kinevass Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Så, her sitter jeg å leser til eksamen i Anatomi og Fysiologi, men jeg forstår ikke denne dissasosiasjonskurven til hemoglobinet. Jeg forstår at det har noe med O2-metning og gasstrykk å gjøre, men kan noen forklare den på en mer forståelig måte? Kine:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Vet ikke om dette hjelper deg.. men leser du midt i denne artikkelen så står det en forklaring. Om den er god eller dårlig skal jeg ikke uttale meg om. Kapitlet heter; Sammenhengen mellom SaO2 og PaO2. Og en annen link om det samme. Her kan du bla deg frem og tilbake. Lenke til kommentar
kinevass Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Ja, disse forklarte det litt bedre enn boken her, men jeg kunne fremdeles behøvd at noen forklarer det enkelt med egne ord:P Jeg fatter det bare ikke. Men takk, det hjalp:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hvilken bok er det du bruker? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Poenget med denne kurven, er å se hvor mye saturert Hb du har ved visse O2-trykk. Ettersom den er i en slags S-kurve, betyr det at om du har litt lite O2-trykk (feks hos en KOLSER) skal det utrolig lite til før Hb-saturasjonen blir ekstremt mye mindre. Feks om du har et O2-trykk som er i "toppen" av S-en, kan du variere ganske mye på O2-trykket uten at Hb-saturasjonen endrer seg mye. Men om du i utganspunktet har lite O2-trykk i lungene, og Hb-saturasjonen befinner seg på den bratteste delen av S-en, kan du tenke deg at det skal utrolig lite til (kanksje 5mmHg..?) før saturasjonen faller drastisk. Denne saturasjonsfunksjonskurven er veldig viktig for kroppen da det er nødvendig for Hb å bli fullsaturert i lungene (der O2-trykket er høyt, ca 100mmHg mener jeg å huske) for så å kunne "unloade" så mye O2 som mulig perifert i vevet. Hadde saturasjonskurven vært lineær, ville mye mindre O2 blitt levert perifert. Hvorfor ca 100mmHg O2 i lungene? Husker jeg leste dette, men er en stund siden, så prøver å forklare fra "husken" om du er interessert: Lufta ved havnivå = 1atm = ca 760mmHg. Oksygen = 21%. 760x0,21 = 160mmHg, altså 160mmHg O2-trykk i lufta ved havnivå. Ettersom luftveiene våre er fuktige, vil denne "vannløsningen" i luftveinene våre "vanne ut" oksygenet (og alle andre stoffer du puster inn så klart, som nitrogen) slik at oksygenet til slutt i alveoliene vil ligge på ca 100 (104)mmHg. Jeg syns det er lettere å huske ting om man virkelig forstår det =) Forstod du dissosiasjonskurven litt bedre nå? Har ikke peil om jeg forklarte det du ville ha forklart. EDIT: Forklarte aldri hovedgrunnen til hvorfor kurven får en S-form Det er fordi at hvis du tar utganspunkt i ett Hb-molekyl, så har dette fire "subunits", hvert med et jern molekyl i midten. Dvs. at ett Hb-molekyl (med fire subunits) kan oppebave fire oksygenmolekyler. Når ett oksygenmolekyl først binder seg til et helt ledig Hb-molekyl vil denne bindingen fasilitere/gjøre det enklere for andre oksygenmolekyler å feste seg. Så du kan tenke deg at et Hb-molekyl med alle plasser ledige -> veldig vanskelig for O2 å feste seg. Når først det første O2-molekylet har festet seg, vil O2-molekyl nummer to feste seg litt enklere. Det tredje vil ha en enkel oppgave med å feste seg og det siste like så. Grunnen til utflatinga av S-kurven er vel fordi at det skal litt til å fylle alle Hb-molekyler med O2. Endret 5. desember 2009 av w3p Lenke til kommentar
kinevass Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Wooow, tusen takk, litt lang, men får vel bare sette meg inn i den:p Jeg bruker forresten Wyller, det friske mennesket, men vil ha det nevnt at jeg kom meg gjennom Anatomieksamen i dag, så det er ikke så viktig lenger, annet enn interessemessig:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå