Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er oppgaven jeg fikk fra muntlig eksamen i IT 2, jeg fikk desverre kun en 3'er, men de fortalte meg om å øve på følgende ting så jeg kunne gjøre det bedre på skriftlig eksamen:

- Forstå bedre og skrive konvertering av datatype, f.eks String til Number.

- Lære å bruke løkker.

- Bruke IF-test til å søke fram i tabbeller, eller rett og slett lære å søke i tabbeller :D

Eneste jeg kommer på nå.

Her er oppgaven:

Programmering

Gimle Volleyballforening har medlemmer i aldersgruppen 10-14 år. Klubben er relativt nystartet, men har allerede klart å få nok medlemmer til et jente- og et guttelag. Det er økende interesse, men klubben ønsker å markedsføre seg på nettet for å få flere medlemmer.

Volleyballforeningen skal på Vinter-Cup i Danmark. For å få en viss oversikt over hvem som skal være med ønsker sekretæren en datarutine som kan brukes til registreing av deltagere. Rutinen skal oppfylle følgende kriterier:

• Ta utgangspunktet i veldagte flash-fil : programmering.fla (jeg har lagd min egen versjon.

• Deltagere melder seg på med navn og telefonnummer. Info skal lagres i tabeller.

• Det skal være mulig å legge til deltagere.

• Det skal være mulig å søke frem telefonnummer til påmeldte.

• Du må vise at du kan bruke løkker for å søke/ finne data i tabellene.

• Du må lage en rutine for beregning av pris per deltager. Pris per deltager beregnes slik:

“Alle må betale kr 500,- for opphold og fergebillet. Leie av buss koster 3000,- uansett antall deltagere. Dette beløpet fordeles likt på antall deltagere.

Ved løsningen av oppgaven vil du mest utteliing for koden du lager. Det forventes ikke at du bruker tid på den visuelle delen av brukergrensesnittet.

Jeg har lagd brukergrensesnittet om igjen basert på hukommelsen, ikke tro at dette er teit forsøk på å få andre til å gjøre jobben, jeg klare selv å gjøre de mest grunnleggende tingene, men de tingene som jeg nevnte over sliter jeg med, boken holder ikke, jeg har ingen å "gå" til for å hjelpe meg, jeg kan nok for å bestå, men jeg vil så gjerne lære mer.

Løkker, konvertering og IF-test bruk i denne situasjon er ikke forklart godt nok i min bok.

All slags hjelp er bra ;)

(jeg har med vilje ikke navngitt noe, slika at brukeren kan velge navn på instansenene.).

Eksamens_oppgave.rar

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg prøver meg på oppgaven din i kveld. Må egentlig prioritere min egen fysikk tentamen denne uka.

Kom tilbake med mer spesifikke problemer om du har noen.

- Forstå bedre og skrive konvertering av datatype, f.eks String til Number.

Jeg syntes side 55 og side 56 i boka forklarer dette ganske bra.

- Lære å bruke løkker.

Les igjennom rutenett eksempelet på side 72. ganske greit eksempel, noe du vil ha forklart der?

- Bruke IF-test til å søke fram i tabbeller, eller rett og slett lære å søke i tabbeller :D

side 99. Sjekk om verdien er i tabellen:

if(tabellen.indexOf(verdien) != -1){
  trace("Verdien er i tabellen")
}

indexOf() returnerer posisjonen til verdien, og -1 om den ikke finnes.

Endret av datastol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...