xtineze Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg begynner rett og slett og lure på om kameraet mitt er på villtur. Jeg har et Canone 450D, som kun brukes for å lage gode minner....men kompaktkameraet og mobilen lager faktisk bedre. Tenker da at KIT-objektivet 18-55 som følgte med ikke er helt godt? Og vurderer noe nytt, for å bruke det som er, går ikke. Jeg tar mest bilder ute , av dyr, natur, ting som skjer, spesiell himmel, lys osv. Jeg føler selv at det ikke fokuserer som det skal.. Jeg er heller ikke særlig kresen, bildene kan selvsakt brukes til å printe ut 10x15. Men ikke noe større. Jeg har prøvd ut forskjellige funksjoner, auto, manuell, forskjellige programer. Men nei.. Jeg tenker selv at jeg må ha et som er lyssterkt. Ellers er det ingen krav. Så vil gjerne ha noen med peiling til å komme med tips.. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Siden Canon tar over dobbelt så mye for sitt tilsvarende objektiv (uten at det betyr at det ikke er verdt det) er de facto standard lyssterkt objektiv på EF-S nå dette: https://prisguiden.no/produkt/113313 9 av 10 som leser denne tråden vil anbefale det. Det nye Canon 15-85 koster også dobbelt så mye, og siden du ikke nevner at du vil ha et videre objektiv, men heller et mer lyssterkt, så tror jeg det kan utelukkes. Men, du skal ikke få så håpløse resultater med kitobjektivet, så det kan tenkes at du burde få litt hjelp til å finne ut om du gjør noe gærent selv, eller om innstillinger er gale, eller om du har fått et mandagsobjektiv. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Viktigste for meg er at jeg kan ta gode bilder på auto og gjerne manuell, som blir klare og fokuserer på det som skal ligge i fokus. Skal ta med kameraet til noen som kan det, og få det sjekka. Selvsakt kan det være jeg som ikke klarer dette helt. Men synes det er rart, for jeg har tross alt endel erfaringer ved bruk av speilrefleks og brukt det mye på skole tidligere. Nå jobber jeg i fotobutikk. Men man skal aldri si aldri ;-) Jeg skal kjøpe til en billig telezoom senere, så det du nevner ser bra ut. Ikke fornøyd med dette bildet feks. Dyret står helt i ro.. Det er relativt lyst(for lyst?). Auto er brukt. Kan filteret forran spille inn? Har et plariseringsfilter på objektivet nå. Skal ta det av og teste det idag altså.. Endret 2. desember 2009 av xtineze Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Ikke fornøyd med dette bildet feks. Dyret står helt i ro.. Det er relativt lyst(for lyst?). Auto er brukt. Motivet er veldig vanskelig med skarpt lys og store kontraster (sort hest, hvite lister). Bildet du har lagt ut er for lite til å si så mye om skarphet, men umiddelbart ser jeg ikke så mye galt mede det. Hvis du legger ut noen flere eksempler i større format, blir det lettere å si hva som er galt. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Er polariseringsfilteret billigfilter eller kvalitet? Hvis det er billigfilter kan du se her. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 En 450D med Canon 18-55 er en helt OK kombinasjon. Det må være noe seriøst galt med objektivet eller kamera hvis det ikke skal gir bra nok resutlat for 10x15 kopier. Å kjøpe noe nytt objektiv virker fullstendig bortkastet, i hvertfall inntil du har funnet en feil med det du har. Det første du bør gjøre er å sjekke kameraet uten filter. Digitale speilreflekser bør ikke brukes med vanlige polariasjonsfilter. Skal du ha på denne typen filter bør det være av typen sirkulært polarisasjonfilter. Du kan lese litt om det her: http://www.photofilter.com/cir_lin.html Ploarisasjonsfilter er forøvrig ganske nyttig, men ikke et filter jeg ville hatt på som standard. Ellers gjelder det å sjekke innstillinger, gjør gjerne en reset slik at du får tilbake standardinnstillinger. Hvis det virker kan du justere kameraet som du vil ha det igjen. Bildet du viste virket litt lyst, men ikke helt feil. Har du sjekket at det ikke er noe ekponeringskompensasjon på, og at skjermen din ikke er alt for lyst innstilt? Dessuten, enig med en av de andre som sa at hvis du ønsker tilbakemelding på bilder må du gjøre dem tilgjengelige i full størrelse, og helst med Exif-info intakt slik at vi kan se innstillingene som er brukt. Det er helt umulig å si noe om skarphet når bildet er så lite som eksemplet du viste. Jobber du i fotobutikk burde det jo være mulig å få testet kameraet med et annet objektiv for å se om det blir noen forskjell. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Exposure program: 2 Metering mode: 5 Kan noen dechiffrere det der? Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Exposure program: 2Metering mode: 5 Kan noen dechiffrere det der? Exif på bildet ser greie ut. Noen som har DPP installert kunne kanskje få litt mer info ut av det. Blisten var på og det kan jo forklare litt lys hest. Endret 2. desember 2009 av se# Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Tok en del bilder uten filteret idag, og de er faktisk greie. Så det er mulig det var filteret? Det er av OK kvalitet. Men det er veldig mørkt, så kanskje derfor det er vanskelig å fokusere? Hmm.. trodde kanskje det ville fungere i skarp lys.. Men mulig jeg tar feill Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tok en del bilder uten filteret idag, og de er faktisk greie. Så det er mulig det var filteret? Det er av OK kvalitet. Men det er veldig mørkt, så kanskje derfor det er vanskelig å fokusere? Hmm.. trodde kanskje det ville fungere i skarp lys.. Men mulig jeg tar feill Men du sjekket ikke filtertypen? Er det sirkulært polafilter eller ikke? Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Har ikke eska, da jeg har fått det.. Men skjønner at det er en grunn til at jeg fikk det slengt etter meg gratis.. Lurer på om det er Green-L? Disse bildene tok jeg raskt når jeg gikk ut en tur uten filteret.. Synes de ble bedre, mtp. litt mørkt lys og ingen blitz. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 synes i utgangspunktet disse bildene ser OK ut, men det er litt vanskelig å vurdere skarphet når bildene har så lav oppløsning. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hvilken oppløsning lagrer du bildene i ? Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 På kameraet mener du? Står på L.. Lastes opp til data i det også.. Bildene forminskes i photobucket.. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Last de opp direkte på forumet. Velg "svar nå" og bruk opplasteren der Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Laster opp litt forskjellig jeg da.. Det er en ting jeg stusser litt på, og det er fokuspunktene når jeg bruker manuell. Det fokuseret kun på det midterste punktet. Så lurer på om jeg har noen feile instillinger. Eller om det er jeg som har missforstått, for fokusen kan stå på auto selv om jeg bruker manuell? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) ..Du får fokusbekreftelse også når du setter objektivet i MF-modus, ja. Er ikke det fint, da? ..At den forteller deg det hvor det er målt at motivet er i fokus, selv om du fokuserer manuelt? Altså - setter du den i MF-modus så fokuserer den åpenbart ikke for deg - du vrir fokusringen selv - men den blinker der hvor den mener at det er i fokus. Hvilke fokuspunkter som er aktivert er noe du selv stiller inn på kameraet. ..Og - en ting du skal passe på er at det ikke nødvendigvis blir så skarpt når du kikker på 100% oppløsning. Du skal selv skalere bildet etterpå til ønsket størrelse og skarpe opp bildet, med Unsharp Mask eller lignende i bildebehandlingsprogrammet ditt. Edit: Du har bommet litt med fokus på hesteøyet - men mange hårstrå på høyresiden var fine og skarpe. På nypebildet ser det ut som om du har litt kamerashake - for lang lukkertid håndholdt. Endret 7. desember 2009 av Trondster Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Mulig jeg skrev uklart.. For jeg har objektivet i AF og kameraet i M, og kameraet fokuserer alltid i midterste punkt(hvis jeg har valgt det). Uansett hvor på bildet motivet er. Så kan jeg feks ta eksempel i bildet av hestens øye. Da må jeg ha øyet midt i kameraet, ellers blir panneluggen/pannen i fokus. Skal det være slik? For jeg kunne tenkt meg at fokuspunktet i M hadde vært automatisk, og forflyttet seg selv.. Jeg liker M, men som nybegynner blir det fort mye å tenke på, flytte fokuspunkt, endre instillinger, zoome, spesielt hvis jeg vil fange akkurat det øyeblikket som varer i 2 sek. :!: Men det er kanskje mye å be om Edit, jeg forventer ikke 100% gode bilder, men at jeg iallefall kan printe de ut litt større enn 10x15 hadde vært fantastisk. På det største 20x30 kanskje. Endret 7. desember 2009 av xtineze Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Vel - kameraet har noen forhåndsdefinerte fokuspunkter (firkantene), og du kan velge hvilket av dem som skal være aktivt. "M" har intet med manuelt fokuspunkt å gjøre - det er at det er deg som velger blender og lukkertid. Men - har du forsøkt å rette midtfokuspunktet mot der du vil ha fokus, trykke knappen halvveis ned for å få fokus, og så rekomponere, så motivet blir der du vil. Hvis du for eksempel vil ha en katt på høyresiden av bildet - rett kameraet midt mot katten og trykk utløserknappen halvveis ned. Så får du fokus på katten. Mens du fremdeles holder knappen halvveis nede - rett så kameraet mer mot venstre, så katten kommer på høyresiden der du vil ha den. Siden du fremdeles holder knappen halvveis nede endres ikke fokus.*) Når du har katten der du vil ha den i bilderammen, trykker du knappen helt ned. Så får du tatt bildet med katten på høyresiden i fokus. ..Var det det som var problemet? Er ellers ikke sikker på hva du egentlig spør om her.. Kunne det være en idé med en god fotobok? *) Såfremt du ikke har valgt sportmodus/følgefokus. Endret 7. desember 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Har åpnet bildene i Photoshop - tok en kjapp Auto Curves, resize til 1280px i bredden og en Smart Sharpen 82% 0.3px. Kan ikke helt se hva du mener om at bildene ikke er skarpe nok. Hva er egentlig problemet? Tror du med fordel kan lese litt mer om utstyret, som for eksempel hva polafilteret ditt er for noe - hva det skal brukes til og sånt. Lær deg også å bruke et program til etterbehandling av bilder, for oppskarping og andre ting i bildebehandling. For å bytte fokuspunkter: Trykk på fokuspunkt-knappen (den oppe til høyre bakpå kameraet; den samme som pluss forstørrelsesglass). Så kan du trykke SET for å bytte mellom automatisk og manuelt valg av fokuspunkter. I manuelt valg av fokuspunkter mener jeg at du kan trykke på piltastene eller bruke hjulet for å velge fokuspunkter. For mer informasjon - les manualen som fulgte med. Står ellers en liten oversikt over funksjoner i dpreviews anmeldelse. Eller - tror hverken det er noe i veien med kameraet eller optikken din, jeg. Unngå filtre i sterkt motlys og les bruksanvisningen. Edit: Kanskje noen andre i fotobutikken du jobber i kunne vise deg hvordan du bruker disse funksjonene? Endret 7. desember 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå