


8086

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest noen fordelaktige anmeldelser av Kingston SSDNow V-Series 128GB valgte jeg å kjøpe den framfor Intel X-25 80GB. Antok det ville bli i trangeste laget på Intel-disken med et par VMWare partisjoner etc, og at den ekstra ytelsen X-25 ville gi ikke spilte så stor rolle. Etterpåklokskapen sier at dette var feil ...

 

Det viser seg nemlig at disken ikke støtter TRIM og ytelsen er blitt merkbart dårligere over de seks-syv ukene som har gått siden jeg kjøpte den. Jeg lurer derfor på hva det er mulig å gjøre for å få tilbake (litt av?) ytelsen.

 

Vil kloning av disken til en ekstern disk, med påfølgende formatering og tilbakekopiering av diskinnholdet gi meg noe bedre ytelse? Har formatering noe å si i det hele tatt? Da mener jeg selvfølgelig lavnivåformatering ettersom jeg skjønner at lite skjer om man bare sletter filindeksene eller faten.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke nevnt defragmentering - hvor har du det fra? :) Jeg skjønner at leseoperasjonene ikke blir raskere av å formatere disken, men skriveytelsen påvirkes jo av hvilken status cellene har. Om formateringen ville bety at cellene ble tømt ville det jo være det samme som TRIM kommandoen i Windows 7 gjør, eller ville gjort om disken min støttet den.

 

Det vedlagte bildet beskriver den triste situasjonen altfor godt :(

post-13972-1259939806_thumb.png

Lenke til kommentar

Om du fortsatt har mulighet til å benytte angrefrist på SSDen ville jeg gjort dette. Du ble sansynligvis villedet til å tro at den ville levere ytelse på nivå med SSDer som kostet tilsvarende, men dette er helt feil. Den eneste måten du kan holde den noenlunde rask etter å kjørt en HDD erase og lagt på image igjen er å gjøre en haug av tweaks du finder i SSD-benche tråden og unngå så mye random write du kan. JMicron kontrolleren som sitter i enheten din takler rett og slett ikke random write.

 

Om du ikke kan returnere den og vil spare seg selv mye arbeid kan du lage en short-stroke partisjon på en vanlig harddisk å ha selve OSet på, og så legge alt av programmer og ting du skal bruke på SSDen. Da unngår du mesteparten av random write, og får et noe tregere OS igjen, men programmene vil få ytelsesøkningen, og du slipper å få OS-frys.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...